Fernando Alonso při začínajícím deště zamířil v 54. kole do boxů dříve než lídr Velké ceny Monaka Max Verstappen, k překvapení všech se však vrátil na trať na hladkých pneumatikách, zatímco ostatní již přezouvali na přechodné. Nebýt toho, zřejmě by včera vyhrál.
Do cíle dojel nakonec druhý se ztrátou téměř 28 sekund za Holanďanem s Red Bullem a jde o jeho nejlepší výsledek v této sezóně, přesto podle inženýrů mohl závod vyhrát, pokud by ihned nasadil přechodné pneumatiky. Jenže ještě půl kola před jeho zastávkou u Aston Martinu nevěděli, co mají udělat.
Oba s Verstappenem ujížděli zbytku pole a protáhli si první stint před jedinou zastávkou, která byla plánovaná v suchém závodě. Jenže ke konci se hustě rozpršelo a správná volba pneumatik v danou chvíli byla náročná. Piloti kolem přezouvali na intermediálky, ti však neměli co ztratit.
Krátce před nájezdem do boxů mu inženýr sdělil, ať zajede do boxů pro středně-tvrdé hladké pneumatik, s čímž pilot souhlasil: "Abych byl upřímný, tolik deště jsme nečekali. Mysleli jsme si, že půjde o krátkou sprchu a trať brzy vyschne, protože byla velmi horká. Upřímně jsme si mysleli, že to dokonce dojedeme na středně tvrdých pneumatikách," popisuje šéf týmu Mike Krack.
"Ale špatně jsme odhadli míru deště, protože na jedné části okruhu to velmi dlouho trvalo, než začalo pršet, a pršelo velmi málo. Asi šlo o chybu úsudku, protože jsme se domnívali, že se intermediálky rychle opotřebují v této části trati. Nakonec šlo o vědomé rozhodnutí přejít na středně-tvrdé. O kolo později jsme pak viděli, že to nebude fungovat," vysvětluje.
Pokud by déšť nezesílil a rychleji ustál, dávalo by to smysl a Alonso by měl šanci porazit Verstappena, jehož tempo bylo v tu chvíli slabší. Pokud by se mu ho nepodařilo podseknout, měl by v závěru velkou výhodu a dostal by Maxe na sjetých přechodných pneumatikách pod tlak.
One step higher, hungry for more. 🤝Debrief today’s P2 #MonacoGP finish with @fernandoalo_oficial as he recaps a challenging race and looks ahead to Barcelona. pic.twitter.com/xm9yBCBJiY
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) May 28, 2023"Mě bylo naprosto jasné, že v tom kole, kdy jsme zastavili, byla trať naprosto suchá - s výjimkou zatáček sedm a osm. 99% okruhu bylo zcela suchých, proto jsem zastavil pro hladké pneumatiky. Podle předpovědi mělo jít o drobnou přeháňku. Na ty za námi jsme měli velký náskok, abychom nasadili hladké pneumatiky, a pokud by to bylo nezbytné, tak hladké," přibližuje Alonso zdánlivě nelogické rozhodnutí svého týmu.
"Jenže za minutu a půl, když jsem znovu projížděl zatáčkami 5 - 8, se to zcela změnilo. Ve výjezdovém kole na hladkých pneumatikách bylo tedy velmi mokro, když jsem jimi projížděl, ale v tom kole, kdy jsme zamířili do boxů, bylo úplně sucho," lituje zklamaný španělský pilot, který je odhodlaný splnit svůj cíl - dosáhnout na vítězství - a pořádně to roztočit tento víkend v Barceloně, kde ho čeká domácí závod.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.