Šampionát z pohledu výrobců motorů

Toyota
Toyota, foto: Panasonic Toyota Racing
Petr Hlawiczka 9. listopadu 2009 8:30
Sdílej:

Po skončení sezóny 2009 můžeme zrekapitulovat úspěšnost jednotlivých motorářů. Kolik bodů kdo z nich získal?

Dominantní výkon letos předvedl Mercedes, druhým nejúspěšnějším dodavatelem motorů pro vozy Formule 1 je Renault, za ním pak Toyota a BMW.

Prapor Mercedesu držely týmy BrawnGP, McLaren a Force India, s Renaultem jezdila francouzská stáj a Red Bull, Toyota krom vlastního týmu poháněla i Williams, stejně jako Ferrari, které své agregáty dodávalo stáji Toro Rosso; zbývá BMW, jenž posledním výrobcem motorů, jež byly určeny pouze pro vlastní potřebu. Při velebení Mercedesu tedy nesmíme zapomenout na to, že poháněl nejvíce vozů (6) - z relativního srovnání by tak vycházel o něco hůře.

Dle zvukových analýz byla právě tato německá pohonná jednotka letos nejvýkonnější, (nikoliv Mercedes) naopak spotřebou vynikaly agregáty Renaultu, což je ostatně důvod, proč se Red Bull rozhodl  s nimi jezdit i příští rok. Naměřené rozdíly jsou však velmi malé, výkonnostně jsou motory velmi vyrovnané.

V 17 závodech stanul na pódiu 21krát Mercedes díky Jensonu Buttonovi (9 x), Rubensi Barrichellovi  (6 x), Lewisi Hamiltonovi (5 x) a Giancarlu Fisichellovi (1 x). Renault vystoupal na bednu 17krát po úspěších Sebastiana Vettela (8 x), Marka Webbera (8 x) a Fernanda Alonsa (1 x). Ferrari se zde objevilo 6krát s Kimi Räikkönenem (5 x) a Felipe Massou (1 x), Toyota díky Jarnovi Trullimu (3 x)  a Timu Glockovi (2 x) celkem 5krát, BMW dvakrát zásluhou obou svých jezdců.

Z pohledu vítězství v závodech byl nejúspěšnější opět Mercedes, jenž si jich na vrub připsal 10 (Brawn - 8, McLaren - 2). Druhý Renault jich získal šest (všechna díky Red Bullu) a Ferrari jedno. Toyota ani BMW na nejvyšší stupínek v sezóně 2009 nedosáhli.

K dispozici bylo 643,5 bodů (kvůli zkrácené Velké ceně Malajsie, kde se půlily) - 256 z nich ukořistil Mercedes, Renault 179,5, Toyota 94, Ferrari 78 a BMW 36.

Letošní sezóna byla poslední pro motory Toyoty i BMW. K Mercedesu, Renaultu a Ferrari se v roce 2010 přidá nezávislý výrobce Cosworth, takže budeme mít jen o jednoho motoráře méně než letos.

 

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.