Hockenheimring s historií sahající až do 30. let minulého století patří k jedním z nejstarších okruhů. Závody F1 se zde jezdí až od roku 1977. Velmi rychlý okruh s dlouhými rovinkami byl v letech 2001/2002 přestavěn a o dva a čtvrt kilometru zkrácen. Jaké jsou jeho technické parametry a čím je zajímavý?
Okruh nedaleko německého Hockenheimu, ke kterému to od nás z Čech není daleko, bude v neděli hostit 11. kolo letošního šampionátu Formule 1. Na vítěze čeká 4 574 m, které během závodu bude muset ujet celkem 67krát - což dohromady činí 306,458 km.
Trať obsahuje 17 zatáček: 10 pravotočivých a 7 levotočivých a i přes své zkrácení stále představuje pro jezdce a inženýru velkou výzvu z hlediska nastavení. Na okruhu se totiž nachází velmi dlouhá rovinka, ale také velmi pomalá závěrečná část Motordrome. Kvůli dosažení co nejvyšších rychlostí na oné rovince a zvýšení šancí na předjetí zde týmy volí nižší aerodynamický přítlak na svých monopostech.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Motory zde podstupují velmi vysokou zátěž, protože zde jezdci tráví na plynu 63 % celkového času kola - z pohledu požadavků na motor je Hockheimring nadprůměrný.
První polovina kola je velmi rychlá - začíná to první zatáčkou, v níž piloti bez brzdění pouze na chvíli povolí plyn. Po další trojici zatáček následuje dlouhá rovinka. Tedy ona je zatáčka Parabolika - jenže s tak obrovským poloměrem, že zde jezdci bez problémů uhánějí 15 vteřin na plný plyn - od výjezdu ze zatáčky č. 2 to představuje vzdálenost téměř 1100 m. Zakončená je ostrou vlásenkou, kde se brzdí z rychlosti kolem 320 km/hod až na 60 km/hod. Ideální místo pro předjíždění, v neděli zde budeme určitě svědky několika předjížděcích manévrů.
Následuje pomalejší část se středně rychlými zatáčkami, kde je důležitá stabilita při brzdění a dobrá trakce, zejména na výjezdu z dvojité poslední zatáčky před cílovou rovinkou.
Hockenheimring
Vozy zde obvykle trápí vysoké teploty, kvůli kterým v nich týmy používají dodatečné chladící otvory. Tento víkend ovšem meteorologové předpovídají početné srážky, což by mohlo přispět k atraktivní podívané.
K té by rád letos i dodavatel pneumatik Bridgestone, který sáhl ve snaze navodit montrealské poměry k neobvyklému kroku, když přivezl dvě extrémní směsi: nejtvrdší zároveň s nejměkčí (super-měkkou), kterou pro závody vyrábí. Boxová ulička zde měří 600 m a její průjezd trvá přibližně 17 vteřin. Jestli bude většina týmu volit dvě zastávky, to teprve uvidíme. Obávám se však, že kvůli extrémní výdrži tvrdé směsi by závod mohla zpestřit spíše dešťová přeháňka.
Více diváků na tribuny měl přítahnout návrat domácího sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, který zde poprvé v roce 1992 dojel třetí, o rok později s osmiválcem Cosworth za zády ještě o jedno místo lépe. Později se mu zde povedlo čtyřikrát triumfovat.
Jedno kolo na Hockenheimringu s Markem Webberem
V roce 2004 se zde Michael Schumacher dostal pod hranici 74 vteřin (1:13,306 min). Před dvěma lety zde nejrychlejší čas v prostřední části kvalifikace zajel Lewis Hamilton: 1:14,603 min. Bude zajímavé sledovat, jak rychlé kolo v sobotu dokážou zajet Neweyho Red Bully.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.