V neděli 14. března se Velkou cenou Bahrajnu roztočí další sezóna Formule 1 na mezinárodním okruhu v Sakhiru. Pojede se zde již posedmé, tentokrát ovšem na prodloužené verzi okruhu.
O víkendu zde budou debutovat rovněž tři zcela nové týmy: HRT, Lotus a Virgin. Po dlouhé době se do F1 vrací také Mercedes, který převzal loňské šampióny (Brawn GP), reformace proběhla i u BMW Sauberu, jehož se německá automobilka nakonec vzdala ve prospěch původního majitele Petera Saubera. Na oficiální startovní listině ovšem stále figurují pod jménem BMW Sauber.
Ostatně stuttgartská automobilka není jedinou, která po loňské sezóně opustila Formuli 1 - krom Toyoty také nenápadně odešel Renault - z jeho závodního týmu zbylo již téměř pouze jméno a motory, kterými bude letos francouzská automobilka zásobovat i Red Bull.
Krom nových týmů okoření letošní sezónu také noví piloti: Nico Hülkenberg (Williams), Karun Chandkoh (HRT), Bruno Senna (HRT), Lucas di Grassi (Virgin) a první Rus v F1 - Vitalij Petrov (Renault). Magnetem sezóny 2010 je i návrat krále - Michaela Schumachera.
Z novinek v pravidlech jenom stručně připomenu, že v závodě nebude dovoleno tankování a že v platnost vstupuje rovněž nový bodovací systém (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1).
Po přestavení některých novinek se pojďme podívat na některé technické údaje o okruhu. Jeho charakteristickým rysem jsou obrovské únikové zóny, které se občas paradoxně staly terčem kritiky pro to, že nepotrestají chybujícího řidiče. Proto patří k nejbezpečnějším tratím na světě vůbec.
Délka nové prodloužené verze činí 6 299 m, v závodě čeká jezdce 49 kol, vítěz tedy urazí celkem 308,405 km. Obsahuje 23 zatáček (13 pravotočivých, 10 levotočivých), čtyři rovinky, z nichž nejdelší měří 1 090 m, z toho boxová ulička 420 m. Ztráta za její průjezd se promítne ve výsledném čase zpomalením o 18,6 vteřiny.
V jednom kole piloti překonají 18 m převýšení - sklon stoupání dosahuje 3,6 %, klesání 5,6 %. Očekává se, že monoposty se budou prohánět průměrnou rychlostí 210 km/hod, maximální rychlost na cílové rovince bude pohybovat kolem 305 km/hod. Na jedno kolo vozy spotřebují kolem 2,99 kg paliva. Toto množství zde zpomaluje vozy o 0,087 sec/kolo. Teoreticky (nepočítám degradaci pneumatik, úbytek výkonu motoru atd.) by měly být po 20 kolech díky spotřebovanému benzínu o 1,74 vteřiny/kolo rychlejší.
Mark Webber popisuje průjezd okruhem na simulátoru Red Bullu
Vítězové zde kvůli nestříkají tradičním šampaňským, i když v Bahrajnu alkohol zakázán není (na rozdíl od Kataru či Saudské Arábie). Místo toho jsou odměňování nealkoholickým nápojem zvaným Waardem, údajně vyráběným z růží.
Paddock
Loni vyhrál Jenson Button, jenž nyní bude nastupovat za McLaren s Lewisem Hamiltonem. Úspěšnější zde jsou Fernando Alonso, jenž v Bahrajnu triumfoval v roce 2005 a 2006, a Felipe Massa, který zvítězil v roce 2007 a 2008. První závod v roce 2004 se nesl v režii Michaela Schumachera. Všichni tito vítězové se spolu opět sejdou.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.