Přispěl F-kanál k Webberově havárii?

Webber, Mark
Webber, Mark, foto: Red Bull Racing
Petr Hlawiczka 1. července 2010 06:55
Sdílej:

První závod Red Bull s F-kanálem Marku Webberovi nevyšel. Nový systém mohl navíc přispět k jeho hrůzostrašné nehodě během Velké ceny Evropy ve Valencii.

Z opakovaných záběrů je vidět, že Australan během dojíždění Heikkiho Kovalainena aktivoval systém pro oddělování proudů vzduchu na zadním křídle. U Red Bullu na rozdíl od McLarenu, kde jej piloti ovládají kolenem, jej aktivují rukou (ve Valencii jej měl pro aktivaci rukou upraven už i McLaren) - konkrétně čtyřmi prsty na levé ruce.

Ze záběrů přímo z vozu (z Youtube žel díky aktivitám FOM mizí) je patrné, jak Webber čtyřmi prsty ucpává otvor po levé straně a prstem přidržuje volant. Těsně před nárazem Webber uchopil všemi prsty volant a snažil se na poslední chvíli Kovalainenovi vyhnout.

Když se poprvé takto ovládaný F-kanál před měsícem objevil na vozech Sauberu a Ferrari, šéf Red Bullu Christian Horner jeho nasazení tvrdě kritizoval, když mimo jiné prohlásil, že "piloti řídící pouze konečky prstů, bez držení .. představují bezpečnostní problém."

Vettel ve Valencii rovněž přiznal, že není fanouškem rukou ovládaného systému: "Je to velmi chytrý nápad. Pokud jej vyladíte, představuje velkou výhodu - nemáte však po celou dobu ruce na volantu."

"Když jsem se chtěl napít, použil jsem pravou ruku ke zmáčknutí tlačítka na levé straně. Také záleží na tom, kolik věcí během kola nastavujete - vyvážení brzd, atd. Zvyknete si na to, ale není to pohodlné," prohlašoval Vettel.

Témata:
Stalo se