Formule 1 v současné době řeší, jak naložit s výkonnostním deficitem stáje Alpine, jejíž pohonná jednotka začíná výrazně ztrácet na konkurenci. Snahou vedení šampionátu je konvergence výkonu. Otázkou je, jak toho nyní dosáhnout, když někteří zkrátka ve vývoji odvedli lepší práci.
Motor Renault pohánějící monoposty Alpina A523 podle zpráv ztrácí až 30 koní na soupeře v podobě Ferrari, Hondy a Mercedesu. FIA na základě svých nezávislých kontrol připouští, že deficit přesahuje 22 koní. Francouzská stáj proto nyní požaduje, aby ji byl zvýšen maximální průtok paliva, který je stanoven pravidly (100 kg/h).
Komise F1 tuto záležitost proto předala Poradnímu výboru pro pohonné jednotky, aby přišel s návrhy na to, jak si poradit s touto významnou výkonnostní odchylkou.
Podle šéfa Mercedesu Tota Wolffa však zvýšení průtoku paliva pouze pro jednu stáj nepřipadá vůbec v úvahu: "Zábava jde ruku v ruce se sportem. To, že musíte zkrátka tvrdě pracovat na úspěchu je důvodem, proč je sport tak důvěryhodný."
"Jakmile společně poznáme, kolik výkonu schází, pak můžeme diskutovat o tom, kolik hodin na dynamometru a žolíků poskytneme navíc. To je něco, o čem musíme hovořit," komentuje Wolff.
"Ale dotknout se věcí, jako je průtok paliva nebo 'výkonnostní rovnováha' je katastrofou a dokladem krachu Formule 1. O tom bychom vůbec neměli mluvit," varuje šéf Stříbrných šípů, které drží druhou příčku v šampionátu konstruktérů za Red Bullem, zatímco Alpine je šesté za McLarenem.
Do Belgie přivezly velký balík vylepšení čítající nové bočnice, podlahu a zadní křídlo, Lewis Hamilton a George Russell se však po delší době opět potýkali s poskakováním monopostu v důsledku přísavného efektu (tzv. porpoisingem): "Naše nástroje pro měření přítlaku, které posledních deset let byli tak pozitivní, momentálně nefungují," vysvětluje Wolff.
A na adresu dominujícího Maxe Verstappena, který po dalším vítězství vede mezi piloty s obrovským náskokem, dodává: "Myslím, že ho zkrátka musíme ignorovat, protože druhý Red Bull ukazuje, jak jsme na tom. Bez Maxe bychom měli vyrovnanou bitvu a fantastickou sezónu."
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.