Šéf italské stáje z Maranella Frederic Vasseur označil loňskou penalizaci Red Bullu za překročení rozpočtového stropu za vtip. Podle něj může mít navíc dalekosáhlé důsledky pro Formuli 1.
Úřadující šampioni byli loni potrestáni za překročení tehdejšího rozpočtového stropu (145 mil. dolarů) pokutou ve výšil 7 mil. dolarů (155 mil. Kč) a snížením času pro aerodynamické testování o 10 procent. Podle soupeřů šlo nicméně o velmi mírný trest, k jeho hodnocení se nyní přidal Vasseur.
"Taková penalizace opravdu není tvrdá. Pokud by k tomu došlo znovu, měl by být takový trest mnohem tvrdší. Nesmíte zapomenout na to, že technická výhoda se přetaví ve výhodu sportovní. Proto by penalizace také měla být sportovní, a ne pokuta," popisuje.
Na výkonnosti Red Bullu trest není nikterak znát, stáj letošnímu šampionátu dominuje a překonává jeden historický rekord za druhým, zatímco soupeři se jí snaží marně dohnat. Do letní přestávky nasbírala už 503 bodů, druhý Mercedes jich má na kontě sotva polovinu (247), třetí Aston Martin 196 a čtvrté Ferrari 191.
"Když ve fotbale zahrajete rukou, následuje penalta... nedají vám žádnou mimosportovní penalizaci. Snížení času v aerodynamickém tunelu o 10 procent je velkým vtipem. Většinu práce už do té doby zvládli," pokračuje Vasseur.
"Pětiprocentní porušení není drobnost, je to velká věc. Když máte rozpočet 135 mil. dolarů, 80 mil. dolarů z něj jde na personál, 20 mil. dolarů na závodní náklady, materiál, brzdy atd. Postavit čtyři šasi na počátku sezóny stojí 20 mil. dolarů. To už jste na přibližně 120 - 125 mil. dolarů, což platí pro všechny zhruba stejně. Na vývoj vám tedy zůstává 10 mil. dolarů," vypočítává šéf Ferrari.
"Když svůj rozpočet překročíte o několik milionů, pak byste se neměli dívat na celkových 135 mil. dolarů, jak už bylo řečeno. Neměli bychom to kolektivně zametat pod koberec, protože potom riskujete, že se o tom bude u stolu hovořit," varuje 55letý Francouz.
Poté se tvrdě pouští do Red Bullu, který pravidla porušil záměrně: "Mezi nevinnou chybou a volbou je velký rozdíl. Něco jako když někdo udělá chybu ve svém daňovém přiznání versus společnost, která něco zařídí tak, aby se vyhnula placení daní v daňovém ráji."
"Musíme být tvrdí: tohle je o budoucnosti rozpočtových stropů! Jinak všichni budou dělat totéž. Pak si uděláte místo v rozpočtu pro zaplacení pokuty a řeknete amen. Velcí konstruktéři si to všechno mohou dovolit," varuje Vasseur.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.