Grand Prix Monaka v ulicích Monte-Carla a americký závod Indy500 ve "staré cihelně" v Indianapolis měly vždy zvláštní nádech a jezdci si jich váží někdy více než titulů.
V neděli se po roce znovu koná Velká cena Monaka, jediný nikdy nevynechaný závod F1, technicky nejnáročnější závod na trati, kde se téměř nedá předjíždět, a kde je výjimečně důležité dobře se kvalifikovat.
Závod, v jehož dějišti nikdy nechybí nejslavnější osobnosti nejen ze světa Formule 1. Šestkrát tu zvítězil legendární Ayrton Senna, pětkrát Michael Schumacher. V roce 2002 se mezi hrdiny po skvělém startu, bezchybném výkonu a ukázkovém použití telemetrie nečekaně zařadil druhým vítězstvím i David Coulthard.
V roce 2003 se v úzkých ulicích vytáhl Juan Pablo Montoya. Rok 2004 patřil soustředěnému Trullimu a loni nedal nikomu šanci Kimi Räikkönen. Že zde umí tlačit na pilu prokázal i Jenson Button. Naopak úřadující šampion a vedoucí pilot průběžného pořadí Fernando Alonso nemá Monako v lásce a nikdy se tím netajil.
David Coulthard (vítěz 2000 a 2002): "Myslím, že každý, kdo se sem někdy podíval, tak ví, že tato trať je tou největší výzvou, protože zde není místo ani pro malou chybičku, a navíc tu více než na voze záleží na tom, jak tvrdě dokážete v těchto podmínkách přitlačit. Pokud jde o loňský závod, myslím, že Kimi jel docela v pohodě, protože nebyl pod žádným tlakem v druhé části závodu. Ale když musíte odjet na hraně celý závod, musíte se dostat do tranzu a v tom celý závod odřídit. Já jsem to zažil. Někdy ani nevíte, jestli projíždíte skrz bariérami, nebo je objíždíte. Myslím, že kdyby si každý pilot mohl vybrat jedno vítězství, vždycky by zvolil Monako!"
Jarno Trulli (vítěz 2004): "Tohle je závod roku. Atmosféra je příjemná, odehraje se tu spousta událostí. Tohle má svoji historii a jak říká David, tady není jednoduché zvítězit. Tady je mnohem jednodušší o všechno přijít a stát se může cokoliv. Moc důležitá je kvalifikace, musíte startovat z první řady. Ale jak jsme viděli v minulých letech, ani to nemusí stačit. A během závodu musíte udělat perfektně úplně všechno. Nikdy nesmíte nic vzdát a nikdy nemůžete zpomalit. Pořád se musíte soustředit, navíc je to hodně dlouhý závod. Není to jednoduché, protože nejste na žádném okruhu, jste v ulicích, a nemáte žádný prostor pro napravení chyb."
Juan Pablo Montoya (vítěz 2003): "Je to skvelý okruh se skvělou historií. Je to Monako. Ta atmosféra, to je výzva. Je to přesně tak, jak říká Jarno - je tu mnohem jednodušší o všechno přijít, než vyhrát. Díky své tradici je vítězství v Monaku asi tím nejkrásnějším."
Foto: annimages.com
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.