Grand Prix Monaka v ulicích Monte-Carla a americký závod Indy500 ve "staré cihelně" v Indianapolis měly vždy zvláštní nádech a jezdci si jich váží někdy více než titulů.
V neděli se po roce znovu koná Velká cena Monaka, jediný nikdy nevynechaný závod F1, technicky nejnáročnější závod na trati, kde se téměř nedá předjíždět, a kde je výjimečně důležité dobře se kvalifikovat.
Závod, v jehož dějišti nikdy nechybí nejslavnější osobnosti nejen ze světa Formule 1. Šestkrát tu zvítězil legendární Ayrton Senna, pětkrát Michael Schumacher. V roce 2002 se mezi hrdiny po skvělém startu, bezchybném výkonu a ukázkovém použití telemetrie nečekaně zařadil druhým vítězstvím i David Coulthard.
V roce 2003 se v úzkých ulicích vytáhl Juan Pablo Montoya. Rok 2004 patřil soustředěnému Trullimu a loni nedal nikomu šanci Kimi Räikkönen. Že zde umí tlačit na pilu prokázal i Jenson Button. Naopak úřadující šampion a vedoucí pilot průběžného pořadí Fernando Alonso nemá Monako v lásce a nikdy se tím netajil.
David Coulthard (vítěz 2000 a 2002): "Myslím, že každý, kdo se sem někdy podíval, tak ví, že tato trať je tou největší výzvou, protože zde není místo ani pro malou chybičku, a navíc tu více než na voze záleží na tom, jak tvrdě dokážete v těchto podmínkách přitlačit. Pokud jde o loňský závod, myslím, že Kimi jel docela v pohodě, protože nebyl pod žádným tlakem v druhé části závodu. Ale když musíte odjet na hraně celý závod, musíte se dostat do tranzu a v tom celý závod odřídit. Já jsem to zažil. Někdy ani nevíte, jestli projíždíte skrz bariérami, nebo je objíždíte. Myslím, že kdyby si každý pilot mohl vybrat jedno vítězství, vždycky by zvolil Monako!"
Jarno Trulli (vítěz 2004): "Tohle je závod roku. Atmosféra je příjemná, odehraje se tu spousta událostí. Tohle má svoji historii a jak říká David, tady není jednoduché zvítězit. Tady je mnohem jednodušší o všechno přijít a stát se může cokoliv. Moc důležitá je kvalifikace, musíte startovat z první řady. Ale jak jsme viděli v minulých letech, ani to nemusí stačit. A během závodu musíte udělat perfektně úplně všechno. Nikdy nesmíte nic vzdát a nikdy nemůžete zpomalit. Pořád se musíte soustředit, navíc je to hodně dlouhý závod. Není to jednoduché, protože nejste na žádném okruhu, jste v ulicích, a nemáte žádný prostor pro napravení chyb."
Juan Pablo Montoya (vítěz 2003): "Je to skvelý okruh se skvělou historií. Je to Monako. Ta atmosféra, to je výzva. Je to přesně tak, jak říká Jarno - je tu mnohem jednodušší o všechno přijít, než vyhrát. Díky své tradici je vítězství v Monaku asi tím nejkrásnějším."
Foto: annimages.com
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.