Obvyklé stížnosti na nedostatek předjížděcích manévrů často během závodu podkopává Lewis Hamilton, který během prvních šesti závodů letošní sezóny předjel už 36 aut - nepočítaje vozy o kolo zpět.
Britský Daily Express o něm píše jako o létající mašině McLarenu a věří, že v Turecku tuto neděli překoná hranici 40 předjetých vozů.
Hamilton většinu pilotů předjel na brzdy - jakoby při své hmotnosti 67 kg dokázal levou nohou vyvinout větší tlak na brzdový pedál než ostatní - tlak často převyšující 130 kg. Krom důvěry ve svůj vůz MP4-25 má také výbornou techniku brzdění.
"Miluji závodění s ostatními. Nejlepší příležitostí k předjíždění jsou téměř vždy brzdné zóny. Když se vám podaří manévr, je to opravdu skvělý pocit. Jeden ze svých nejlepších závodů jsem odjel v roce 2006 v Istanbul Parku v sérii GP2. Propadl jsem se v prvním kole po smyku na konec startovního pole, ale proklestil jsem se zpět a dojel druhý. Byla to skvělá zábava a Michael Schumacher mi poté dokonce pogratuloval, což bylo příjemné," vzpomíná Hamilton.
"Brzdění je něco, co cítíte, když se přiblížíte k zatáčce. Když jedete po silnici, víte kde máte brzdit do zatáčky a stejné je to i na trati, i když brzdíme mnohem tvrději a jezdíme podstatně rychleji.
Telemetrie mi prozradí, kde brzdím dříve či později než můj týmový kolega, ale brzdné body si musím zvolit sám. Dělám to ta, že naslouchám tomu, co mi říká auto. Hodně záleží na trati. Když se během víkendu zvyšuje přilnavost okruhu, brzdím čím dál později."
V Monaku, kde dojel pátý, ze svého předjížděcího repertoáru toho kvůli charakteru klikatého městského okruhu mnoho nepředvedl. Do Istanbulu se však Brit, jenž letos ještě nevyhrál ani jeden závod a v průběžném pořadí je až šestý, velmi těší.
"Doufám, že tentokrát budu mít v Istanbulu mnohem lepší auto než tomu bylo v minulosti. Máme několik nových aerodynamických dílů, které by měly zvýšit výkonnost našeho vozu v rychlých zatáčkách; na rovinkách jsme letos rychlí stále."
Jak pilot McLarenu během závodního víkendu pracuje? "Tým požádám o zápis z porady, z něhož se dozvím o trati vše, co potřebuji: včetně detailů o loňském nastavení vozu, o mé rychlosti ve všech zatáčkách ve srovnání s mým týmovým kolegou a mé převodové poměry.
To kolo v hlavě dokážu už před tím promítnout, tyto informace mi ale pomáhají si vše složit dohromady ještě než se tam dostanu."
A pak může předjížděcí show začít!
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, Aldalší dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.