V pondělí FIA vynesla rozsudek nad Renaultem, ale aby se média nezaměřovala pouze na tuto kauzu, vydala i další zajímavé zprávy: zveřejnila kalendář na rok 2010 a vydala povolení ke srovnání ve výkonech motorů - a právě to si více rozebereme.
Ve "zrovnoprávnění" motorů by se ale němělo postupovat jako loni, kdy bylo umožněno Renaultu navýšit svůj výkon, ale naopak by měly být nejvýkonnější motory omezeny.
Podle některých stěžujících si týmů jsou totiž přes zmražení a rovnost motorů některé výkonnější než ostatní. Jak je to možné, když jsou dána velmi strikntí pravidla pro výrobu motorů a navíc jejich vývoj byl zmražen? Existuje totiž pár drobností, které mohou motoráři vylepšovat - v těchto několika jasně vymezených oblastech zkrátka odvedli lepší práci.
Loni takto vyčnívali motory Ferrari a Mercedesu (ten údajně produkoval sílu o 20 - 30 koní větší než Renault). Letos však Norbert Haug prohlásil, že tak velké rozdíly neexistují: podle něj se motory liší ve výkonu maximálně o 7 koní, výkyvy ve spotřebě agregátů nepřesahují 1%.
Názory z ostatních stájí se však trochu liší - poukazují na to, že Mercedesy jsou znatelně silnější. A jako by říkali: "Gratulujeme k perfektně odvedené práci na motorech. Vaše rychlost však není vůči nám, kteří jsme tak dobrou práci neodvedli, fér. Proto bychom rádi, abyste snížili rychlost svých aut a jezdili o něco pomalejší časy na kolo." McLaren má "štěstí," že se jim MP4-24 aerodynamicky příliš nepovedl, brilantní výkony BGP001 jsou však díky pohonným jednotkám Mercedesu mnohým trnem v oku.
FIA tak rozhodla, že "pokud mají být eliminovány rozdíly ve výkonnosti, tak leda díky omezení výkonu silnějších motorů. Žádná vylepšení motorů však nebudou povolena." Loni, jak už jsem zmínil, bylo Renaultu umožněno zvýšit svůj výkon, letos je situace odlišná zejména díky dvěma věcem.
Zformovala se aliance týmů Formule 1 (FOTA), která ukázala svou sílu, když pohrozila založením vlastní série. FIA jisté úpravy na motorech schvaluje, celou věc vrací zpět FOTA a říká, že je na nich, jaké konkrétní kroky vůči omezení výkonů silnějších motorů podniknou. Bumerang se tak vrací zpět, FIA by ráda narušila jednotu FOTA. Problémem je, že se v podstatě žádá snížení standardu u těch nejlepších, což není pro F1 typické - u Mercedesu, ale i Ferrari. Oba by však v roce 2010 opět vítězili jako loni, obzvlášť po letošní ne příliš vyvedené sezoně. Dluží to svým fanouškům i sponzorům. A aby se v době, kdy je startovní pole tak vyrovnané, dobrovolně připravili o výkon, to bude problém.
FOTA se snaží udržet jednotu a harmonii mezi soupeři, jenže úspěšnější výrobci motorů se nebudou chtít zkrátka dělit s ostatními o svá tajemství a detaily o motorech - jak je požadováno. Domenicali žádal před nedávnem po Mercedesu, aby vyložili karty na stůl a předložili detaily o svých agregátech, včetně výkonnostní křivky. Ferrari přitom příliš nezaostává a některé z týmů budou požadovat snížení výkonů i po této stáji.
Proč dochází k tomuto kroku? FIA přeci dala svými předpisy záměrně jistou (velice omezenou) svobodu výrobcům - při tom se přece počítá, že někdo odvede lepší práci než druhý a že motory nebudou úplně stejné. Pokud má být absolutní rovnost v oblasti pohonných jednotek, museli by týmy přistoupit na jediného dodavatele motorů pro všechny. Kolikrát se už hovořilo o jednotném homologovaném motoru.
Místo toho dá FIA zelenou vstupu dalšímu motoráři - Cosworthu, jenž bude pohánět nejméně tři nové týmy. Ten však se svým agregátem, jenž vychází z návrhu pro rok 2006, bude zaostávat. FIA si je toho vědoma a chce mu povolit, aby na rozdíl od ostatních točil 20 tis. otáček / min. Přesto se odborníci obávají, že bude zaostávat - ve výkonu i ve spotřebě, která budou v roce 2010 klíčovou. Bylo by tak pochopitelně více než vítanou pomocí, kdyby o 20 - 30 koní snížil Mercedes svůj výkon.
Nové týmy budou s návrhem proto určitě souhlasit. Bude Mercedes (a možná i Ferrari) donucen ke snížení výkonu svých motorů? Dočkáme se v záplavě regulací další regulace, aby si rovni byli rovnější? Nebylo by lepší v královské disciplíně motosportu dát motorářům zcela volnou ruku ve vývoji?
Nemohl by například McLaren zaostávající v oblasti aerodynamiky požadovat po ostatních snížení jejich aerodynamické efektivity, aby se srovnali výkony? Chceme vůbec vidět rozdíly v monopostech nebo by bylo lepší nasadit jednotné šasi a jednotný motor, aby rozdíl tvořil pouze pilot?
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.