Náskok Red Bull na soupeře podle šéfa McLarenu Adnrea Stelly dokládá, že nová pravidla platná od roku 2022 stále poskytují dostatek tvůrčího prostoru konstruktérům a nejsou tak restriktivní, jak někteří původně tvrdili. To, lze s prouděním vzduchu dělat pod monoposty, podle něj nikdo nečekal.
V minulém roce došlo ke změně monopostů, které více spoléhají na přísavný efekt a větší podíl přítlaku generovaného podlahu. Důvodem bylo usnadnit jízdu vozů za sebou v turbulentním vzduchu, zlepšit možnosti pro předjíždění a zpestřit tak závodění.
Pravidla byla zpřísněna, přibylo textu a odstavců ve snaze zamezit šedým zónám a tomu, aby jeden tým všem utekl. Někteří se obávali, že i díky rozpočtovým stropům bude F1 tak vyrovnaná, že se bude spíše podobat specifickým sériím, kde se závodí se stejnými vozy. To se naštěstí ukázalo jako liché.
Podle Stelly pravidla stále poskytují dostatek prostoru pro inovace. I po dvou letech vývoje jsou mezi týmy velké rozdíly a potenciál pro zlepšování je stále velký zejména díky různým směrům při vývoji podlah. Red Bull a Ferrari šli zcela jinou cestou bočnic, Mercedes je loni naopak téměř eliminoval.
"Musím přiznat, a myslím, že většina týmů by přiznala totéž, že než se nová generace aut poprvé dotkla vozovky, tak jsme si mysleli, že jsou pravidla dost restriktivní. Ale jakmile jsme se vyrazili na dráhu, tak jsme si uvědomili, že nabízejí spoustu výkonnosti, obzvlášť podlaha," popisuje Stella.
"Přísavný efekt může být z technického hlediska využitý mnohem více, než podle mě kdokoliv ve Formuli 1 očekával. Když se podíváte na úroveň propracovanosti geometrií, zejména částí směřujících k zemi, takže ne příliš viditelných, na složitost průtokového pole a vertikálních struktur, které chcete vytvářet pod autem, tak ty zašly za hranici toho, co pravidla očekávala. Z technického pohledu jde o fantastickou cestu," pokračuje šéf McLarenu.
Tento nečekaný potenciál pro vývoj komplexních podlah podle něj odměňuje ty, kteří učinili správná konstrukční rozhodnutí, jak je vidět na náskoku Red Bullu nad zbytkem pole i v letošní sezóně.
"Z pohledu podívané to znamená, že kdokoliv odvede lepší práci, jako ji momentálně odvádí Red Bull, tak může získat konzistentní konkurenční výhodu nad to, co mohlo být očekáváno. Má to své technické příčiny, proč tomu tak je, a nakonec jde odměnu pro ty, kdo odvádějí lepší práci než ostatní," uzavírá Stella.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.