Po nehodě Sergia Péreze v Monaku vynesl jeřáb jeho monopost vysoko nad hlavy diváků. Soupeřům se tak nabídl jedinečný pohled na spodní část vozu RB19 a klíčové prvky podlahy, díky kterým si Red Bull udržuje svou nadvládu. Jak dlouho bude trvat, než je konkurence nasadí do závodů?
Náskok rakouského týmu vychází z konstrukce podlahy a toho, jak dokáže využívat proudění vzduchu k utěsnění po stranách a dále na zadním křídle, zejména při aktivaci systému pro snížení odporu (DRS), kdy dochází k odtržení (stallingu) proudění a dalšímu zvýraznění efektu DRS.
Vedení Red Bull nebylo nadšeno z toho, jak vysoko se při odklizení vozu z tratě jejich vůz dostal, v Monte Carlu se s tím ale moc nedá dělat. "Není to skvělé, naše auto tak nezvedáme, ale už se stalo a my jdeme dále," nelibě komentuje šéfinženýr Paul Monaghan.
"Mezi tím, kdy to lidé spatří a kdy to nasadí na vůz, aby zrychlili, ale existuje určité zpoždění. Lepší vysvětlení spočívá v tom, že slepá kopie vás nemusí zrychlit, musíte to integrovat. Nejde jen o kus geometrie podlahy, jde o citlivou oblast na těchto vozech," pokračuje.
"Nezapomínejte, že lidé vnášejí a vynášejí podlahy do garáží, zvedají přední část vozu, takže to nebyla první možnost. Naše vývojová cesta je celkem dobře vytyčená, pokud jde o načasování toho, kdy použijeme věci, jež nás mají zrychlit," říká šéfinženýr Red Bullu.
Kdy by se podle něj mohla objevit funkční kopie jejich podlahy u některého ze soupeřů? "Pokud změníme něčí vývojový plán, pak zřejmě zvětšíme zpoždění, kdy to dostanou na vůz. Zřejmě kolem Japonska uvidíme, jak na tom všichni jsou," odpovídá.
"My si ale musíme udržet naši disciplínu a směr vývoje. Je to pouze náš vůz, co můžeme změnit. Nemáme vliv na to, co dělají ostatní kluci. Budeme se tedy snažit ujíždět po svém a být stále co nejrychlejší," upozorňuje Monaghan.
S tím, že jeho řešení ostatní běžně kopírují, nemá jinak problém: "Jde o určitou lichotku, ne? Když se vrátíte do let 2009, 2010, 2011 nebo 2014, vyhrávali jsme závody s celkově podobným balíkem, jaký měl Mercedes, takže vůči tomu nejsme imunní."
"Ostatní se podívají na naše auto a pokusí se jím inspirovat, pokud si myslí, že je to zrychlí. Je to v pořádku. Zeptejte se u McLarenu - v roce 2011 položili auto na vozovku a nebylo rychlé, potom se objevilo s určitými výfuky, které vypadaly jako naše, a byli docela rychlí," vzpomíná Monaghan.
"Děje se to mnoho let, bude to pokračovat. Jde o metodu zvyšování úrovně sportu, nejsou v něm přeci žádné copyrighty. Vnímám to jako lichocení, což je velmi příjemné," dodává ke kopírování, které v F1 běžně probíhá napříč polem.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.