Vylepšení, nové díly, vývoj - věci, které ve Formuli 1 zvyšují výkonnost vozů. Frekvence představovaných novinek se neustále zrychluje. Technický ředitel Renaultu James Allison popisuje, jak je to pro týmy náročné.
Týmy již nevyvíjejí balíky, které by nasazovaly pouze na vybrané závody v sezóně - nové díly představují v každém závodě. "Jak léta plynou, týmy si uvědomily, že závody ve vývoji během sezóny jsou stejně důležité, jako návrh nového vozu," potvrzuje důležitost neustálého vývoje Allison.
"Obecně v každém závodě na auto nasadíme něco nového. Zhruba tolik, co jsme v minulých letech přidávali v každém třetím či čtvrtém závodě. Dělají to tak všechny týmy, proto musíme udržet vysoké tempo po celý rok. Znamená to, že lidé pracují usilovněji a tolik hodin, kolik bychom si dříve ani nepomysleli. Například přední křídlo, s nímž budeme o víkendu jezdit ve Valencii, je už letos v osmé verzi - a to jsme teprve v devátém závodě!"
Renaulty během Velké ceny Kanady
Vzhledem ke zmraženému vývoji motorů musí týmy letos, kdy je navíc zakázáno testování v průběhu sezóny, nacházet dodatečné setinky ve výkonu na straně šasi. Proč je nutné držet se tak zběsilého tempa? "Protože všechny vozy v poli se neuvěřitelně zlepšují, musíme přidávat každé vylepšení na vůz, jakmile na něj přijdeme - spíše než šetřit díly pro větší úpravy. Každá vteřina, která uplyne od doby, kdy přijdete na nějaké zlepšení, ale nedáte ho na vůz, představuje ztrátu výkonnosti na trati," vysvětluje technický ředitel Renaultu.
Někteří z personálu pracují na vývoji monopostu R30 neustále od sestavení vozu v listopadu loňského roku: "Reakce továrny na výzvy, jimž čelíme, je fantastická. Množství práce, které můžete od lidí očekávat, je však omezené. Musíte proto zvolit správné vyvážení mezi vysokým tempem vývoje a přehnanou pracovní zátěží."
V aerodynamickém tunelu se zmenšeným modelem R30
Renault disponuje velmi výkonným výpočetním centrem, které je v dnešní době velmi důležité. "CFD a aerodynamický tunel jsou neuvěřitelně užitečné pro odhad toho, jaké se náš aerodynamický balík bude chovat na trati. Tyto nástroje nám umožňují odhadnout velikost zlepšení na trati s chybovostí podstatně menší než 0,5% celkového přítlaku monopostu.
U mechanických částí spoléháme na počítačové simulace, které pak vyhodnocujeme na testovací stolici pro šasi. Máme stolice pro testování výdrže, kde vystavujeme komponenty takovým zatížení a silám, abychom si byli jisti, že si poradí v prostředí F1. Tyto nástroje zvětšují naši důvěru a dávají nám jistotu, že nové díly jsou spolehlivé a budou podávat takové výkony, které od nich očekáváme.
Petrovovi žel závod v Montrealu vůbec nevyšel
Jak sezóna pokračuje, část zdrojů se musí zaměřit na paralelní vývoj vozu pro příští rok. "Během roku se podíl zdrojů, které se věnují novému vozu, zvyšuje na úkor toho současného. Je to vždy náročné se rozhodnout, kolik toho do budoucnosti investovat. Na voze pro rok 2011 pracujeme od ledna a přesto se nám daří držet velmi vysoké tempo vývoje nového vozu, což jasně vypovídá o tom, jak usilovně všichni uvnitř Renaultu pracují," dodává James Allison.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.