Třetí podnik letošní sezóny Formule 1 bude hostit Malajsie. Tamější závod je svou délkou 310,408 km nejdelším v sezóně. Loni však piloti tuto vzdálenost neujeli poté, co se spustila tropická bouře a závod byl přerušen. Spokojit se tak museli pouze s polovičními body.
Malajské klima se vyznačuje horkem a vysokou vlhkostí. Motory v takové sauně dostávají zabrat, týmy si musí dávat pozor na jejich chlazení. Extrémní vlhkost má vliv na jejich sílu, ale zase trochu snižuje nároky na spotřebu paliva, což je letos velmi důležitý faktor během závodů.
Situace pro piloty v Sepangu může být stížena i pozdějším startem (v 16 hod tamějšího času), kdy si loni během závodu za deště stěžovali brzy na šero.
Nezapomenutelným okamžikem pro mě byla komunikace Felipeho Massy s Robem Smedleyem - Brazilec mu dával hlasitě najevo, že potřebuje světlejší hledí do přilby, nato byl otcovsky uklidňován ("Felipe Baby, stay cool!").
Felipe uklidňován rádiem - Sepang 2009
Délka jednoho kola, které během závodu pilotů ujedou celkem 56krát, zde činí 5 543 m. Plný plyn přitom mají na podlaze 65% času. V nejdelším místě, které představuje 830 m dlouhá cílová rovinka, dosahují monoposty během 12 vteřin rychlost 300 km/hod. Přes 2 velmi dlouhé rovinky jsou vozy kvůli rychlým zatáčkám nastaveny na vyšší přítlak.
Na okruhu se nachází 15 zatáček. Většina z nich (10) je pravotočivých, protože se jezdí ve směru hodinových ručiček. Brzdy jsou v nich namáhany průměrně. O něco vyšší je opotřebení pneumatik. Bridgestone do Sepangu letos doveze tvrdou a měkkou směs podobně jako loni (i když letošní specifikace se mírně liší - kvůli zákazu tankování déle vydrží). Průměrný poloměr zatáček dosahuje 136 °, průměrná rychlost pak 210 km/hod.
Monoposty by měly spotřebovat kolem 2,6 kg v každém kole. Zrychlení díky úbytku paliva činí teoreticky 0,078 vteřiny/kolo. Dle ideální strategie (velmi pravděpodobně ji ale naruší rozmary počasí) říká, že nejlepší bude stavět jednou - kolem 20. kola. Průjezd 420 m dlouhou boxovou uličkou zde zabere 18,8 vteřiny.
Kolo v Sepangu na simulátoru Red bullu s Markem Webberem
Rekord zde drží Juan Pablo Montoya, který jedno kolo v roce 2004 zvládl za 1:34,223 min. Loni zde byl nejrychlejší Jenson Button ve voze BGP001: v prostřední části kvalifikace zajel kolo za 1:33,784 min. Buttonův kolega Rubens Barrichello zde tehdy během závodu přišel o 1,3 kg své tělesné hmotnosti.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.