Po nehodě Sergia Péreze v Monaku vynesl jeřáb jeho monopost vysoko nad hlavy diváků. Soupeřům se tak nabídl jedinečný pohled na spodní část vozu RB19 a klíčové prvky podlahy, díky kterým si Red Bull udržuje svou nadvládu. Jak dlouho bude trvat, než je konkurence nasadí do závodů?
Náskok rakouského týmu vychází z konstrukce podlahy a toho, jak dokáže využívat proudění vzduchu k utěsnění po stranách a dále na zadním křídle, zejména při aktivaci systému pro snížení odporu (DRS), kdy dochází k odtržení (stallingu) proudění a dalšímu zvýraznění efektu DRS.
Vedení Red Bull nebylo nadšeno z toho, jak vysoko se při odklizení vozu z tratě jejich vůz dostal, v Monte Carlu se s tím ale moc nedá dělat. "Není to skvělé, naše auto tak nezvedáme, ale už se stalo a my jdeme dále," nelibě komentuje šéfinženýr Paul Monaghan.
"Mezi tím, kdy to lidé spatří a kdy to nasadí na vůz, aby zrychlili, ale existuje určité zpoždění. Lepší vysvětlení spočívá v tom, že slepá kopie vás nemusí zrychlit, musíte to integrovat. Nejde jen o kus geometrie podlahy, jde o citlivou oblast na těchto vozech," pokračuje.
"Nezapomínejte, že lidé vnášejí a vynášejí podlahy do garáží, zvedají přední část vozu, takže to nebyla první možnost. Naše vývojová cesta je celkem dobře vytyčená, pokud jde o načasování toho, kdy použijeme věci, jež nás mají zrychlit," říká šéfinženýr Red Bullu.
Kdy by se podle něj mohla objevit funkční kopie jejich podlahy u některého ze soupeřů? "Pokud změníme něčí vývojový plán, pak zřejmě zvětšíme zpoždění, kdy to dostanou na vůz. Zřejmě kolem Japonska uvidíme, jak na tom všichni jsou," odpovídá.
"My si ale musíme udržet naši disciplínu a směr vývoje. Je to pouze náš vůz, co můžeme změnit. Nemáme vliv na to, co dělají ostatní kluci. Budeme se tedy snažit ujíždět po svém a být stále co nejrychlejší," upozorňuje Monaghan.
S tím, že jeho řešení ostatní běžně kopírují, nemá jinak problém: "Jde o určitou lichotku, ne? Když se vrátíte do let 2009, 2010, 2011 nebo 2014, vyhrávali jsme závody s celkově podobným balíkem, jaký měl Mercedes, takže vůči tomu nejsme imunní."
"Ostatní se podívají na naše auto a pokusí se jím inspirovat, pokud si myslí, že je to zrychlí. Je to v pořádku. Zeptejte se u McLarenu - v roce 2011 položili auto na vozovku a nebylo rychlé, potom se objevilo s určitými výfuky, které vypadaly jako naše, a byli docela rychlí," vzpomíná Monaghan.
"Děje se to mnoho let, bude to pokračovat. Jde o metodu zvyšování úrovně sportu, nejsou v něm přeci žádné copyrighty. Vnímám to jako lichocení, což je velmi příjemné," dodává ke kopírování, které v F1 běžně probíhá napříč polem.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.