Risk s letošním vozem se nemusí vyplatit, uznává Red Bull. Odchod Neweyho není příčinou propadu

Sergio Pérez s Red Bullem RB20 v Maďarsku
Sergio Pérez s Red Bullem RB20 v Maďarsku, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 20. srpna 2024 08:00
Sdílej:

Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché připouští, že některé riskantní kroky, které zvolili při vývoji letošního vozu RB20, se jim nakonec nemusí vyplatit. Konkurence se na ně dotáhla, příčinou relativního zpomalení ale není odchod geniálního konstruktéra Adriana Neweyho.

Stáj z Milton Keynes po loňském triumfu sáhla k rázným změnám, při představení monopostu pro letošní sezónu překvapila minimalistickými vertikálními nasávacími otvory ve snaze co nejvíce snížit odpor a vylepšit aerodynamiku.

Byla to chyba, když se rozhodli změnit směr vývoje auta po loňském dominantním ročníku? "Předpokládali jsme, že nás konkurence rychle dožene. Proto jsme zariskovali. Nyní to vypadá, že se to nevyplatilo tolik, jak jsme doufali," přiznává Waché.

"Risk byl nicméně nezbytný. Máme nejstarší aerodynamický tunel, proto práce na detailech drhne. Věděli jsme, že ostatní dokážou dříve či později zoptimalizovat své koncepty, proto jsme potřebovali radikální krok," vysvětluje technický ředitel Red Bullu.

"Jít do rizika patří k mentalitě tohoto týmu, nedokážu ale zatím posoudit, jestli šlo o dobrý nebo špatný krok. Možná na konci roku dojdeme k závěru, že by to bylo bývalo lepší rozvíjet koncept, který jsme už měli," pokračuje 49letý Francouz.

Red Bull si však nemusí zoufat - stále vede oba šampionáty a během posledního závodu byl opět nejrychlejší. Soupeři mu jsou blíže, během letní přestávky kvůli nucenému zavření továren v F1 navíc nemohl pracovat na odstranění svých slabin.

"Znamená to, že nemůžeme přijet do Zandvoortu s velkým řešením. Probíhá intenzivní brainstorming a máme různé nápady. Ale ještě nemůžu říct, co z toho uplatníme a jak," prozrazuje odborný poradce Helmut Marko. "V Rakousku a také ve Spa jsme byli nejrychlejší, stěžujeme si tedy na vysoké úrovni."

Co je za ztrátou dominance?Podle holandského závodního jezdce Robina Frijnse však za horší konkurenceschopnost týmu nemůže ohlášený odchod Adriana Neweyho: "Je nejzkušenějším mužem u Red Bullu, pokud jde o aerodynamiku, ale v týmu zaškolil spoustu lidí. Rozhodně auto nestaví sám!"

Za propadem může být náhlá změna pravidel, v nichž přibyl odstavec o zákazu proměnlivého brzdného účinku mezi oběma stranami nápravy, což podle zákulisních informací Red Bull využíval u svého brake-by-wire systému.

"Slyšel jsem něco od španělských médií, že FIA na něco přišla, nebo že si ostatní týmy stěžovaly na něco specifického na voze Red Bullu, který se pak musel změnit. Nepřekvapilo by mě to, pokud by to byla pravda," dodává Frijns na adresu úřadujících šampionů.

Stalo se
Novinky
Max Verstappen v Kanadě

Max Verstappen přiznává obavy z víkendu v Kanadě: I třetí místo bude úspěch

Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.

Novinky
Isack Hadjar v Kanadě

Isack Hadjar otevřeně o své budoucnosti: „Na Red Bull se ještě necítím“

Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.

Novinky
Fernando Alonso

Fernando Alonso o formě Aston Martinu: Problémy vozu zůstanou až do konce sezóny

Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.

Novinky
George Russell v Kanadě

George Russell: Závodní zákaz pro Verstappena by byl spravedlivý

George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.