Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché připouští, že některé riskantní kroky, které zvolili při vývoji letošního vozu RB20, se jim nakonec nemusí vyplatit. Konkurence se na ně dotáhla, příčinou relativního zpomalení ale není odchod geniálního konstruktéra Adriana Neweyho.
Stáj z Milton Keynes po loňském triumfu sáhla k rázným změnám, při představení monopostu pro letošní sezónu překvapila minimalistickými vertikálními nasávacími otvory ve snaze co nejvíce snížit odpor a vylepšit aerodynamiku.
Byla to chyba, když se rozhodli změnit směr vývoje auta po loňském dominantním ročníku? "Předpokládali jsme, že nás konkurence rychle dožene. Proto jsme zariskovali. Nyní to vypadá, že se to nevyplatilo tolik, jak jsme doufali," přiznává Waché.
"Risk byl nicméně nezbytný. Máme nejstarší aerodynamický tunel, proto práce na detailech drhne. Věděli jsme, že ostatní dokážou dříve či později zoptimalizovat své koncepty, proto jsme potřebovali radikální krok," vysvětluje technický ředitel Red Bullu.
"Jít do rizika patří k mentalitě tohoto týmu, nedokážu ale zatím posoudit, jestli šlo o dobrý nebo špatný krok. Možná na konci roku dojdeme k závěru, že by to bylo bývalo lepší rozvíjet koncept, který jsme už měli," pokračuje 49letý Francouz.
Red Bull si však nemusí zoufat - stále vede oba šampionáty a během posledního závodu byl opět nejrychlejší. Soupeři mu jsou blíže, během letní přestávky kvůli nucenému zavření továren v F1 navíc nemohl pracovat na odstranění svých slabin.
"Znamená to, že nemůžeme přijet do Zandvoortu s velkým řešením. Probíhá intenzivní brainstorming a máme různé nápady. Ale ještě nemůžu říct, co z toho uplatníme a jak," prozrazuje odborný poradce Helmut Marko. "V Rakousku a také ve Spa jsme byli nejrychlejší, stěžujeme si tedy na vysoké úrovni."
Co je za ztrátou dominance?Podle holandského závodního jezdce Robina Frijnse však za horší konkurenceschopnost týmu nemůže ohlášený odchod Adriana Neweyho: "Je nejzkušenějším mužem u Red Bullu, pokud jde o aerodynamiku, ale v týmu zaškolil spoustu lidí. Rozhodně auto nestaví sám!"
Za propadem může být náhlá změna pravidel, v nichž přibyl odstavec o zákazu proměnlivého brzdného účinku mezi oběma stranami nápravy, což podle zákulisních informací Red Bull využíval u svého brake-by-wire systému.
"Slyšel jsem něco od španělských médií, že FIA na něco přišla, nebo že si ostatní týmy stěžovaly na něco specifického na voze Red Bullu, který se pak musel změnit. Nepřekvapilo by mě to, pokud by to byla pravda," dodává Frijns na adresu úřadujících šampionů.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.