Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché připouští, že některé riskantní kroky, které zvolili při vývoji letošního vozu RB20, se jim nakonec nemusí vyplatit. Konkurence se na ně dotáhla, příčinou relativního zpomalení ale není odchod geniálního konstruktéra Adriana Neweyho.
Stáj z Milton Keynes po loňském triumfu sáhla k rázným změnám, při představení monopostu pro letošní sezónu překvapila minimalistickými vertikálními nasávacími otvory ve snaze co nejvíce snížit odpor a vylepšit aerodynamiku.
Byla to chyba, když se rozhodli změnit směr vývoje auta po loňském dominantním ročníku? "Předpokládali jsme, že nás konkurence rychle dožene. Proto jsme zariskovali. Nyní to vypadá, že se to nevyplatilo tolik, jak jsme doufali," přiznává Waché.
"Risk byl nicméně nezbytný. Máme nejstarší aerodynamický tunel, proto práce na detailech drhne. Věděli jsme, že ostatní dokážou dříve či později zoptimalizovat své koncepty, proto jsme potřebovali radikální krok," vysvětluje technický ředitel Red Bullu.
"Jít do rizika patří k mentalitě tohoto týmu, nedokážu ale zatím posoudit, jestli šlo o dobrý nebo špatný krok. Možná na konci roku dojdeme k závěru, že by to bylo bývalo lepší rozvíjet koncept, který jsme už měli," pokračuje 49letý Francouz.
Red Bull si však nemusí zoufat - stále vede oba šampionáty a během posledního závodu byl opět nejrychlejší. Soupeři mu jsou blíže, během letní přestávky kvůli nucenému zavření továren v F1 navíc nemohl pracovat na odstranění svých slabin.
"Znamená to, že nemůžeme přijet do Zandvoortu s velkým řešením. Probíhá intenzivní brainstorming a máme různé nápady. Ale ještě nemůžu říct, co z toho uplatníme a jak," prozrazuje odborný poradce Helmut Marko. "V Rakousku a také ve Spa jsme byli nejrychlejší, stěžujeme si tedy na vysoké úrovni."
Co je za ztrátou dominance?Podle holandského závodního jezdce Robina Frijnse však za horší konkurenceschopnost týmu nemůže ohlášený odchod Adriana Neweyho: "Je nejzkušenějším mužem u Red Bullu, pokud jde o aerodynamiku, ale v týmu zaškolil spoustu lidí. Rozhodně auto nestaví sám!"
Za propadem může být náhlá změna pravidel, v nichž přibyl odstavec o zákazu proměnlivého brzdného účinku mezi oběma stranami nápravy, což podle zákulisních informací Red Bull využíval u svého brake-by-wire systému.
"Slyšel jsem něco od španělských médií, že FIA na něco přišla, nebo že si ostatní týmy stěžovaly na něco specifického na voze Red Bullu, který se pak musel změnit. Nepřekvapilo by mě to, pokud by to byla pravda," dodává Frijns na adresu úřadujících šampionů.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.