Výstavný supermoderní okruh Yas Marina v Abú Zabí, na němž v neděli skončí letošní sezona F1, nabídne hodně novinek, podle odborníků se však pilotům líbit nemusí. Velká cena Abú Zabí bude prvním závodem v historii F1, který začne za denního světla a skončí po setmění.
Velká cena Abú Zabí odstartuje v sedmnáct hodin místního času, tedy v tradičních čtrnáct hodin, kdy jsou evropští diváci zvyklí usedat k televizorům.
Pořadatelé závěrečného podniku šampionátu však přichystali i další novinky. "Jsme pyšní na boxovou uličku, která je v tunelu pod tratí, kryté tribuny nebo hotel Yas," řekl výkonný ředitel okruhu Yas Marina Richard Cregan v rozhovoru pro server Autosportu. VIP hosté budou moci celé dění sledovat ze šedesát metrů vysoké Sluneční věže, plně zásobované sluneční energií, která poskytne luxusní přehled o celém okruhu. Není divu, že závod je již několik dní vyprodaný.
Výstavný okruh z dílny věhlasného německého stavitele závodních tratí Hermanna Tilkeho se může pochlubit ohromující architekturou. Část trati například prochází pětihvězdičkovým hotelem Yas.
Supermoderní okruh v Abú Zabí však bude zřejmě záludnější než jiné trati představené v šampionátu v posledních letech. Nemá totiž rozsáhlé únikové zóny jako většina ostatních nových okruhů. Bývalý skotský pilot David Coulthard upozornil, že v Abú Zabí je potřeba jezdit s velkým respektem, podobně jako ve Spa nebo Suzuce.
"Trať mi připadá spíš jako městská, to mě překvapilo. Nové okruhy obvykle mají obrovské únikové zóny, ale v Abú Zabí to tak není. Úniky jsou malé, ale kolem trati jsou speciální bezpečnostní bariéry," popsal Coulthard, podle něhož si na to budou piloti stěžovat.
"Jsou zvyklí na velké únikové zóny. A když ty někde chybějí, je zle, jako třeba v Suzuce. To pak děti létají do bariér," připomněl množství havárií na náročném okruhu Velké ceny Japonska i převážně nízký věk pilotů. "Ale myslím, že v F1 něco takového potřebujeme. Jezdci si musejí zachovat respekt k autu. Když ho mít nebudou, přijde trest," řekl bývalý pilot agentuře Reuters.
Další z bývalých jezdců, Brit Martin Brundle s ním souhlasí. "V Suzuce to bylo těžké a právě tam se ukázalo, kdo skutečně umí. V Abú Zabí to bude podobné. Uděláte chybu a jste ve zdi. Tady nejsou únikové zóny jako parkoviště u supermarketu," prohlásil Brundle.
Výzvu představuje i výjezd z boxů vedoucí úzkým tmavým tunelem pod tratí. "Je to výzva, ale současně je to i trochu hloupé. Kdyby tam došlo k nehodě, může to boxovou uličku klidně zablokovat," všiml si Coulthard.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.