Vylepšení, nové díly, vývoj - věci, které ve Formuli 1 zvyšují výkonnost vozů. Frekvence představovaných novinek se neustále zrychluje. Technický ředitel Renaultu James Allison popisuje, jak je to pro týmy náročné.
Týmy již nevyvíjejí balíky, které by nasazovaly pouze na vybrané závody v sezóně - nové díly představují v každém závodě. "Jak léta plynou, týmy si uvědomily, že závody ve vývoji během sezóny jsou stejně důležité, jako návrh nového vozu," potvrzuje důležitost neustálého vývoje Allison.
"Obecně v každém závodě na auto nasadíme něco nového. Zhruba tolik, co jsme v minulých letech přidávali v každém třetím či čtvrtém závodě. Dělají to tak všechny týmy, proto musíme udržet vysoké tempo po celý rok. Znamená to, že lidé pracují usilovněji a tolik hodin, kolik bychom si dříve ani nepomysleli. Například přední křídlo, s nímž budeme o víkendu jezdit ve Valencii, je už letos v osmé verzi - a to jsme teprve v devátém závodě!"
Renaulty během Velké ceny Kanady
Vzhledem ke zmraženému vývoji motorů musí týmy letos, kdy je navíc zakázáno testování v průběhu sezóny, nacházet dodatečné setinky ve výkonu na straně šasi. Proč je nutné držet se tak zběsilého tempa? "Protože všechny vozy v poli se neuvěřitelně zlepšují, musíme přidávat každé vylepšení na vůz, jakmile na něj přijdeme - spíše než šetřit díly pro větší úpravy. Každá vteřina, která uplyne od doby, kdy přijdete na nějaké zlepšení, ale nedáte ho na vůz, představuje ztrátu výkonnosti na trati," vysvětluje technický ředitel Renaultu.
Někteří z personálu pracují na vývoji monopostu R30 neustále od sestavení vozu v listopadu loňského roku: "Reakce továrny na výzvy, jimž čelíme, je fantastická. Množství práce, které můžete od lidí očekávat, je však omezené. Musíte proto zvolit správné vyvážení mezi vysokým tempem vývoje a přehnanou pracovní zátěží."
V aerodynamickém tunelu se zmenšeným modelem R30
Renault disponuje velmi výkonným výpočetním centrem, které je v dnešní době velmi důležité. "CFD a aerodynamický tunel jsou neuvěřitelně užitečné pro odhad toho, jaké se náš aerodynamický balík bude chovat na trati. Tyto nástroje nám umožňují odhadnout velikost zlepšení na trati s chybovostí podstatně menší než 0,5% celkového přítlaku monopostu.
U mechanických částí spoléháme na počítačové simulace, které pak vyhodnocujeme na testovací stolici pro šasi. Máme stolice pro testování výdrže, kde vystavujeme komponenty takovým zatížení a silám, abychom si byli jisti, že si poradí v prostředí F1. Tyto nástroje zvětšují naši důvěru a dávají nám jistotu, že nové díly jsou spolehlivé a budou podávat takové výkony, které od nich očekáváme.
Petrovovi žel závod v Montrealu vůbec nevyšel
Jak sezóna pokračuje, část zdrojů se musí zaměřit na paralelní vývoj vozu pro příští rok. "Během roku se podíl zdrojů, které se věnují novému vozu, zvyšuje na úkor toho současného. Je to vždy náročné se rozhodnout, kolik toho do budoucnosti investovat. Na voze pro rok 2011 pracujeme od ledna a přesto se nám daří držet velmi vysoké tempo vývoje nového vozu, což jasně vypovídá o tom, jak usilovně všichni uvnitř Renaultu pracují," dodává James Allison.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.