Po nehodě Sergia Péreze v Monaku vynesl jeřáb jeho monopost vysoko nad hlavy diváků. Soupeřům se tak nabídl jedinečný pohled na spodní část vozu RB19 a klíčové prvky podlahy, díky kterým si Red Bull udržuje svou nadvládu. Jak dlouho bude trvat, než je konkurence nasadí do závodů?
Náskok rakouského týmu vychází z konstrukce podlahy a toho, jak dokáže využívat proudění vzduchu k utěsnění po stranách a dále na zadním křídle, zejména při aktivaci systému pro snížení odporu (DRS), kdy dochází k odtržení (stallingu) proudění a dalšímu zvýraznění efektu DRS.
Vedení Red Bull nebylo nadšeno z toho, jak vysoko se při odklizení vozu z tratě jejich vůz dostal, v Monte Carlu se s tím ale moc nedá dělat. "Není to skvělé, naše auto tak nezvedáme, ale už se stalo a my jdeme dále," nelibě komentuje šéfinženýr Paul Monaghan.
"Mezi tím, kdy to lidé spatří a kdy to nasadí na vůz, aby zrychlili, ale existuje určité zpoždění. Lepší vysvětlení spočívá v tom, že slepá kopie vás nemusí zrychlit, musíte to integrovat. Nejde jen o kus geometrie podlahy, jde o citlivou oblast na těchto vozech," pokračuje.
"Nezapomínejte, že lidé vnášejí a vynášejí podlahy do garáží, zvedají přední část vozu, takže to nebyla první možnost. Naše vývojová cesta je celkem dobře vytyčená, pokud jde o načasování toho, kdy použijeme věci, jež nás mají zrychlit," říká šéfinženýr Red Bullu.
Kdy by se podle něj mohla objevit funkční kopie jejich podlahy u některého ze soupeřů? "Pokud změníme něčí vývojový plán, pak zřejmě zvětšíme zpoždění, kdy to dostanou na vůz. Zřejmě kolem Japonska uvidíme, jak na tom všichni jsou," odpovídá.
"My si ale musíme udržet naši disciplínu a směr vývoje. Je to pouze náš vůz, co můžeme změnit. Nemáme vliv na to, co dělají ostatní kluci. Budeme se tedy snažit ujíždět po svém a být stále co nejrychlejší," upozorňuje Monaghan.
S tím, že jeho řešení ostatní běžně kopírují, nemá jinak problém: "Jde o určitou lichotku, ne? Když se vrátíte do let 2009, 2010, 2011 nebo 2014, vyhrávali jsme závody s celkově podobným balíkem, jaký měl Mercedes, takže vůči tomu nejsme imunní."
"Ostatní se podívají na naše auto a pokusí se jím inspirovat, pokud si myslí, že je to zrychlí. Je to v pořádku. Zeptejte se u McLarenu - v roce 2011 položili auto na vozovku a nebylo rychlé, potom se objevilo s určitými výfuky, které vypadaly jako naše, a byli docela rychlí," vzpomíná Monaghan.
"Děje se to mnoho let, bude to pokračovat. Jde o metodu zvyšování úrovně sportu, nejsou v něm přeci žádné copyrighty. Vnímám to jako lichocení, což je velmi příjemné," dodává ke kopírování, které v F1 běžně probíhá napříč polem.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.