Grand Prix Monaka v ulicích Monte-Carla a americký závod Indy500 ve "staré cihelně" v Indianapolis měly vždy zvláštní nádech a jezdci si jich váží někdy více než titulů.
V neděli se po roce znovu koná Velká cena Monaka, jediný nikdy nevynechaný závod F1, technicky nejnáročnější závod na trati, kde se téměř nedá předjíždět, a kde je výjimečně důležité dobře se kvalifikovat.
Závod, v jehož dějišti nikdy nechybí nejslavnější osobnosti nejen ze světa Formule 1. Šestkrát tu zvítězil legendární Ayrton Senna, pětkrát Michael Schumacher. V roce 2002 se mezi hrdiny po skvělém startu, bezchybném výkonu a ukázkovém použití telemetrie nečekaně zařadil druhým vítězstvím i David Coulthard.
V roce 2003 se v úzkých ulicích vytáhl Juan Pablo Montoya. Rok 2004 patřil soustředěnému Trullimu a loni nedal nikomu šanci Kimi Räikkönen. Že zde umí tlačit na pilu prokázal i Jenson Button. Naopak úřadující šampion a vedoucí pilot průběžného pořadí Fernando Alonso nemá Monako v lásce a nikdy se tím netajil.
David Coulthard (vítěz 2000 a 2002): "Myslím, že každý, kdo se sem někdy podíval, tak ví, že tato trať je tou největší výzvou, protože zde není místo ani pro malou chybičku, a navíc tu více než na voze záleží na tom, jak tvrdě dokážete v těchto podmínkách přitlačit. Pokud jde o loňský závod, myslím, že Kimi jel docela v pohodě, protože nebyl pod žádným tlakem v druhé části závodu. Ale když musíte odjet na hraně celý závod, musíte se dostat do tranzu a v tom celý závod odřídit. Já jsem to zažil. Někdy ani nevíte, jestli projíždíte skrz bariérami, nebo je objíždíte. Myslím, že kdyby si každý pilot mohl vybrat jedno vítězství, vždycky by zvolil Monako!"
Jarno Trulli (vítěz 2004): "Tohle je závod roku. Atmosféra je příjemná, odehraje se tu spousta událostí. Tohle má svoji historii a jak říká David, tady není jednoduché zvítězit. Tady je mnohem jednodušší o všechno přijít a stát se může cokoliv. Moc důležitá je kvalifikace, musíte startovat z první řady. Ale jak jsme viděli v minulých letech, ani to nemusí stačit. A během závodu musíte udělat perfektně úplně všechno. Nikdy nesmíte nic vzdát a nikdy nemůžete zpomalit. Pořád se musíte soustředit, navíc je to hodně dlouhý závod. Není to jednoduché, protože nejste na žádném okruhu, jste v ulicích, a nemáte žádný prostor pro napravení chyb."
Juan Pablo Montoya (vítěz 2003): "Je to skvelý okruh se skvělou historií. Je to Monako. Ta atmosféra, to je výzva. Je to přesně tak, jak říká Jarno - je tu mnohem jednodušší o všechno přijít, než vyhrát. Díky své tradici je vítězství v Monaku asi tím nejkrásnějším."
Foto: annimages.com
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.