Hockenheimring s historií sahající až do 30. let minulého století patří k jedním z nejstarších okruhů. Závody F1 se zde jezdí až od roku 1977. Velmi rychlý okruh s dlouhými rovinkami byl v letech 2001/2002 přestavěn a o dva a čtvrt kilometru zkrácen. Jaké jsou jeho technické parametry a čím je zajímavý?
Okruh nedaleko německého Hockenheimu, ke kterému to od nás z Čech není daleko, bude v neděli hostit 11. kolo letošního šampionátu Formule 1. Na vítěze čeká 4 574 m, které během závodu bude muset ujet celkem 67krát - což dohromady činí 306,458 km.
Trať obsahuje 17 zatáček: 10 pravotočivých a 7 levotočivých a i přes své zkrácení stále představuje pro jezdce a inženýru velkou výzvu z hlediska nastavení. Na okruhu se totiž nachází velmi dlouhá rovinka, ale také velmi pomalá závěrečná část Motordrome. Kvůli dosažení co nejvyšších rychlostí na oné rovince a zvýšení šancí na předjetí zde týmy volí nižší aerodynamický přítlak na svých monopostech.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Motory zde podstupují velmi vysokou zátěž, protože zde jezdci tráví na plynu 63 % celkového času kola - z pohledu požadavků na motor je Hockheimring nadprůměrný.
První polovina kola je velmi rychlá - začíná to první zatáčkou, v níž piloti bez brzdění pouze na chvíli povolí plyn. Po další trojici zatáček následuje dlouhá rovinka. Tedy ona je zatáčka Parabolika - jenže s tak obrovským poloměrem, že zde jezdci bez problémů uhánějí 15 vteřin na plný plyn - od výjezdu ze zatáčky č. 2 to představuje vzdálenost téměř 1100 m. Zakončená je ostrou vlásenkou, kde se brzdí z rychlosti kolem 320 km/hod až na 60 km/hod. Ideální místo pro předjíždění, v neděli zde budeme určitě svědky několika předjížděcích manévrů.
Následuje pomalejší část se středně rychlými zatáčkami, kde je důležitá stabilita při brzdění a dobrá trakce, zejména na výjezdu z dvojité poslední zatáčky před cílovou rovinkou.
Hockenheimring
Vozy zde obvykle trápí vysoké teploty, kvůli kterým v nich týmy používají dodatečné chladící otvory. Tento víkend ovšem meteorologové předpovídají početné srážky, což by mohlo přispět k atraktivní podívané.
K té by rád letos i dodavatel pneumatik Bridgestone, který sáhl ve snaze navodit montrealské poměry k neobvyklému kroku, když přivezl dvě extrémní směsi: nejtvrdší zároveň s nejměkčí (super-měkkou), kterou pro závody vyrábí. Boxová ulička zde měří 600 m a její průjezd trvá přibližně 17 vteřin. Jestli bude většina týmu volit dvě zastávky, to teprve uvidíme. Obávám se však, že kvůli extrémní výdrži tvrdé směsi by závod mohla zpestřit spíše dešťová přeháňka.
Více diváků na tribuny měl přítahnout návrat domácího sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, který zde poprvé v roce 1992 dojel třetí, o rok později s osmiválcem Cosworth za zády ještě o jedno místo lépe. Později se mu zde povedlo čtyřikrát triumfovat.
Jedno kolo na Hockenheimringu s Markem Webberem
V roce 2004 se zde Michael Schumacher dostal pod hranici 74 vteřin (1:13,306 min). Před dvěma lety zde nejrychlejší čas v prostřední části kvalifikace zajel Lewis Hamilton: 1:14,603 min. Bude zajímavé sledovat, jak rychlé kolo v sobotu dokážou zajet Neweyho Red Bully.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.