Výstavný supermoderní okruh Yas Marina v Abú Zabí, na němž v neděli skončí letošní sezona F1, nabídne hodně novinek, podle odborníků se však pilotům líbit nemusí. Velká cena Abú Zabí bude prvním závodem v historii F1, který začne za denního světla a skončí po setmění.
Velká cena Abú Zabí odstartuje v sedmnáct hodin místního času, tedy v tradičních čtrnáct hodin, kdy jsou evropští diváci zvyklí usedat k televizorům.
Pořadatelé závěrečného podniku šampionátu však přichystali i další novinky. "Jsme pyšní na boxovou uličku, která je v tunelu pod tratí, kryté tribuny nebo hotel Yas," řekl výkonný ředitel okruhu Yas Marina Richard Cregan v rozhovoru pro server Autosportu. VIP hosté budou moci celé dění sledovat ze šedesát metrů vysoké Sluneční věže, plně zásobované sluneční energií, která poskytne luxusní přehled o celém okruhu. Není divu, že závod je již několik dní vyprodaný.
Výstavný okruh z dílny věhlasného německého stavitele závodních tratí Hermanna Tilkeho se může pochlubit ohromující architekturou. Část trati například prochází pětihvězdičkovým hotelem Yas.
Supermoderní okruh v Abú Zabí však bude zřejmě záludnější než jiné trati představené v šampionátu v posledních letech. Nemá totiž rozsáhlé únikové zóny jako většina ostatních nových okruhů. Bývalý skotský pilot David Coulthard upozornil, že v Abú Zabí je potřeba jezdit s velkým respektem, podobně jako ve Spa nebo Suzuce.
"Trať mi připadá spíš jako městská, to mě překvapilo. Nové okruhy obvykle mají obrovské únikové zóny, ale v Abú Zabí to tak není. Úniky jsou malé, ale kolem trati jsou speciální bezpečnostní bariéry," popsal Coulthard, podle něhož si na to budou piloti stěžovat.
"Jsou zvyklí na velké únikové zóny. A když ty někde chybějí, je zle, jako třeba v Suzuce. To pak děti létají do bariér," připomněl množství havárií na náročném okruhu Velké ceny Japonska i převážně nízký věk pilotů. "Ale myslím, že v F1 něco takového potřebujeme. Jezdci si musejí zachovat respekt k autu. Když ho mít nebudou, přijde trest," řekl bývalý pilot agentuře Reuters.
Další z bývalých jezdců, Brit Martin Brundle s ním souhlasí. "V Suzuce to bylo těžké a právě tam se ukázalo, kdo skutečně umí. V Abú Zabí to bude podobné. Uděláte chybu a jste ve zdi. Tady nejsou únikové zóny jako parkoviště u supermarketu," prohlásil Brundle.
Výzvu představuje i výjezd z boxů vedoucí úzkým tmavým tunelem pod tratí. "Je to výzva, ale současně je to i trochu hloupé. Kdyby tam došlo k nehodě, může to boxovou uličku klidně zablokovat," všiml si Coulthard.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.