S náskokem téměř 6 desetin získal další pole position Max Verstappen. Nejblíž se k němu dostal Oscar Piastri s Landem Norrisem.
Nezvykle poklidný začátek kvalifikace za slunečného počasí: vzduch 27°C, trať 38°C, vlhkost vzduchu 46 % a vítr o rychlosti 16,5 km/h - takové byly podmínky na japonské Suzuce. První měřené kolo 1:32,246 zajel Lance Stroll. Za ním dojíždějící Liam Lawson, který byl pro příští rok potvrzen jako rezervní jezdec u AlphaTauri, byl o 5 desetin rychlejší. Až po této dvojici jezdců se trať zaplnila monoposty F1. Rázem byl nejrychlejší na trati Max Verstappen s časem 1:29,878. Blízko Holanďana byl Lando Norris se ztrátou 185 tisícin. Jeho týmový kolega Oscar Piastri byl o další 4 desetiny zpět. Poté ale všichni jezdci museli zajet do boxů - z důvodu havárie Logana Sargeanta byly přesně v polovině Q1 vyvěšeny červené vlajky. Američan pokračuje v demoliční sérii - tentokrát chyboval při nájezdu do rychlého kola a rozbil svůj Williams o levou bariéru na cílové rovince.
🚩 RED FLAG 🚩Logan Sargeant crashes heavily at the final corner Driver is OK#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/L6XBcd5WO2
— Formula 1 (@F1) September 23, 2023Po restartu kvalifikace bylo z dat patrné, že se trať ještě ochladila. Na to doplatili i jezdci Ferrari, protože před přerušením nezajeli ani jedno rychlé kolo - oba jezdci Scuderie byli zrovna v rychlých kolech, když byla Q1 přerušena. Leclerc nakonec zaznamenal téměř identické kolo s Piastrim, Sainz se umístil za nimi s náskokem jedné tisíciny na Péreze. S přehledem rychlé kolo zajel i čtvrtý Liam Lawson. Do Q2 už ale nepostoupili Bottas, Stroll, Hülkenberg, Zhou a Sargeant. Číňan si ještě stěžoval, že byl v rychlém kole blokován jedním vozem AlphaTauri, což tým sice vzal na vědomí, ale pro Zhoua to nic neřešilo.
Q2V druhé části stanovil benchmark Verstappen, opět se dostal pod hranici 90 vteřin (1:29,964), ale nezrychlil. Velký časový rozdíl byl mezi jezdci Ferrari - Sainzovi první rychlé kolo vůbec nevyšlo. Že McLaren dominuje v prvním sektoru potvrzovali Norris s Piastrim i v Q2. Australan byl o 158 tisícin za Verstappenem. Konkurenceschopné kolo zajel i Cunoda 1:30,353). Trať rapidním tempem zrychlovala a Charles Leclerc dokázal přeskočit Verstappena (1:29,940). Jen 264 tisícin dělilo prvního Monačana a sedmého Cunodu. Verstappen, Norris a Piastri ani druhé pokusy neabsolvovali, Oscara dokonce mechanici odtlačili zpět do boxového stání od výjezdu z boxů. Do Q3 těsně nepostupili Lawson, Gasly, Albon, Ocon a Magnussen.
Q3Třetí část odstartoval velice rychlým časem Max Verstappen. Se ztrátou 4 desetin byli za ním oba jezdci Mclarenu. Další piloti ztráceli víc než jednu vteřinu. Ferrari s ohledem na pneumatiky do závodu zvolilo strategii opět pouze na jedno rychlé kolo. Rychlejší byl Leclerc, ale všem vytřel zrak opět Verstappen - s náskokem téměř 6 desetin získal po nepovedeném Singapuru další pole position. Protože ani Piastri a Norris svými druhými pokusy nedokázali vylepšit své maximum a Russell ve svém jediném rychlém kole masivně ztratil, dostal ještě šanci Pérez, ale ve srovnání s Maxem zůstal výrazně pozadu. Když neuspěl ani posledním pokusem Hamilton, mohli začít Japonci oslavovat postavení svého domácího pilota v TOP 10.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.