Nadměrné horko v Kataru minulý víkend působilo týmům a jezdcům nemalé potíže. Formule 1 proto začíná hledat řešení, jak chránit zdraví a bezpečnost pilotů, pokud teploty vystoupají příliš vysoko.
Kalendář F1 má příští rok čítat rekordních 24 závodů, z toho čtyři na Středním východě (GP Bahrajnu, Saudské Arábie, Kataru a Abú Zabí), kde panují i po západu slunce vysoké teploty, jak jsme to viděli poslední víkend na okruhu v Losailu nedaleko Dauhá.
Piloti Velkou cenu Kataru označili za tu nejnáročnější v sezóně, po dojezdu do cíle byli zničeni: Oscar Piastri si musel lehnout na podlahu před tím, než odešel na pódium, Esteban Ocon zvracel po 16 kolech, Lance Stroll během závod málem upadl do bezvědomí a Logan Sargeant musel kvůli nevolnosti odstoupit, přestože jeho vůz byl v pořádku.
FIA dokonce zahájila analýzu závodění za extrémních teplot, aby zajistila bezpečnost pilotů a podle šéfa Aston Martinu Mika Kracka Formule 1 "není daleko od používání klimatizace" poté, co si jejich hvězda Fernando Alonso před jednou ze zastávek v boxech stěžoval na příliš horkou sedačku a žádal o okamžité řešení jako například polití vodou.
We will be working with @F1 to avoid a repeat of extreme conditions such as those experienced by drivers during the #QatarGPhttps://t.co/SmztyiTXZk
— FIA (@fia) October 9, 2023"Pracujeme na tom. Fernando to už několikrát hlásil. Není to tak, že bychom nic nedělali, protože k tomu došlo už v Singapuru, který byl podle nás mnohem lepší. Tady jsme ale měli očividně další nadílku extrémních podmínek. Myslím, že nejsme daleko od klimatizování," popisuje Krack.
Problémy pilotů způsobují vysoké teploty v kokpitu, které značně převyšovaly ty okolní, jež v Losailu dosahovaly 32 °C. Proč je v kokpitu o tolik více než na okolním vzduchu?
Nejde jen o pohonnou jednotku hned za zády: "Máte kolem se vedení hydrauliky, řídicí jednotky. Všechno to se zahřívá. Snažíte se sedačku od toho izolovat, ale zároveň nechcete mít žádné aktivní chlazení, protože jde zkrátka o hmotnost," vysvětluje šéf Aston Martinu, který hledá řešení těchto potíží - a mezi ně řadí i zmíněnou klimatizaci.
Red Bull zažil zklamání na Velké ceně Číny, kde se popáté za posledních sedm závodů neprobojoval na stupně vítězů.
Ferrari se po Velké Číny ceně ocitlo v nepříjemné situaci, když byli oba jeho jezdci diskvalifikováni kvůli technickým nesrovnalostem. Ferrari však na vzniklou situaci reagovalo rychle a svým fanouškům poskytlo oficiální vysvětlení.
Liam Lawson ví, že jeho výkony rozhodují o jeho budoucnosti v Red Bullu, ale nemá čas se na auto dostatečně přizpůsobit. V Číně skončil dvanáctý.
Obě Ferrari s Pierrem Gaslym byli po závodě Velké ceny Číny diskvalifikováni, což znamená, že přicházejí o cenné body. Vozy neprošly technickou kontrolou po závodě.
V závěru Velké ceny Číny čelil Lando Norris problémům s brzdovým pedálem, což málem změnilo výsledek jeho závodu.
Oscar Piastri dominantně zvítězil ve Velké ceně Číny, když od startu až do cíle udržoval bezpečný náskok před týmovým kolegou Landem Norrisem.
Lewis Hamilton dosáhl historického vítězství ve Formuli 1, když poprvé v kariéře vyhrál závod bez podpory motoru Mercedes. Ve všech svých dosavadních vítězstvích od roku 2012 vždy závodil s motorem Stříbrných šípů.
Júki Cunoda zazářil i při Velké ceně Číny, kde ve sprintu obsadil šesté místo a následně si vybojoval místo v první desítce na startovním roštu.
Liam Lawson čelí nejisté budoucnosti v Red Bullu. Přestože má před sebou teprve druhý závod za tým, jeho slabé výkony už vyvolaly obavy a spekulace o jeho dalším působení.
Tým Racing Bulls byl potrestán za nebezpečné vypuštění Isacka Hadjara během třetí části kvalifikace na Velkou cenu Číny, kdy se dostal do dráhy Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton, po historickém vítězství ve sprintu pro Ferrari, plánuje "mistrovský plán" na vítězství v hlavním závodě. Přes páté místo v kvalifikaci věří, že úpravy auta a správná strategie mu pomohou bojovat s konkurencí o první místo.
Charles Leclerc označil výkon Ferrari v kvalifikaci na Velkou cenu Číny za realistický obraz aktuální formy týmu. Oba piloti se do závodu postaví z páté a šesté pozice.