Šéf italské stáje z Maranella Frederic Vasseur označil loňskou penalizaci Red Bullu za překročení rozpočtového stropu za vtip. Podle něj může mít navíc dalekosáhlé důsledky pro Formuli 1.
Úřadující šampioni byli loni potrestáni za překročení tehdejšího rozpočtového stropu (145 mil. dolarů) pokutou ve výšil 7 mil. dolarů (155 mil. Kč) a snížením času pro aerodynamické testování o 10 procent. Podle soupeřů šlo nicméně o velmi mírný trest, k jeho hodnocení se nyní přidal Vasseur.
"Taková penalizace opravdu není tvrdá. Pokud by k tomu došlo znovu, měl by být takový trest mnohem tvrdší. Nesmíte zapomenout na to, že technická výhoda se přetaví ve výhodu sportovní. Proto by penalizace také měla být sportovní, a ne pokuta," popisuje.
Na výkonnosti Red Bullu trest není nikterak znát, stáj letošnímu šampionátu dominuje a překonává jeden historický rekord za druhým, zatímco soupeři se jí snaží marně dohnat. Do letní přestávky nasbírala už 503 bodů, druhý Mercedes jich má na kontě sotva polovinu (247), třetí Aston Martin 196 a čtvrté Ferrari 191.
"Když ve fotbale zahrajete rukou, následuje penalta... nedají vám žádnou mimosportovní penalizaci. Snížení času v aerodynamickém tunelu o 10 procent je velkým vtipem. Většinu práce už do té doby zvládli," pokračuje Vasseur.
"Pětiprocentní porušení není drobnost, je to velká věc. Když máte rozpočet 135 mil. dolarů, 80 mil. dolarů z něj jde na personál, 20 mil. dolarů na závodní náklady, materiál, brzdy atd. Postavit čtyři šasi na počátku sezóny stojí 20 mil. dolarů. To už jste na přibližně 120 - 125 mil. dolarů, což platí pro všechny zhruba stejně. Na vývoj vám tedy zůstává 10 mil. dolarů," vypočítává šéf Ferrari.
"Když svůj rozpočet překročíte o několik milionů, pak byste se neměli dívat na celkových 135 mil. dolarů, jak už bylo řečeno. Neměli bychom to kolektivně zametat pod koberec, protože potom riskujete, že se o tom bude u stolu hovořit," varuje 55letý Francouz.
Poté se tvrdě pouští do Red Bullu, který pravidla porušil záměrně: "Mezi nevinnou chybou a volbou je velký rozdíl. Něco jako když někdo udělá chybu ve svém daňovém přiznání versus společnost, která něco zařídí tak, aby se vyhnula placení daní v daňovém ráji."
"Musíme být tvrdí: tohle je o budoucnosti rozpočtových stropů! Jinak všichni budou dělat totéž. Pak si uděláte místo v rozpočtu pro zaplacení pokuty a řeknete amen. Velcí konstruktéři si to všechno mohou dovolit," varuje Vasseur.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.