McLaren po špatném vstupu do sezóny věří, že se v jejím průběhu dokáže zlepšit a stáhnout náskok svých soupeřů. Co může za nekonkurenceschopnost týmu, který loni bojoval o 4. příčku v šampionátu?
Stáj z Wokingu zahájila sezónu mizerně, když ani jeden z jejich pilotů nedosáhl na body, navíc oba bojovali s technickými problémy. Oscar Piastri musel odstoupit v první polovině Velké ceny Bahrajnu po problémech s elektronikou, Lando Norris musel pravidelně do boxů kvůli potížím s tlakem motoru.
McLaren neztrácí optimismus, chystá velké zlepšeníBritský pilot nicméně věří, že jeho tým dokáže napodobit pokrok, který letos předvedl Aston Martin a zlepšit vůz MCL60: "Z velké části to lze zvládnout. Viděli jsme, jak velký posun udělal meziročně Aston Martin a jak velký pokrok předvedlo Ferrari mezi roky 2021 a 2022."
"Vím, že k oběma došlo mimo sezónu, kdy je větší potenciál pro velké změny, ale není důvod, proč by nešlo 50 nebo 75 % z toho zvládnout během sezóny," domnívá se 23letý jezdec, který s McLarenem nastupuje již pátou sezónu.
Podle jeho šéfa Andrea Stelly na to mají: "Myslím, že s úrovní talentu a možnostem, který už v McLarenu máme, se z toho můžeme dostat a předehnat ostatní týmy ve vývoji."
"To, co teď pozorujeme ve vývoji, je velmi živé auto, pokud jde o vývoj. Jsou na něm oblasti, které dokážou vytvářet slušnou míru přítlaku," pochvaluje si připravované novinky, které by měli nasadit ve Velké ceně Ázerbájdžánu na konci dubna.
"Jak jsem už řekl, nebyly připraveny včas, aby se objevily na prvotní specifikaci vozu, ale tohle auto se bude vyvíjet v podstatě závod od závodu s velkými vylepšeními, která přijdou, řekl bych, kolem čtvrtého závodu," upřesňuje Stella.
Proč došlo k propadu?Velké potíže McLarenu způsobila loňská pozdní úprava pravidel, konkrétně zvýšení okrajů podlahy o 15 mm kvůli snížení citlivosti nové generace monopostů na poskakování, s čímž některé týmy loni hodně bojovaly - hodně to bylo patrné například u Mercedesu.
Ve Wokingu už přitom měli z velké části hotový vůz pro rok 2023, jeho přepracování pro Bahrajn místo velkého pokroku nedokázali stihnout. "15 mm se zdá být velmi malým rozdílem, ale tyto podlahy jsou ohromně, neuvěřitelně citlivé. Podívejte se na to, kolik přítlaku generují, je obrovský. Když jsme tedy upravili naše auto, ztratili jsme mnohem víc, než jsme čekali. Zdá se, že to postihuje různé týmy různým způsobem. A do určité míry se to týká geometrie okrajů podlahy, s níž po celou dobu jezdíte," vysvětluje James Key.
"Na nás to mělo obrovský vliv. A když jsme se z toho snažili dostat, bylo to zřejmě někdy v září, tak jsme přišli na to, že to nefunguje. Vlastně jsme museli úplně změnit směr u těchto geometrií. To je velká změna, protože jde o hodně velké a komplexní projekty. Očividně se ztráta nedala dostat snadno zpět, museli jsme docela pozdě změnit směr," lituje technický ředitel McLarenu.
"Vedlo to ke kompletně překopanému přístupu v této části auta. A chvíli trvá, než tyto věci vyvinete. Snažili jsme se to stihnout pro první závod, ale řešení nebylo dostatečně vyspělé. Mohlo fungovat o něco lépe, jenž u těchto podlah musíte udržet stabilitu, dobrou korelaci a všechno ostatní, abyste zajistili, že auto bude fungovat - a to bylo pro první závod trochu riskantní," dodává Key.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.