KVALIFIKACE VE VALENCII - PŘEHLED MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jakých rychlostí dosahovali piloti během včerejší kvalifikace ve Valencii na rovinkách a na hranici jednotlivých sektorů?
Nejprve si připomeňme mapku okruhu, na níž jde vidět, kde jsou sbírána data o nejvyšších rychlostech. Data v první tabulce byla naměřena na konci nejdelší rovinky, místo je vyznačeno žlutým bodem (speed trap).
Ve druhé tabulce uvádím přehled maximálních rychlostí z míst, která oddělují jednotlivé sektory. Každý okruh je rozdělený na tři části, kde se měří nejen mezičasy, ale i rychlosti, jaké v nich monoposty dosahují. První sektor začíná startovní čárou a končí před zatáčkou č. 7 (žlutá tečkovaná čára uprostřed dráhy), druhý sektor vede až na rovinku před zatáčkou č. 17 (červená čára) a poslední sektor končí v místě, kde začíná první - na cílové rovince.
Mapka okruhu, zdroj Formula1.com
V první tabulce uvádím přehled maximálních rychlostí, které byly pilotům naměřeny během kvalifikace v nejrychlejším místě okruhu.
Nejvyšší rychlosti dosáhl McLaren Jensona Buttona - po zadní rovince se v úvodu druhé části kvalifikace prohnal rychlostí téměř 313 km/hod. Velmi dobře to jezdilo i Ferrari, která obsadila hned druhou a třetí příčku.
Maximální rychlost je rovněž silnou zbraní stájí Force Indie i Toro Rosso, jejichž vozy patřily spolu s Ferrari a McLareny mezi 8 nejrychlejších.
Tab. č. 1 - Maximální dosažené rychlosti
Pokud bych zohlednil pořadí v jednotlivých sektorech, i v tomto případě by první místo patřilo McLarenu. Je z toho vidět, že jim F-kanál dobře funguje, protože se na rovinkách drží na špici a v zatáčkách moc neztrácejí.
Red Bully naopak těží ze svého velkého přítlaku - na rovinkách sice nejsou nejrychlejší, zato průjezdy zatáček mají suverénně nejlepší. Obdobně je na tom i Renault.
Tab. č. 2 - Maximální rychlosti dosažené na konci jednotlivých sektorů
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.