Třetí podnik letošní sezóny Formule 1 bude hostit Malajsie. Tamější závod je svou délkou 310,408 km nejdelším v sezóně. Loni však piloti tuto vzdálenost neujeli poté, co se spustila tropická bouře a závod byl přerušen. Spokojit se tak museli pouze s polovičními body.
Malajské klima se vyznačuje horkem a vysokou vlhkostí. Motory v takové sauně dostávají zabrat, týmy si musí dávat pozor na jejich chlazení. Extrémní vlhkost má vliv na jejich sílu, ale zase trochu snižuje nároky na spotřebu paliva, což je letos velmi důležitý faktor během závodů.
Situace pro piloty v Sepangu může být stížena i pozdějším startem (v 16 hod tamějšího času), kdy si loni během závodu za deště stěžovali brzy na šero.
Nezapomenutelným okamžikem pro mě byla komunikace Felipeho Massy s Robem Smedleyem - Brazilec mu dával hlasitě najevo, že potřebuje světlejší hledí do přilby, nato byl otcovsky uklidňován ("Felipe Baby, stay cool!").
Felipe uklidňován rádiem - Sepang 2009
Délka jednoho kola, které během závodu pilotů ujedou celkem 56krát, zde činí 5 543 m. Plný plyn přitom mají na podlaze 65% času. V nejdelším místě, které představuje 830 m dlouhá cílová rovinka, dosahují monoposty během 12 vteřin rychlost 300 km/hod. Přes 2 velmi dlouhé rovinky jsou vozy kvůli rychlým zatáčkám nastaveny na vyšší přítlak.
Na okruhu se nachází 15 zatáček. Většina z nich (10) je pravotočivých, protože se jezdí ve směru hodinových ručiček. Brzdy jsou v nich namáhany průměrně. O něco vyšší je opotřebení pneumatik. Bridgestone do Sepangu letos doveze tvrdou a měkkou směs podobně jako loni (i když letošní specifikace se mírně liší - kvůli zákazu tankování déle vydrží). Průměrný poloměr zatáček dosahuje 136 °, průměrná rychlost pak 210 km/hod.
Monoposty by měly spotřebovat kolem 2,6 kg v každém kole. Zrychlení díky úbytku paliva činí teoreticky 0,078 vteřiny/kolo. Dle ideální strategie (velmi pravděpodobně ji ale naruší rozmary počasí) říká, že nejlepší bude stavět jednou - kolem 20. kola. Průjezd 420 m dlouhou boxovou uličkou zde zabere 18,8 vteřiny.
Kolo v Sepangu na simulátoru Red bullu s Markem Webberem
Rekord zde drží Juan Pablo Montoya, který jedno kolo v roce 2004 zvládl za 1:34,223 min. Loni zde byl nejrychlejší Jenson Button ve voze BGP001: v prostřední části kvalifikace zajel kolo za 1:33,784 min. Buttonův kolega Rubens Barrichello zde tehdy během závodu přišel o 1,3 kg své tělesné hmotnosti.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.