Fernando Alonso při začínajícím deště zamířil v 54. kole do boxů dříve než lídr Velké ceny Monaka Max Verstappen, k překvapení všech se však vrátil na trať na hladkých pneumatikách, zatímco ostatní již přezouvali na přechodné. Nebýt toho, zřejmě by včera vyhrál.
Do cíle dojel nakonec druhý se ztrátou téměř 28 sekund za Holanďanem s Red Bullem a jde o jeho nejlepší výsledek v této sezóně, přesto podle inženýrů mohl závod vyhrát, pokud by ihned nasadil přechodné pneumatiky. Jenže ještě půl kola před jeho zastávkou u Aston Martinu nevěděli, co mají udělat.
Oba s Verstappenem ujížděli zbytku pole a protáhli si první stint před jedinou zastávkou, která byla plánovaná v suchém závodě. Jenže ke konci se hustě rozpršelo a správná volba pneumatik v danou chvíli byla náročná. Piloti kolem přezouvali na intermediálky, ti však neměli co ztratit.
Krátce před nájezdem do boxů mu inženýr sdělil, ať zajede do boxů pro středně-tvrdé hladké pneumatik, s čímž pilot souhlasil: "Abych byl upřímný, tolik deště jsme nečekali. Mysleli jsme si, že půjde o krátkou sprchu a trať brzy vyschne, protože byla velmi horká. Upřímně jsme si mysleli, že to dokonce dojedeme na středně tvrdých pneumatikách," popisuje šéf týmu Mike Krack.
"Ale špatně jsme odhadli míru deště, protože na jedné části okruhu to velmi dlouho trvalo, než začalo pršet, a pršelo velmi málo. Asi šlo o chybu úsudku, protože jsme se domnívali, že se intermediálky rychle opotřebují v této části trati. Nakonec šlo o vědomé rozhodnutí přejít na středně-tvrdé. O kolo později jsme pak viděli, že to nebude fungovat," vysvětluje.
Pokud by déšť nezesílil a rychleji ustál, dávalo by to smysl a Alonso by měl šanci porazit Verstappena, jehož tempo bylo v tu chvíli slabší. Pokud by se mu ho nepodařilo podseknout, měl by v závěru velkou výhodu a dostal by Maxe na sjetých přechodných pneumatikách pod tlak.
One step higher, hungry for more. 🤝Debrief today’s P2 #MonacoGP finish with @fernandoalo_oficial as he recaps a challenging race and looks ahead to Barcelona. pic.twitter.com/xm9yBCBJiY
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) May 28, 2023"Mě bylo naprosto jasné, že v tom kole, kdy jsme zastavili, byla trať naprosto suchá - s výjimkou zatáček sedm a osm. 99% okruhu bylo zcela suchých, proto jsem zastavil pro hladké pneumatiky. Podle předpovědi mělo jít o drobnou přeháňku. Na ty za námi jsme měli velký náskok, abychom nasadili hladké pneumatiky, a pokud by to bylo nezbytné, tak hladké," přibližuje Alonso zdánlivě nelogické rozhodnutí svého týmu.
"Jenže za minutu a půl, když jsem znovu projížděl zatáčkami 5 - 8, se to zcela změnilo. Ve výjezdovém kole na hladkých pneumatikách bylo tedy velmi mokro, když jsem jimi projížděl, ale v tom kole, kdy jsme zamířili do boxů, bylo úplně sucho," lituje zklamaný španělský pilot, který je odhodlaný splnit svůj cíl - dosáhnout na vítězství - a pořádně to roztočit tento víkend v Barceloně, kde ho čeká domácí závod.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.