S náskokem téměř 6 desetin získal další pole position Max Verstappen. Nejblíž se k němu dostal Oscar Piastri s Landem Norrisem.
Nezvykle poklidný začátek kvalifikace za slunečného počasí: vzduch 27°C, trať 38°C, vlhkost vzduchu 46 % a vítr o rychlosti 16,5 km/h - takové byly podmínky na japonské Suzuce. První měřené kolo 1:32,246 zajel Lance Stroll. Za ním dojíždějící Liam Lawson, který byl pro příští rok potvrzen jako rezervní jezdec u AlphaTauri, byl o 5 desetin rychlejší. Až po této dvojici jezdců se trať zaplnila monoposty F1. Rázem byl nejrychlejší na trati Max Verstappen s časem 1:29,878. Blízko Holanďana byl Lando Norris se ztrátou 185 tisícin. Jeho týmový kolega Oscar Piastri byl o další 4 desetiny zpět. Poté ale všichni jezdci museli zajet do boxů - z důvodu havárie Logana Sargeanta byly přesně v polovině Q1 vyvěšeny červené vlajky. Američan pokračuje v demoliční sérii - tentokrát chyboval při nájezdu do rychlého kola a rozbil svůj Williams o levou bariéru na cílové rovince.
🚩 RED FLAG 🚩Logan Sargeant crashes heavily at the final corner Driver is OK#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/L6XBcd5WO2
— Formula 1 (@F1) September 23, 2023Po restartu kvalifikace bylo z dat patrné, že se trať ještě ochladila. Na to doplatili i jezdci Ferrari, protože před přerušením nezajeli ani jedno rychlé kolo - oba jezdci Scuderie byli zrovna v rychlých kolech, když byla Q1 přerušena. Leclerc nakonec zaznamenal téměř identické kolo s Piastrim, Sainz se umístil za nimi s náskokem jedné tisíciny na Péreze. S přehledem rychlé kolo zajel i čtvrtý Liam Lawson. Do Q2 už ale nepostoupili Bottas, Stroll, Hülkenberg, Zhou a Sargeant. Číňan si ještě stěžoval, že byl v rychlém kole blokován jedním vozem AlphaTauri, což tým sice vzal na vědomí, ale pro Zhoua to nic neřešilo.
Q2V druhé části stanovil benchmark Verstappen, opět se dostal pod hranici 90 vteřin (1:29,964), ale nezrychlil. Velký časový rozdíl byl mezi jezdci Ferrari - Sainzovi první rychlé kolo vůbec nevyšlo. Že McLaren dominuje v prvním sektoru potvrzovali Norris s Piastrim i v Q2. Australan byl o 158 tisícin za Verstappenem. Konkurenceschopné kolo zajel i Cunoda 1:30,353). Trať rapidním tempem zrychlovala a Charles Leclerc dokázal přeskočit Verstappena (1:29,940). Jen 264 tisícin dělilo prvního Monačana a sedmého Cunodu. Verstappen, Norris a Piastri ani druhé pokusy neabsolvovali, Oscara dokonce mechanici odtlačili zpět do boxového stání od výjezdu z boxů. Do Q3 těsně nepostupili Lawson, Gasly, Albon, Ocon a Magnussen.
Q3Třetí část odstartoval velice rychlým časem Max Verstappen. Se ztrátou 4 desetin byli za ním oba jezdci Mclarenu. Další piloti ztráceli víc než jednu vteřinu. Ferrari s ohledem na pneumatiky do závodu zvolilo strategii opět pouze na jedno rychlé kolo. Rychlejší byl Leclerc, ale všem vytřel zrak opět Verstappen - s náskokem téměř 6 desetin získal po nepovedeném Singapuru další pole position. Protože ani Piastri a Norris svými druhými pokusy nedokázali vylepšit své maximum a Russell ve svém jediném rychlém kole masivně ztratil, dostal ještě šanci Pérez, ale ve srovnání s Maxem zůstal výrazně pozadu. Když neuspěl ani posledním pokusem Hamilton, mohli začít Japonci oslavovat postavení svého domácího pilota v TOP 10.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.