Kolotoč Formule 1 míří letos již podruhé na Střední východ - tentokrát na úplně nový okruh Yas Marina. O tomto okruhu plném nových nápadů se napsalo již hodně, nyní se podíváme podrobněji na jeho technické parametry.
Jedno kolo měří 5554 metrů, jede se proti směru hodinových ručiček. Pro zvětšení počtu předjížděcích manévrů jsou zde dlouhé rovinky zakončené prudkými zatáčkami. Druhá část se vyznačuje sérií rychlých zatáček, které přispějí k průměrné rychlosti kolem 200 km/hod - dle tohoto údaje jde o třetí nejpomalejší trať letošní sezóny.
Součet úhlů všech zatáček zde činí 1000°, což je pod průměrem okruhů letošní sezóny. Nejpomalejší zatáčky lemují konce obou dlouhých rovinek. Dle simulací by vozy v nejrychlejším místě na první z nich měli dosahovat rychlostí 300 km/hod. Z tohoto pohledu je Yas Marina čtvrtým nejpomalejším v letošním kalendáři, což leccos napovídá o nastavení křídel, které budou týmy volit, aby optimalizovali poměr mezi přítlakem a odporem vzduchu, jenž ovlivňuje maximální rychlost.
Co se týče zastávek v boxech, ideální bude dvouzastávková strategie. Na tomto odhadu se podepisuje délka boxové uličky a její profil. Její průjezd zabere kolem 18,5 vteřiny - je tak letošní desátou nejpomalejší. Spotřeba paliva by měla být průměrná - kolem 2,7 kg na kolo.
Abú Zabí se nachází na úrovni mořské hladiny, proto má nejvyšší průměrný tlak (1013 hPa) ze všech tratí v letošním šampionátu. Motory zde budou disponovat vzhledem k okolnímu tlaku velkou silou - ne jako v předchozím závodě v Brazílii, kde se jejich výkon propadl kvůli nadmořské výšce Interlagosu (750 m n. m.) o více než 10%.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.