Tento článek je pilotním článkem kategorie Pojmy F1, která se bude zabývat převážně vysvětlením běžných pojmů F1...
Žlutá vlajka Žlutou vlajku vídáme v závodech nejčastěji. Projíždějícím pilotům signalizuje situaci na trati, která by mohla pilota ohrozit. Obvykle tomu je v případě odklízení monopostu po havárii či selhání techniky. Stejně tak když se na trati objeví nějaké větší nečistoty a jejich odklízení není pro traťové komisaře příliš nebezpečné na to aby bylo nutné povolat do služby safety car. V místech, kde probíhá signalizace žlutou vlajkou, dle pravidel mají monoposty zakázáno předjíždění. Pokud by jezdec ve žluté fázi předjížděl, může být za to postižen některým z možných trestů (obvykle to bývá nejmenší trest - projetí boxovou uličkou, popřípadě tvrdší trest stop and go). Pokud je vlajka VYVĚŠENA, znamená to že by jezdci neměli jezdit na maximum. MÁVAJÍCÍ vlajka znamená, že má pilot zpomalit. I když oba tyto signály se zdají být stejné, tak nejsou. Zpomalením je myšleno podstatně vyšší ubrání rychlosti, než v případě vyvěšené vlajky, kdy by jezdci neměli zajíždět své nejlepší časy. Bohužel se stává že občas v průběhu závodu narazí vedení závodu na ne zcela definovaná a jasná místa v pravidlech. Příkladem může být loňské předjetí Kimiho Raikkonena Michaelem Schumacherem před koncem Francouzké GP, kdy Fin při brždění do Adelaide dostal smyk na oleji, který zde zůstal na trati od jednoho z odpadlých monopostů. Raikkonen se tak dostal mimo trať a německý pilot toho využil k předjetí a připravil tak Raikkonena o jeho první vítězství v F1. Vše se odehrálo v prostoru, kde byly vyvěšeny žluté vlajky, ale Schumacher nebyl za tento počin penalizován a McLaren se nesnažil o podání protestu, ale požádal o upřesnění pravidel. Logický závěr této situace byl takový že jezdec může předjet i v místě s vyvěšenou žlutou vlajkou, ale pouze tehdy, má-li předjížděný vůz problémy.
Žlutá vlajka a bílá tabulka s nápisem SC Takovým to způsobem označují traťoví komisaři fakt, že je závod zpomalen zpomalovacím vozem (anglicky safety car, zkárceně SC), stejně tak se používá i překladu „zaváděcí vůz“. Tato fáze závodu striktně zakazuje předjíždění. Jezdci se musí za zpomalovacím vozem (stříbrný Mercedes AMG se speciálním motorem dávajícím výkon 470 koní což je cca o 100 koní více než sériové vozy této třídy s maximální rychlostí vozu někde kolem 280km/h) seřadit v nezměněném pořadí a kroužit za ním do doby než vůz zajede a závod bude znovu odstartován vyvěšením zelené vlajky (viz níže). Safety car se používá ke zpomalení závodu, obvykle po tom, co se na trati objeví nečistoty, které je nebezpečné odklízet pouze za žluté vlajky, nebo když se odklízejí odstavené či havarované monoposty nebo jejich zbytky z míst, kde je to pro komisaře velice nebezpečné - například když monopost zůstane v ideální stopě těsně před zatáčkou či na jejím výjezdu, stejně tak i na uzších místech tratě, kde je velká pravděpodobnost kolize rychle jedoucího vozu s členy záchranného týmu. Safety car krouží rychlostí zhruba kolem 100 km/h, zvláště v mokrých závodech řidič safety caru Bernd Maylander uvádí, že občas monopostům v zatáčkách ujíždí. Je to samozřejmě logické, protože díky daleko vyšší váze Mercedesu, na vodě lépe sedí. Dříve, než se využívalo služeb tohoto vozu, byly do jeho role povolávány běžné sériové vozy, které nebyly schopny dostatečně rychlé jízdy a monoposty zpomaloval až příliš. Zpomalení má za následek ochlazení brzd a pneumatik, což je dostává mimo optimální teplotu a ty pak neodvádějí patřičnou práci. V horším případě může poklesnout tlak vzduchu v pneumatikách - tento fakt byl jednou z možných příčin havárie legendárního Ayrtona Senny v roce 1994. Řízení tohoto vozu velice zodpovědná práce a svou práci v něm odvádí kromě zmíněného řidiče druhý muž, Peter Tibbetts, jehož úkolem je ovládat světelnou signalizaci a starat se o komunikaci s ředitelem závodu, který dává vozu povely. Nedokáži si představit situaci, kdyby se safety car dostal do smyku či hodin nebo dokonce před vozy F1 havaroval. Safety car svou přítomností na trati umožňuje bezpečnější projetí monopostů kolem kritického místa. Tento vůz je vybaven oranžovými majáky, které po dobu jeho jízdy zároveň se světly blikají. Jakmile je tato signalizace vypnuta, blíží se chvíle kdy zpomalovací vůz opustí trať a závod bude restartován. Jezdci na tuto situaci obvykle reagují mírným zpomalením a celé startovní pole se sjede dohromady s minimálními rozestupy - zde probíhá oboj o každý centimetr tratě. Jakmile safety car zajede do boxové uličky, jsou vyvěšeny zelené vlajky a závod je opět odstartován. Této situaci se říká „letmý start“, často se označuje také jako „restart“ (například americké formulové série, či série vozů Nascar neznají jinou formu startu do závodu než letmý start a to z důvodů možných kolizí, které by byly při pevném startu, mnohdy více než čtyřiceti vozů, velmi pravděpodobné).
Žlutá vlajka s červenými pruhy Tato vlajka signalizuje nečistoty na trati. Obvykle to bývá olej, který vyteče z některého z vozů, popřípadě i kus vozu, který z některého monopostu upadl. Občas se touto vlajkou signalizuje i mokrá trať, například když je na okruhu část zvlhlá po přeháňce. Tato vlajka má za úkol signalizovat pilotům možné nebezpečí na trati, ale nevyplývají z ní žádná omezení. Tato vlajka však bývá často vyvěšována zároveň s vlajkou žlutou, poté samozřejmě platí pravidla, které určuje žlutá vlajka.
Modrá vlajka Modrá vlajka jezdci signalizuje aby před sebe pustil rychleji jedoucí vůz. Obvykle to je v případě, kdy jezdec předjíždí jiného, jedoucího o kolo zpět. Pustit jezdce před sebe chápejte jakou umožnění bezproblémového předjetí. Vůz obvykle zpomalí a vyklidí rychlejšímu jezdci ideální stopu, popřípadě alespoň ponechá dostatečný prostor pro předjetí bez snahy zablokovat ho. Nerespektování modré vlajky obvykle končí penalizací „slepého“ jezdce, avšak jezdec může být i diskvalifikován. Bohužel pomaleji jedoucí jezdci mnohdy svým rychlejším kolegům zavázejí a ti často ve velkém provozu ztrácejí cenné desetinky. Tuším že to bylo v sezóně 2001, kdy se stala docela zajímavá kolize právě kvůli signalizace modrou vlajkou. M.Schumacher předjížděl o kolo pomaleji jedoucího D.Coultharda, který se snažil dle pravidel němci vyklidit cestu, bohužel pro rychlejšího, který se rozhodl jet právě místy, na které se Coulthard rozhodl vybočit. Tato situace vyvrcholila kolizí, při které si Schumacher na svém Ferrari urazil přední kolo včetně jeho zavěšení.
Bílá vlajka Bílou vlajku nevídáme zcela pravidelně, proto její význam nemusí znát daleko větší okruh fanoušků. MÁVAJÍCÍ vlajka signalizuje jezdci, že před ním jede pomalu jedoucí vůz, obvykle je to vůz s technickými problémy (pomalu jedoucí vůz chápejte jako vůz jedoucí značně pomaleji, než je pro daný úsek tratě běžné), ale může se jednat i o záchranný či zpomalovací vůz. Z této vlajky vychází pro jezdce stejná omezení jako při žluté vlajce. Bílá vlajka bývá také vyvěšena. A to když závod dospěje do posledního kola. Pak je význam bílé vlajky jiný a sice ten, že jezdce upozorňuje na poslední kolo závodu. Samozřejmě pravidla o snížení rychlosti a zákazu předjíždění se v této situaci neuplatňují.
Červená vlajka Červená vlajka znamená zastavení závodu, popřípadě tréninku či kvalifikace. Nejčastějším důvodem bývá neprůjezdná trať, například jak jsme letos mohli vidět v Brazílii po kolizi Marka Webbera a následné havárie Fernanda Alonsa, který najel na utržené zadní kolo Jaguáru. Trať se kvůli troskám stala v podstatě neprůjezdná i kdyby vozy kroužily za zpomalovacím vozem. Proto byl závod ukončen a to bylo signalizováno červenou vlajkou. Častěji však červenou vlajku vídáme v tréninku či kvalifikaci. Velice často je zde tato vlajka vyvěšována po každé kolizi, kdy není vůz schopen pokračovat v jízdě a než se vůz odstraní. Jedoucí vozy na červenou vlajku reagují zastavením tam, kde se právě nacházejí. Závod či kvalifikace je dočasně přerušena. Pokud je takto pozastaven závod a bude rozhodnuto že bude závod definitivně ukončen, nastává čas pro aplikaci speciálních pravidel pro určení vítěze a bodového zisku, který se mění dle počtu ujetých kol. O tomto však budeme hovořit až někdy přístě.
Zelená vlajka Tato vlajka signalizuje spuštění závodu. Běžně se jedná o situaci, kdy safety car zajíždí do boxů, nebo když je opětovně spuštěn závod či kvalifikace po odstranění nepojízdných vozů či vraků. Při vyvěšení této vlajky tak přestávají platit všechna omezení pramenící ze safety caru či pozastaveného závodu.
Černá vlajka Je v F1 jednou z nejméně vídaných vlajek v rukou traťových komisařů. Společně s vlajkou se vyvěšuje i s číslem vozu. Jezdec jemuž je černou vlajkou máváno, nemůže být v příjemné náladě, protože tato vlajka znamená že jezdec musí okamžitě (při nejbližší možné chvíli) zajet do boxů. Obvykle se pak jedná o jezdcovu diskvalifikaci ze závodu, která může být určena mnohými důvody, například když byla jezdci signalizována penalizace, ale jezdec výzvu k odpykání trestu po určitou dobu neuposlechl, samozřejmě to může být i v případě nesportovního chování (toho jsme mohli být svědky letos v Monaku v závodě F3000, kdy jeden z jezdců, jedoucích o kolo zpět, nevybíravým způsobem vyřadil soupeře, který mu vzájemnou kolizí v úvodu závodu znemožnil boj o přední místa, jednoduše řečeno se mu tvrdě pomstil, což komisaři správně vyhodnotili jako nesportovní chování a už na trati vlála jednomu z jezdců černá vlajka).
Černá vlajka s oranžovým kruhem Tuto vlajku traťoví komisaři vyvěšují společně s číslem vozu. Jezdci tato vlajka signalizuje mechanické poškození vozu, díky jemuž by měl pilot navštívit své mechaniky v boxech. Tato vlajka například hrozila oběma jezdcům Williamsu, když se jim při GP Kanady na vozech uvolnila zrcátka. Naštěstí pro tyto jezdce, nebyli nuceni k zajetí do boxů, narozdíl od Michaela Schumachera v Melbourne, kdy musel zajet do boxů preventivně po tom co mu z jeho Ferrari 2002 dlouho plápolal uvolněný deflektor.
Vlajka s černým a bílým trojúhelníkem Tato vlajka jde spatřit v F1 také velice vyjímečně. Traťoví komisaři tyto vlajky vyvěšují zároveň s číslem vozu a jezdci signalizuje výstrahu za nesportovní chování. Je vyvěšena jen jednou jako varování. Pokud jezdec bude ve svém nečestném počínání pokračovat, bude pravděpodobně diskvalifikován.
Šachovnicová vlajka Narozdíl od černé vlajky, by tuto vlajku nejraději viděl každý jezdec v závodě jako první. Její význam je znám určitě všem, takže velice stručně, tato vlajka jezdci označuje cíl závodu. Po projetí cílem vozy absolvují ještě jedno kolo, při kterém se dostanou do boxů, kde jsou odstaveny na vyhrazeném místě, kde budou podrobeny technické kontrole. Vůz, který neprojde technickou kontrolou (nevyhovuje některému z technických pravidel), je ze závodu diskvalifikován. Pokud tato diskvalifikace ovlivní bodový zisk, dojde i k přerozdělení bodů. Věříme že všichni čtenáři si při čtení tohoto článku přišli na své a objevili něco nového (například neobvyklé kombinace černých vlajek). Příště Vám přineseme další povídání o signalizaci. Konkrétně se bude jednat o světelnou signalizaci na startovní čáře.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, Aldalší dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.