Španělský pilot stáje F1 Fernando Alonso při projednávání případu stáje Renault Světovou radou motorismu uvedl, že při loňské GP Singapuru bezvýhradně věřil svému týmu a že na závodní strategii, kterou mu tým vybral, neviděl nic zvláštního.
Tým F1 Renault byl v pondělí potrestán vyloučením ze šampionátu s podmínkou na dva roky za loňský podvod při Velké ceně Singapuru, kdy stáj nechala záměrně havarovat pilota Nelsona Piqueta, aby mohl zvítězit její druhý jezdec Fernando Alonso. Tehdejší šéf stáje Flavio Briatore a šéfinženýr Pat Symods se dohodli s pilotem Nelsonem Piquetem mladším, že úmyslně způsobí havárii v dohodnutém kole a na dohodnutém místě a vyvolá tak výjezd zaváděcího vozu. Krátce před událostí tým povolal Alonsa do boxů k dotankování a výměně pneumatik, takže ten pak po restartu závodu jako jediný ze startovního pole mohl pokračovat bez zastávky a dojet do cíle první.
Alonso před Světovou radou motorismu v Paříži vypověděl, že o dohodě mezi Nelsonem Piquetem, Patem Symondsem a Flaviem Briatorem nevěděl vůbec nic a závodní strategie mu nepřipadala výjimečná. Otec Nelsona Piqueta prohlásil, že Alonso musel o všem vědět, protože jinak by závodní strategie musela tak zkušenému pilotovi připadat jako nesmyslná.
"O tom incidentu jsem nic nevěděl," tvrdil Alonso prezidentovi Mezinárodní automobilové federace Maxovi Mosleymu. "Pokud jde o strategii, naprosto jsem věřil inženýrům, když mě zavolali do boxů. Oni mají k dispozici spoustu počítačových simulací, které jim řeknou, kdy je optimální čas k zastávce," řekl Alonso. "Prostě věřím jim a nechávám to na nich a tento případ nebyl výjimkou. Spolehl jsem se na to, že mě zavolají v tom nejvhodnějším okamžiku, je to jejich práce. Já jsem se soustředil zase na tu svou, jet jak nejlépe dovedu," vysvětlil Španěl.
"Ani v nejmenším jste se nepodivil, proč vás volají tak mimořádně brzy?" zeptal se Mosley. "Opravdu ne. V sobotní kvalifikaci jsme totiž měli problémy s čerpadlem. Kvalifikoval jsem se jako patnáctý, přitom auto jelo ten víkend dobře," odpověděl Alonso. "Nebylo na tom nic divného. Když jedete na třináctém nebo čtrnáctém místě a máte stejnou strategii jako všichni před vámi, je téměř nemožné je předjet. Proto tým zvolil strategii, která byla odlišná. Nic zvlášního mi na tom nepřipadalo a nic mě na tom neznepokojovalo," vypověděl Alonso během svého sotva dvouminutového účinkování před Světovou radou motorismu, která mu dala posléze za pravdu a uznala, že do případu zapleten nebyl.
Dvojnásobný mistr světa, kterému přes zřejmé ovlivnění závodu, zůstane primát historicky prvního vítěze nočního závodu F1, ví, že je velmi nepravděpodobné, že by mohl v neděli, kdy je Velká cena Singapuru znovu na programu mistrovství světa, zopakovat své vítězství, ale nevylučuje možnost, že skončí na pódiu. "Auto se chová na většině okruhů dobře, takže věřím, že budeme konkurenceschopní. Umístění na pódiu je mým cílem pro tento víkend," řekl Alonso.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.