SILVERSTONE - 1. TRÉNINK; Vítězem prvního tréninku před Velkou cenou Británie na upravené trati v Silverstone se stal Sebastian Vettel na Red Bullu. Tři desentinky na něj ztratil druhý Hamilton, rychlý byl i třetí Kubica s Renaultem se ztrátou 0,445 sec.
Do prvního tréninku nastoupily mnohé týmy s velkými úpravami: McLaren jezdil s novými bočnicemi, výfuky u podlahy a novým difuzorem; Red Bull s upraveným F-kanálem - v horní části monopostu se objevil nový vysokotlaký vstup vzduchu.
Velké změny proběhly i na voze Willimasu, o jehož testu na letištní rovince tento týden jsme vás informovali (zde). Vůz má nové bočnice, kapotáž, výfuky u podlahy, křídla, F-kanál i difuzor. Po čtvrtém místě Barrichella vkládají do víkendu velké naděje.
Ferrari jezdilo se dvěma různými konfiguracemi svých monopostů: Massa bez F-kanálu, Alonso s ním a navíc i s novým předním křídlem.
Počasí týmům přálo, teplota se držela nad 20 °C a asfalt měl 34 °C. Odpoledne by mělo přibývat oblačnosti, pršet by však nemělo. Velké změny doznala i trať samotná, která byla o 745 m prodloužena.
Hülkenberg se před svým prvním výjezdem v Silverstone opírá o nové zadní křídlo svého vozu
Velké změny byly vidět i na vozech nováčků u Virginu a Lotusu. HRT toho moc nového nepřivezli - krom pilota Sakona Jamamota, jenž tento víkend vystřídá Bruna Sennu.
Jako první vyjel na novou silverstonskou závodní trať testovací pilot Force Indie Paul di Resta, po něm k instalačním kolům vyrazil zbytek pole kromě testovacího pilota Lotusu Fauzyho a Tima Glocka. Po 15 min provoz na dráze zcela utichl, inženýři studovali telemetrii a mechanici kontrolovali vozy.
Srovnání nové a staré části předního křídla McLarenu
Po 20 min přerušil ticho Jenson Button, jehož tým sledoval hlavně vývoj teplot na zádi kolem nových výfuků. Jeho první měřené kolo mělo hodnotu 1:37,994, po osmi minutách jej vylepšil na 1:35,580 min.
Po půlhodince od začátku ranní měřené části jej překonal Webber - nejprve 1:34,681, krátce na to 1:33,905 min. Hamilton v tu chvíli figuroval na třetím místě 1:35,586 min. Měl ovšem problémy v nové části okruhu (Village), stejně jako před ním Schumacher, který v onom místě dostal smyk.
Nová bočnice McLarenu s výfukem u podlahy
V polovině tréninku bylo pořadí následující: 1. Rosberg (1:33,622 min), 2. Webber (+ 0,283 sec), 3. Kubica (+ 0,675 sec), 4. Hülkenberg (+ 0,793), 5. Barrichello (+ 0,942), 6. Buemi (+ 1,525), 7. Alguersuari (+ 1,696), 8. Di Resta (+ 1,717), 9. Alonso (+ 1,957), 10. Button (+ 1,958), 11. Hamilton (+ 1,964), 12. Schumacher (+ 2,041), 13 Massa (+ 2,089), 14. Vettel (+ 2,451).
Dnes se v Silverstone povozil i testovací pilot Lotusu Fairuz Fauzy
Di Grassi si stěžoval na aerodynamického vyvážení svého monopostu - žádal si více přítlaku na příď, mechanici mu proto v polovině před delšími jízdami změnili úhel předního křídla. Jamamoto s sebou přinesl velký balík peněz na potřebná vylepšení vozu - na svého kolegu Chandhoka ale ztrácel téměř tři vteřiny. Zřejmě s sebou přinesl opravdu hodně peněz.
Kubica jezdil hodně rychle, stěžoval si ale na nedotáčivost monopostu R30 v rychlých zatáčkách a kluzkost povrchu v nové části okruhu. Po hodině zůstal stát na konci boxové uličky kvůli poruše jednoho z čidel Virgin Di Grassiho, mechanici si pro něj doběhli a zatlačili vůz zpět do garáže.
Patnáct minut před koncem dopolední části se na druhéh místo za nejrychlejšího Vettela (1:32,280 min) vyšvihl Hamilton (+ 0,334 sec), čímž rozdělil duo Red Bullu na čele. Schumacher si tou dobou stěžoval na problém v zatáčce č. 11 - oním problémem myslel velký hrbol na vjezdu do Abbey. Hned po něm tam pěkně poposkočil i Glock, který se kameramanovi odvděčil ohňostrojem jisker.
Ke konci vyjel bez F-kanálu i Alonso, Feerrari si chtělo porovnat data a zjistit, jak evektivně jim systém pro oddělování proudů vzduchu na zadním křídle funguje. Fernando přiznal, že data z tunelu jim sice pasují, ale výhoda na trati byla často menší, než očekávali.
Počty ujetých kol
Nejvyšší rychlost (v místě speed trap čidla před zatáčkou č. 11, tj. ne v nejrychlejším místě okruhu, kde se Sutil prohnal 302 km/hod) byla dopoledne naměřena Adrianu Sutilovi s vozem Force India - 299 km/hod. Druhý byl Button - 298, 3. Hamilton - 297, 4. Alguersuari - 295, 5. Di Resta - 294 a 6. Buemi - 294 km/hod.
První trénink byl zejména o sběru dat, inženýři McLarenu vybízeli, ať se vůbec nedíváme na zajížděné časy: zkoumali hlavně teploty, nový systém chlazení a výfuků.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.