V pondělí FIA vynesla rozsudek nad Renaultem, ale aby se média nezaměřovala pouze na tuto kauzu, vydala i další zajímavé zprávy: zveřejnila kalendář na rok 2010 a vydala povolení ke srovnání ve výkonech motorů - a právě to si více rozebereme.
Ve "zrovnoprávnění" motorů by se ale němělo postupovat jako loni, kdy bylo umožněno Renaultu navýšit svůj výkon, ale naopak by měly být nejvýkonnější motory omezeny.
Podle některých stěžujících si týmů jsou totiž přes zmražení a rovnost motorů některé výkonnější než ostatní. Jak je to možné, když jsou dána velmi strikntí pravidla pro výrobu motorů a navíc jejich vývoj byl zmražen? Existuje totiž pár drobností, které mohou motoráři vylepšovat - v těchto několika jasně vymezených oblastech zkrátka odvedli lepší práci.
Loni takto vyčnívali motory Ferrari a Mercedesu (ten údajně produkoval sílu o 20 - 30 koní větší než Renault). Letos však Norbert Haug prohlásil, že tak velké rozdíly neexistují: podle něj se motory liší ve výkonu maximálně o 7 koní, výkyvy ve spotřebě agregátů nepřesahují 1%.
Názory z ostatních stájí se však trochu liší - poukazují na to, že Mercedesy jsou znatelně silnější. A jako by říkali: "Gratulujeme k perfektně odvedené práci na motorech. Vaše rychlost však není vůči nám, kteří jsme tak dobrou práci neodvedli, fér. Proto bychom rádi, abyste snížili rychlost svých aut a jezdili o něco pomalejší časy na kolo." McLaren má "štěstí," že se jim MP4-24 aerodynamicky příliš nepovedl, brilantní výkony BGP001 jsou však díky pohonným jednotkám Mercedesu mnohým trnem v oku.
FIA tak rozhodla, že "pokud mají být eliminovány rozdíly ve výkonnosti, tak leda díky omezení výkonu silnějších motorů. Žádná vylepšení motorů však nebudou povolena." Loni, jak už jsem zmínil, bylo Renaultu umožněno zvýšit svůj výkon, letos je situace odlišná zejména díky dvěma věcem.
Zformovala se aliance týmů Formule 1 (FOTA), která ukázala svou sílu, když pohrozila založením vlastní série. FIA jisté úpravy na motorech schvaluje, celou věc vrací zpět FOTA a říká, že je na nich, jaké konkrétní kroky vůči omezení výkonů silnějších motorů podniknou. Bumerang se tak vrací zpět, FIA by ráda narušila jednotu FOTA. Problémem je, že se v podstatě žádá snížení standardu u těch nejlepších, což není pro F1 typické - u Mercedesu, ale i Ferrari. Oba by však v roce 2010 opět vítězili jako loni, obzvlášť po letošní ne příliš vyvedené sezoně. Dluží to svým fanouškům i sponzorům. A aby se v době, kdy je startovní pole tak vyrovnané, dobrovolně připravili o výkon, to bude problém.
FOTA se snaží udržet jednotu a harmonii mezi soupeři, jenže úspěšnější výrobci motorů se nebudou chtít zkrátka dělit s ostatními o svá tajemství a detaily o motorech - jak je požadováno. Domenicali žádal před nedávnem po Mercedesu, aby vyložili karty na stůl a předložili detaily o svých agregátech, včetně výkonnostní křivky. Ferrari přitom příliš nezaostává a některé z týmů budou požadovat snížení výkonů i po této stáji.
Proč dochází k tomuto kroku? FIA přeci dala svými předpisy záměrně jistou (velice omezenou) svobodu výrobcům - při tom se přece počítá, že někdo odvede lepší práci než druhý a že motory nebudou úplně stejné. Pokud má být absolutní rovnost v oblasti pohonných jednotek, museli by týmy přistoupit na jediného dodavatele motorů pro všechny. Kolikrát se už hovořilo o jednotném homologovaném motoru.
Místo toho dá FIA zelenou vstupu dalšímu motoráři - Cosworthu, jenž bude pohánět nejméně tři nové týmy. Ten však se svým agregátem, jenž vychází z návrhu pro rok 2006, bude zaostávat. FIA si je toho vědoma a chce mu povolit, aby na rozdíl od ostatních točil 20 tis. otáček / min. Přesto se odborníci obávají, že bude zaostávat - ve výkonu i ve spotřebě, která budou v roce 2010 klíčovou. Bylo by tak pochopitelně více než vítanou pomocí, kdyby o 20 - 30 koní snížil Mercedes svůj výkon.
Nové týmy budou s návrhem proto určitě souhlasit. Bude Mercedes (a možná i Ferrari) donucen ke snížení výkonu svých motorů? Dočkáme se v záplavě regulací další regulace, aby si rovni byli rovnější? Nebylo by lepší v královské disciplíně motosportu dát motorářům zcela volnou ruku ve vývoji?
Nemohl by například McLaren zaostávající v oblasti aerodynamiky požadovat po ostatních snížení jejich aerodynamické efektivity, aby se srovnali výkony? Chceme vůbec vidět rozdíly v monopostech nebo by bylo lepší nasadit jednotné šasi a jednotný motor, aby rozdíl tvořil pouze pilot?
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.