Po Velké ceně Bahrajnu se vzedmula velká vlna kritiky na adresu Formule 1, resp. na zábavu, kterou v nové sezóně po zákazu tankování nabídla. Čím to je a jak z toho ven?
V nedělním závodě se toho vskutku moc nedělo, ale co se zábavy týče, nikterak podle mě nevybočoval z loňského průměru (nezábavnosti). Mnoho lidí to však vidí jinak - takovou nudu údajně neviděli. Část z těchto lidí to připisuje na vrub zákazu tankování.
Jenže loni tankování povoleno bylo a přesto Velké ceny neoplývaly předjížděcími manévry. Kořen problému je totiž někde jinde - v aerodynamice a v mechanické přilnavosti. Pneumatiky v F1 mají totiž o cca 2/3 větší přilnavost než pneumatiky v jiných závodních sériích.
Aerodynamika dnešních monopostů způsobuje, že vozy nemohou jezdit těsně za sebou - v zatáčkách chybí přítlak a nepomáhá ani nastavitelné přední křídlo, na rovinkách se zase přehřívají. V tomto nezbývá než spoléhat na Pracovní skupinu pro předjíždění (Overtaking Working Group), jejíž snahy byly v loňském roce částečně torpédovány povolením dvojitých difuzorů.
Ty budou od sezóny 2011 zakázány, věci by se dle mě mohli o trochu zlepšit. Ale ne moc. Loni si piloti Toyoty stěžovali, že nejtěžší bylo následovat Renaulty - které ovšem dvojitý difuzor neměly.
Příčinou nudných závodů spočívá dle Franka Dernieho - jednoho z nejzkušenějších aerodynamiků F1 (Hesketh, Williams, Lotus, Benetton, Ligier, Arrows, Lola, Toyota), průkopníka aktivního zavěšení a praktického využití aero tunelů - někde jinde než v aerodynamice: v mechanické přilnavosti a v nedostatku chyb při řazení, kterých se piloti s poloautomatickými převodovkami pochopitelně nemohou dopustit.
"Žáden z dokladů za posledních 30 let nepodporuje teorii, že zvýšení přilnavosti pneumatik a snížení aerodynamického přítlaku usnadní předjíždění. Pokud by snížení přítlaku bylo řešením, projevilo by se to jasně v roce 1983, kdy byla díky pravidlům snížena efektivita aerodynamiky o 80 %. Předjížděcích manévrů ale nepřibylo!" uvádí z vlastních zkušeností Dernie.
"Zde je důkaz - pokud by přítlak bránil předjíždění, tak by se nejmíň předjíždělo za mokra, kdy všichni jedou s maximálním přítlakem. Proč si pořád všichni myslí, že redukce aerodynamiky je řešením, když tady máme důkazy, to pro mě zůstává záhadou i zklamáním," dodává smutným tónem 60letý profík.
"Příliš velké rozdíly mezi přilnavostí v závodní stopě a mimo ní jsou způsobeny zejména velkou přilnavostí pneumatik - mají příliš mnoho mechanického gripu. Brzdné vzdálenosti do pomalých zatáček jsou díky lepícím pneumatikám příliš krátké."
"Dalším důvodem, proč je obtížné někoho v současné F1 předjet je fakt, že nejrychlejší vozy jsou vpředu a nejpomalejší vzadu, není tedy důvod očekávat nějaké předjížděcí manévry, pokud se někdo nedopustí chyby."
"Za těchto okolností se dá předjíždět jen díky chybám, kterých se piloti se super přilnavými pneumatikami, velkými únikovými zónami a poloautomatickými převodovkami dopouštějí zřídka."
Co by podle tohoto zkušeného aerodynamika tedy pomohlo? Vyzdvihl dva body:
- jedna sada pneumatik na celý závod (Micheliny dle něj pro tento účel byly vhodnější)- jediné kvalifikační kolo (rychlejší vozy by častěji startovali z horších pozic - nebylo to ovšem nikdy populární, protože to není zcela fér).
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.