McLaren po špatném vstupu do sezóny věří, že se v jejím průběhu dokáže zlepšit a stáhnout náskok svých soupeřů. Co může za nekonkurenceschopnost týmu, který loni bojoval o 4. příčku v šampionátu?
Stáj z Wokingu zahájila sezónu mizerně, když ani jeden z jejich pilotů nedosáhl na body, navíc oba bojovali s technickými problémy. Oscar Piastri musel odstoupit v první polovině Velké ceny Bahrajnu po problémech s elektronikou, Lando Norris musel pravidelně do boxů kvůli potížím s tlakem motoru.
McLaren neztrácí optimismus, chystá velké zlepšeníBritský pilot nicméně věří, že jeho tým dokáže napodobit pokrok, který letos předvedl Aston Martin a zlepšit vůz MCL60: "Z velké části to lze zvládnout. Viděli jsme, jak velký posun udělal meziročně Aston Martin a jak velký pokrok předvedlo Ferrari mezi roky 2021 a 2022."
"Vím, že k oběma došlo mimo sezónu, kdy je větší potenciál pro velké změny, ale není důvod, proč by nešlo 50 nebo 75 % z toho zvládnout během sezóny," domnívá se 23letý jezdec, který s McLarenem nastupuje již pátou sezónu.
Podle jeho šéfa Andrea Stelly na to mají: "Myslím, že s úrovní talentu a možnostem, který už v McLarenu máme, se z toho můžeme dostat a předehnat ostatní týmy ve vývoji."
"To, co teď pozorujeme ve vývoji, je velmi živé auto, pokud jde o vývoj. Jsou na něm oblasti, které dokážou vytvářet slušnou míru přítlaku," pochvaluje si připravované novinky, které by měli nasadit ve Velké ceně Ázerbájdžánu na konci dubna.
"Jak jsem už řekl, nebyly připraveny včas, aby se objevily na prvotní specifikaci vozu, ale tohle auto se bude vyvíjet v podstatě závod od závodu s velkými vylepšeními, která přijdou, řekl bych, kolem čtvrtého závodu," upřesňuje Stella.
Proč došlo k propadu?Velké potíže McLarenu způsobila loňská pozdní úprava pravidel, konkrétně zvýšení okrajů podlahy o 15 mm kvůli snížení citlivosti nové generace monopostů na poskakování, s čímž některé týmy loni hodně bojovaly - hodně to bylo patrné například u Mercedesu.
Ve Wokingu už přitom měli z velké části hotový vůz pro rok 2023, jeho přepracování pro Bahrajn místo velkého pokroku nedokázali stihnout. "15 mm se zdá být velmi malým rozdílem, ale tyto podlahy jsou ohromně, neuvěřitelně citlivé. Podívejte se na to, kolik přítlaku generují, je obrovský. Když jsme tedy upravili naše auto, ztratili jsme mnohem víc, než jsme čekali. Zdá se, že to postihuje různé týmy různým způsobem. A do určité míry se to týká geometrie okrajů podlahy, s níž po celou dobu jezdíte," vysvětluje James Key.
"Na nás to mělo obrovský vliv. A když jsme se z toho snažili dostat, bylo to zřejmě někdy v září, tak jsme přišli na to, že to nefunguje. Vlastně jsme museli úplně změnit směr u těchto geometrií. To je velká změna, protože jde o hodně velké a komplexní projekty. Očividně se ztráta nedala dostat snadno zpět, museli jsme docela pozdě změnit směr," lituje technický ředitel McLarenu.
"Vedlo to ke kompletně překopanému přístupu v této části auta. A chvíli trvá, než tyto věci vyvinete. Snažili jsme se to stihnout pro první závod, ale řešení nebylo dostatečně vyspělé. Mohlo fungovat o něco lépe, jenž u těchto podlah musíte udržet stabilitu, dobrou korelaci a všechno ostatní, abyste zajistili, že auto bude fungovat - a to bylo pro první závod trochu riskantní," dodává Key.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.