McLaren po špatném vstupu do sezóny věří, že se v jejím průběhu dokáže zlepšit a stáhnout náskok svých soupeřů. Co může za nekonkurenceschopnost týmu, který loni bojoval o 4. příčku v šampionátu?
Stáj z Wokingu zahájila sezónu mizerně, když ani jeden z jejich pilotů nedosáhl na body, navíc oba bojovali s technickými problémy. Oscar Piastri musel odstoupit v první polovině Velké ceny Bahrajnu po problémech s elektronikou, Lando Norris musel pravidelně do boxů kvůli potížím s tlakem motoru.
McLaren neztrácí optimismus, chystá velké zlepšeníBritský pilot nicméně věří, že jeho tým dokáže napodobit pokrok, který letos předvedl Aston Martin a zlepšit vůz MCL60: "Z velké části to lze zvládnout. Viděli jsme, jak velký posun udělal meziročně Aston Martin a jak velký pokrok předvedlo Ferrari mezi roky 2021 a 2022."
"Vím, že k oběma došlo mimo sezónu, kdy je větší potenciál pro velké změny, ale není důvod, proč by nešlo 50 nebo 75 % z toho zvládnout během sezóny," domnívá se 23letý jezdec, který s McLarenem nastupuje již pátou sezónu.
Podle jeho šéfa Andrea Stelly na to mají: "Myslím, že s úrovní talentu a možnostem, který už v McLarenu máme, se z toho můžeme dostat a předehnat ostatní týmy ve vývoji."
"To, co teď pozorujeme ve vývoji, je velmi živé auto, pokud jde o vývoj. Jsou na něm oblasti, které dokážou vytvářet slušnou míru přítlaku," pochvaluje si připravované novinky, které by měli nasadit ve Velké ceně Ázerbájdžánu na konci dubna.
"Jak jsem už řekl, nebyly připraveny včas, aby se objevily na prvotní specifikaci vozu, ale tohle auto se bude vyvíjet v podstatě závod od závodu s velkými vylepšeními, která přijdou, řekl bych, kolem čtvrtého závodu," upřesňuje Stella.
Proč došlo k propadu?Velké potíže McLarenu způsobila loňská pozdní úprava pravidel, konkrétně zvýšení okrajů podlahy o 15 mm kvůli snížení citlivosti nové generace monopostů na poskakování, s čímž některé týmy loni hodně bojovaly - hodně to bylo patrné například u Mercedesu.
Ve Wokingu už přitom měli z velké části hotový vůz pro rok 2023, jeho přepracování pro Bahrajn místo velkého pokroku nedokázali stihnout. "15 mm se zdá být velmi malým rozdílem, ale tyto podlahy jsou ohromně, neuvěřitelně citlivé. Podívejte se na to, kolik přítlaku generují, je obrovský. Když jsme tedy upravili naše auto, ztratili jsme mnohem víc, než jsme čekali. Zdá se, že to postihuje různé týmy různým způsobem. A do určité míry se to týká geometrie okrajů podlahy, s níž po celou dobu jezdíte," vysvětluje James Key.
"Na nás to mělo obrovský vliv. A když jsme se z toho snažili dostat, bylo to zřejmě někdy v září, tak jsme přišli na to, že to nefunguje. Vlastně jsme museli úplně změnit směr u těchto geometrií. To je velká změna, protože jde o hodně velké a komplexní projekty. Očividně se ztráta nedala dostat snadno zpět, museli jsme docela pozdě změnit směr," lituje technický ředitel McLarenu.
"Vedlo to ke kompletně překopanému přístupu v této části auta. A chvíli trvá, než tyto věci vyvinete. Snažili jsme se to stihnout pro první závod, ale řešení nebylo dostatečně vyspělé. Mohlo fungovat o něco lépe, jenž u těchto podlah musíte udržet stabilitu, dobrou korelaci a všechno ostatní, abyste zajistili, že auto bude fungovat - a to bylo pro první závod trochu riskantní," dodává Key.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.