Kolotoč Formule 1 míří letos již podruhé na Střední východ - tentokrát na úplně nový okruh Yas Marina. O tomto okruhu plném nových nápadů se napsalo již hodně, nyní se podíváme podrobněji na jeho technické parametry.
Jedno kolo měří 5554 metrů, jede se proti směru hodinových ručiček. Pro zvětšení počtu předjížděcích manévrů jsou zde dlouhé rovinky zakončené prudkými zatáčkami. Druhá část se vyznačuje sérií rychlých zatáček, které přispějí k průměrné rychlosti kolem 200 km/hod - dle tohoto údaje jde o třetí nejpomalejší trať letošní sezóny.
Součet úhlů všech zatáček zde činí 1000°, což je pod průměrem okruhů letošní sezóny. Nejpomalejší zatáčky lemují konce obou dlouhých rovinek. Dle simulací by vozy v nejrychlejším místě na první z nich měli dosahovat rychlostí 300 km/hod. Z tohoto pohledu je Yas Marina čtvrtým nejpomalejším v letošním kalendáři, což leccos napovídá o nastavení křídel, které budou týmy volit, aby optimalizovali poměr mezi přítlakem a odporem vzduchu, jenž ovlivňuje maximální rychlost.
Co se týče zastávek v boxech, ideální bude dvouzastávková strategie. Na tomto odhadu se podepisuje délka boxové uličky a její profil. Její průjezd zabere kolem 18,5 vteřiny - je tak letošní desátou nejpomalejší. Spotřeba paliva by měla být průměrná - kolem 2,7 kg na kolo.
Abú Zabí se nachází na úrovni mořské hladiny, proto má nejvyšší průměrný tlak (1013 hPa) ze všech tratí v letošním šampionátu. Motory zde budou disponovat vzhledem k okolnímu tlaku velkou silou - ne jako v předchozím závodě v Brazílii, kde se jejich výkon propadl kvůli nadmořské výšce Interlagosu (750 m n. m.) o více než 10%.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.