Městský okruh v Monaku s dlouholetou tradicí představuje pro piloty velkou výzvu. Prudké zatáčky, žádné dlouhé rovinky, kde by si mohli odpočinout, žádné únikové zóny, kluzká a úzká trať - to vše patřičně zvedá adrenalit, byť závody jsou zde kvůli absenci míst k předjíždění poměrně nudné.
Monaku patří díky své charakteristice několik prvenství: nejkratší kolo ze všech v kalendáři - 3 340 m, nejkratší vzdálenost nedělního závodu - 260,520 km, ovšem s nejvyšším počtem kol - 78 a nejnižší průměrnou rychlostí. Z celkového počtu 19 zatáček je 12 pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček.
Protože je nejpomalejší, jezdí se zde s maximálním přítlakem. Nároky na motory zde nejsou nijak vysoké, nicméně týmy zde musí myslet na jejich chlazení kvůli množství pomalých zatáček a absence dlouhých rovinek. Důležitá je zde ovladatelnost motoru a schopnost rychle akcelerovat při nižších zařazených rychlostech a otáčkách. Během jednoho okruhu jde převodovka změní rychlost celkem 54krát.
Mapa okruhu (zdroj)
Nejdelším místem, kde se jede na plný plyn, je rovinka vedoucí tunelem. Měří 500 m a s plynem na podlaze podle na ní piloti stráví méně než 9 vteřin (přibližně 1/7 kola), během jednoho okruhu celkově pouze 42% času.
Hodně zde dostávají zabrat brzdy, jejich opotřebení je zde kvůli častému brzdění vysoké. Opotřebení pneumatik je střední, Bridgestone zde přivezl super-měkkou (option, označenou zeleným proužkem) a střední (prime) směs.
Ztráta za průjezd boxovou uličkou činí 17,8 vteřiny. Monoposty v Monaku spotřebují pouze 1,7 kg paliva na jedno kolo, do cíle by se tedy měl bez problémů dostat i druhý Virgin VR-01, který i zde pojede s menší palivovou nádrží. Lucas di Grassi zde tedy bude mít paradoxně malinkou výhodu.
Rekord zde drží Michael Schumacher, který dokázal v roce 2004 jedno kolo proletět za 1:14,439 min. Ve druhé části kvalifikace se mu loni nejblíže přiblížil s problematickým Ferrari F60 Kimi Räikkönen s časem 1:14,514 min.
Letos zdejší městská trať doznala několika významných změn: tři místa byla přeasfaltována (od Sainte Devote po křižovatku na kopci s ulicí Avenue de Monte Carlo, od kasina po Portier a výjezd z tunelu po šikanu), nový povrch dostala i boxová ulička. Pro piloty je to obtížné, protože tato místa se budou lišit v přilnavosti.
Další změnou jsou vyšší obrubníky v šikaně za tunelem a na výjezdu z Piscine, aby se zabránilo jezdcům v krácení tratě.
Kolo Monakem s Markem Webberem na simulátoru Red Bullu
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.