Hockenheimring s historií sahající až do 30. let minulého století patří k jedním z nejstarších okruhů. Závody F1 se zde jezdí až od roku 1977. Velmi rychlý okruh s dlouhými rovinkami byl v letech 2001/2002 přestavěn a o dva a čtvrt kilometru zkrácen. Jaké jsou jeho technické parametry a čím je zajímavý?
Okruh nedaleko německého Hockenheimu, ke kterému to od nás z Čech není daleko, bude v neděli hostit 11. kolo letošního šampionátu Formule 1. Na vítěze čeká 4 574 m, které během závodu bude muset ujet celkem 67krát - což dohromady činí 306,458 km.
Trať obsahuje 17 zatáček: 10 pravotočivých a 7 levotočivých a i přes své zkrácení stále představuje pro jezdce a inženýru velkou výzvu z hlediska nastavení. Na okruhu se totiž nachází velmi dlouhá rovinka, ale také velmi pomalá závěrečná část Motordrome. Kvůli dosažení co nejvyšších rychlostí na oné rovince a zvýšení šancí na předjetí zde týmy volí nižší aerodynamický přítlak na svých monopostech.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Motory zde podstupují velmi vysokou zátěž, protože zde jezdci tráví na plynu 63 % celkového času kola - z pohledu požadavků na motor je Hockheimring nadprůměrný.
První polovina kola je velmi rychlá - začíná to první zatáčkou, v níž piloti bez brzdění pouze na chvíli povolí plyn. Po další trojici zatáček následuje dlouhá rovinka. Tedy ona je zatáčka Parabolika - jenže s tak obrovským poloměrem, že zde jezdci bez problémů uhánějí 15 vteřin na plný plyn - od výjezdu ze zatáčky č. 2 to představuje vzdálenost téměř 1100 m. Zakončená je ostrou vlásenkou, kde se brzdí z rychlosti kolem 320 km/hod až na 60 km/hod. Ideální místo pro předjíždění, v neděli zde budeme určitě svědky několika předjížděcích manévrů.
Následuje pomalejší část se středně rychlými zatáčkami, kde je důležitá stabilita při brzdění a dobrá trakce, zejména na výjezdu z dvojité poslední zatáčky před cílovou rovinkou.
Hockenheimring
Vozy zde obvykle trápí vysoké teploty, kvůli kterým v nich týmy používají dodatečné chladící otvory. Tento víkend ovšem meteorologové předpovídají početné srážky, což by mohlo přispět k atraktivní podívané.
K té by rád letos i dodavatel pneumatik Bridgestone, který sáhl ve snaze navodit montrealské poměry k neobvyklému kroku, když přivezl dvě extrémní směsi: nejtvrdší zároveň s nejměkčí (super-měkkou), kterou pro závody vyrábí. Boxová ulička zde měří 600 m a její průjezd trvá přibližně 17 vteřin. Jestli bude většina týmu volit dvě zastávky, to teprve uvidíme. Obávám se však, že kvůli extrémní výdrži tvrdé směsi by závod mohla zpestřit spíše dešťová přeháňka.
Více diváků na tribuny měl přítahnout návrat domácího sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, který zde poprvé v roce 1992 dojel třetí, o rok později s osmiválcem Cosworth za zády ještě o jedno místo lépe. Později se mu zde povedlo čtyřikrát triumfovat.
Jedno kolo na Hockenheimringu s Markem Webberem
V roce 2004 se zde Michael Schumacher dostal pod hranici 74 vteřin (1:13,306 min). Před dvěma lety zde nejrychlejší čas v prostřední části kvalifikace zajel Lewis Hamilton: 1:14,603 min. Bude zajímavé sledovat, jak rychlé kolo v sobotu dokážou zajet Neweyho Red Bully.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.
Kvůli místním předpisům nebude tým Stake F1 závodit pod svým obvyklým názvem během Velké ceny Nizozemska na okruhu Zandvoort. Tým tak dočasně upraví své označení, aby vyhověl regulacím platným v zemi pořadatele.
Film Brada Pitta z prostředí F1 by se měl podle zpráv objevit na digitálních platformách ještě tento měsíc. Fanoušci tak dostanou příležitost sledovat očekávaný titul online.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost během Festivalu rychlosti v Goodwoodu otevřeně chválil Oscara Piastriho.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.