Městský okruh v Monaku s dlouholetou tradicí představuje pro piloty velkou výzvu. Prudké zatáčky, žádné dlouhé rovinky, kde by si mohli odpočinout, žádné únikové zóny, kluzká a úzká trať - to vše patřičně zvedá adrenalit, byť závody jsou zde kvůli absenci míst k předjíždění poměrně nudné.
Monaku patří díky své charakteristice několik prvenství: nejkratší kolo ze všech v kalendáři - 3 340 m, nejkratší vzdálenost nedělního závodu - 260,520 km, ovšem s nejvyšším počtem kol - 78 a nejnižší průměrnou rychlostí. Z celkového počtu 19 zatáček je 12 pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček.
Protože je nejpomalejší, jezdí se zde s maximálním přítlakem. Nároky na motory zde nejsou nijak vysoké, nicméně týmy zde musí myslet na jejich chlazení kvůli množství pomalých zatáček a absence dlouhých rovinek. Důležitá je zde ovladatelnost motoru a schopnost rychle akcelerovat při nižších zařazených rychlostech a otáčkách. Během jednoho okruhu jde převodovka změní rychlost celkem 54krát.
Mapa okruhu (zdroj)
Nejdelším místem, kde se jede na plný plyn, je rovinka vedoucí tunelem. Měří 500 m a s plynem na podlaze podle na ní piloti stráví méně než 9 vteřin (přibližně 1/7 kola), během jednoho okruhu celkově pouze 42% času.
Hodně zde dostávají zabrat brzdy, jejich opotřebení je zde kvůli častému brzdění vysoké. Opotřebení pneumatik je střední, Bridgestone zde přivezl super-měkkou (option, označenou zeleným proužkem) a střední (prime) směs.
Ztráta za průjezd boxovou uličkou činí 17,8 vteřiny. Monoposty v Monaku spotřebují pouze 1,7 kg paliva na jedno kolo, do cíle by se tedy měl bez problémů dostat i druhý Virgin VR-01, který i zde pojede s menší palivovou nádrží. Lucas di Grassi zde tedy bude mít paradoxně malinkou výhodu.
Rekord zde drží Michael Schumacher, který dokázal v roce 2004 jedno kolo proletět za 1:14,439 min. Ve druhé části kvalifikace se mu loni nejblíže přiblížil s problematickým Ferrari F60 Kimi Räikkönen s časem 1:14,514 min.
Letos zdejší městská trať doznala několika významných změn: tři místa byla přeasfaltována (od Sainte Devote po křižovatku na kopci s ulicí Avenue de Monte Carlo, od kasina po Portier a výjezd z tunelu po šikanu), nový povrch dostala i boxová ulička. Pro piloty je to obtížné, protože tato místa se budou lišit v přilnavosti.
Další změnou jsou vyšší obrubníky v šikaně za tunelem a na výjezdu z Piscine, aby se zabránilo jezdcům v krácení tratě.
Kolo Monakem s Markem Webberem na simulátoru Red Bullu
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.