Po nehodě Sergia Péreze v Monaku vynesl jeřáb jeho monopost vysoko nad hlavy diváků. Soupeřům se tak nabídl jedinečný pohled na spodní část vozu RB19 a klíčové prvky podlahy, díky kterým si Red Bull udržuje svou nadvládu. Jak dlouho bude trvat, než je konkurence nasadí do závodů?
Náskok rakouského týmu vychází z konstrukce podlahy a toho, jak dokáže využívat proudění vzduchu k utěsnění po stranách a dále na zadním křídle, zejména při aktivaci systému pro snížení odporu (DRS), kdy dochází k odtržení (stallingu) proudění a dalšímu zvýraznění efektu DRS.
Vedení Red Bull nebylo nadšeno z toho, jak vysoko se při odklizení vozu z tratě jejich vůz dostal, v Monte Carlu se s tím ale moc nedá dělat. "Není to skvělé, naše auto tak nezvedáme, ale už se stalo a my jdeme dále," nelibě komentuje šéfinženýr Paul Monaghan.
"Mezi tím, kdy to lidé spatří a kdy to nasadí na vůz, aby zrychlili, ale existuje určité zpoždění. Lepší vysvětlení spočívá v tom, že slepá kopie vás nemusí zrychlit, musíte to integrovat. Nejde jen o kus geometrie podlahy, jde o citlivou oblast na těchto vozech," pokračuje.
"Nezapomínejte, že lidé vnášejí a vynášejí podlahy do garáží, zvedají přední část vozu, takže to nebyla první možnost. Naše vývojová cesta je celkem dobře vytyčená, pokud jde o načasování toho, kdy použijeme věci, jež nás mají zrychlit," říká šéfinženýr Red Bullu.
Kdy by se podle něj mohla objevit funkční kopie jejich podlahy u některého ze soupeřů? "Pokud změníme něčí vývojový plán, pak zřejmě zvětšíme zpoždění, kdy to dostanou na vůz. Zřejmě kolem Japonska uvidíme, jak na tom všichni jsou," odpovídá.
"My si ale musíme udržet naši disciplínu a směr vývoje. Je to pouze náš vůz, co můžeme změnit. Nemáme vliv na to, co dělají ostatní kluci. Budeme se tedy snažit ujíždět po svém a být stále co nejrychlejší," upozorňuje Monaghan.
S tím, že jeho řešení ostatní běžně kopírují, nemá jinak problém: "Jde o určitou lichotku, ne? Když se vrátíte do let 2009, 2010, 2011 nebo 2014, vyhrávali jsme závody s celkově podobným balíkem, jaký měl Mercedes, takže vůči tomu nejsme imunní."
"Ostatní se podívají na naše auto a pokusí se jím inspirovat, pokud si myslí, že je to zrychlí. Je to v pořádku. Zeptejte se u McLarenu - v roce 2011 položili auto na vozovku a nebylo rychlé, potom se objevilo s určitými výfuky, které vypadaly jako naše, a byli docela rychlí," vzpomíná Monaghan.
"Děje se to mnoho let, bude to pokračovat. Jde o metodu zvyšování úrovně sportu, nejsou v něm přeci žádné copyrighty. Vnímám to jako lichocení, což je velmi příjemné," dodává ke kopírování, které v F1 běžně probíhá napříč polem.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.