S náskokem téměř 6 desetin získal další pole position Max Verstappen. Nejblíž se k němu dostal Oscar Piastri s Landem Norrisem.
Nezvykle poklidný začátek kvalifikace za slunečného počasí: vzduch 27°C, trať 38°C, vlhkost vzduchu 46 % a vítr o rychlosti 16,5 km/h - takové byly podmínky na japonské Suzuce. První měřené kolo 1:32,246 zajel Lance Stroll. Za ním dojíždějící Liam Lawson, který byl pro příští rok potvrzen jako rezervní jezdec u AlphaTauri, byl o 5 desetin rychlejší. Až po této dvojici jezdců se trať zaplnila monoposty F1. Rázem byl nejrychlejší na trati Max Verstappen s časem 1:29,878. Blízko Holanďana byl Lando Norris se ztrátou 185 tisícin. Jeho týmový kolega Oscar Piastri byl o další 4 desetiny zpět. Poté ale všichni jezdci museli zajet do boxů - z důvodu havárie Logana Sargeanta byly přesně v polovině Q1 vyvěšeny červené vlajky. Američan pokračuje v demoliční sérii - tentokrát chyboval při nájezdu do rychlého kola a rozbil svůj Williams o levou bariéru na cílové rovince.
🚩 RED FLAG 🚩Logan Sargeant crashes heavily at the final corner Driver is OK#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/L6XBcd5WO2
— Formula 1 (@F1) September 23, 2023Po restartu kvalifikace bylo z dat patrné, že se trať ještě ochladila. Na to doplatili i jezdci Ferrari, protože před přerušením nezajeli ani jedno rychlé kolo - oba jezdci Scuderie byli zrovna v rychlých kolech, když byla Q1 přerušena. Leclerc nakonec zaznamenal téměř identické kolo s Piastrim, Sainz se umístil za nimi s náskokem jedné tisíciny na Péreze. S přehledem rychlé kolo zajel i čtvrtý Liam Lawson. Do Q2 už ale nepostoupili Bottas, Stroll, Hülkenberg, Zhou a Sargeant. Číňan si ještě stěžoval, že byl v rychlém kole blokován jedním vozem AlphaTauri, což tým sice vzal na vědomí, ale pro Zhoua to nic neřešilo.
Q2V druhé části stanovil benchmark Verstappen, opět se dostal pod hranici 90 vteřin (1:29,964), ale nezrychlil. Velký časový rozdíl byl mezi jezdci Ferrari - Sainzovi první rychlé kolo vůbec nevyšlo. Že McLaren dominuje v prvním sektoru potvrzovali Norris s Piastrim i v Q2. Australan byl o 158 tisícin za Verstappenem. Konkurenceschopné kolo zajel i Cunoda 1:30,353). Trať rapidním tempem zrychlovala a Charles Leclerc dokázal přeskočit Verstappena (1:29,940). Jen 264 tisícin dělilo prvního Monačana a sedmého Cunodu. Verstappen, Norris a Piastri ani druhé pokusy neabsolvovali, Oscara dokonce mechanici odtlačili zpět do boxového stání od výjezdu z boxů. Do Q3 těsně nepostupili Lawson, Gasly, Albon, Ocon a Magnussen.
Q3Třetí část odstartoval velice rychlým časem Max Verstappen. Se ztrátou 4 desetin byli za ním oba jezdci Mclarenu. Další piloti ztráceli víc než jednu vteřinu. Ferrari s ohledem na pneumatiky do závodu zvolilo strategii opět pouze na jedno rychlé kolo. Rychlejší byl Leclerc, ale všem vytřel zrak opět Verstappen - s náskokem téměř 6 desetin získal po nepovedeném Singapuru další pole position. Protože ani Piastri a Norris svými druhými pokusy nedokázali vylepšit své maximum a Russell ve svém jediném rychlém kole masivně ztratil, dostal ještě šanci Pérez, ale ve srovnání s Maxem zůstal výrazně pozadu. Když neuspěl ani posledním pokusem Hamilton, mohli začít Japonci oslavovat postavení svého domácího pilota v TOP 10.
Liam Lawson vstoupil do své první kompletní sezóny ve Formuli 1 způsobem, který si rozhodně nepředstavoval. Místo solidních výsledků se potýká s problémy a jeho výkony zatím zaostávají za očekáváním.
Red Bull Racing se už po dvou závodech sezóny 2025 ocitl v nečekaně složité situaci, která může ovlivnit jeho další směřování v šampionátu.
Velká cena Číny přinesla pro Ferrari hořké zklamání. Italská stáj přišla o výsledky obou svých monopostů kvůli dvojité diskvalifikaci za odlišná technická porušení. Místo boje o cenné body tak tým odjíždí s prázdnou a čeká ho hledání příčin tohoto fiaska.
Po zavedení nové specifikace motorů v roce 2026 by se mohla Formule 1 zaměřit na možnost návratu motorů V10, které zmizely z F1 po roce 2005. Tento návrh vyvolává mezi jezdci odlišné názory.
Jack Doohan nezačal sezónu dobře, když po dvou závodech nezískal žádné body a připsal si čtyři trestné body na superlicenci. Tato negativní bilance ho může ohrozit, pokud nepřijde s rychlým zlepšením výkonů.
Po závodě v Šanghaji Red Bull svolá speciální schůzku zaměřenou na analýzu výkonnosti monopostu RB21 a jeho následné zlepšení.
Výhra Andrea Kimiho Antonelliho v anketě „Jezdec dne“ vyvolala mezi fanoušky určité pochybnosti, ale nakonec se ukázalo, že si tento titul skutečně zasloužil, i když konkurence byla silná.
Red Bull zažil zklamání na Velké ceně Číny, kde se popáté za posledních sedm závodů neprobojoval na stupně vítězů.
Ferrari se po Velké Číny ceně ocitlo v nepříjemné situaci, když byli oba jeho jezdci diskvalifikováni kvůli technickým nesrovnalostem. Ferrari však na vzniklou situaci reagovalo rychle a svým fanouškům poskytlo oficiální vysvětlení.
Liam Lawson ví, že jeho výkony rozhodují o jeho budoucnosti v Red Bullu, ale nemá čas se na auto dostatečně přizpůsobit. V Číně skončil dvanáctý.
Obě Ferrari s Pierrem Gaslym byli po závodě Velké ceny Číny diskvalifikováni, což znamená, že přicházejí o cenné body. Vozy neprošly technickou kontrolou po závodě.
V závěru Velké ceny Číny čelil Lando Norris problémům s brzdovým pedálem, což málem změnilo výsledek jeho závodu.