McLaren při představování nového vozu uvedl, že by se letos spokojil s umístěním v první čtyřce. Skutečný pokrok očekává až za rok či za dva. Důvody nám prozradil nový šéf závodního týmu Andrea Stella, jenž nahradil Andrease Seidla.
Vše je dáno přestavbou týmu a novými zařízením v továrně, zejména simulátorem a aerodynamickým tunelem. McLaren zatím své vozy vyvíjí u Toyoty v Kolíně, s čímž souvisí určité logické potíže související se přepravou materiálu i osob mezi Německem a Velkou Británií, která již není v Evropské unii.
Pokročilý aerodynamický tunel ve vlastní továrně přinese očividné výhody, s ním přijde také vylepšený simulátor i nová výrobní infrastruktura. Loni tým skončil na pátém místě za Alpine, které ve 21 hod představí jako poslední ze všech monopost pro rok 2023. McLarenu v tomto souboji scházely body Daniela Ricciarda, jenž si nedokázal zvyknout na oranžový závodní vůz.
Jaké cíle má stáj z Wokingu pro letošní sezónu? "Rádi bychom se pevně usadili v nejlepší čtveřici. Vzhledem ke špičkovým třem týmům si uvědomujeme, že mít čtvrté nejlepší auto může představovat realistický potenciál pro sezónu," odpovídá Stella.
"Z velmi krátkodobého pohledu jsme realisté. Ve vývoji už máme slušné novinky, které se dostanou na trať velmi brzy v průběhu sezóny. To by nám mělo umožnit dosáhnout slušného pokroku, nejsme naivní. Víme, že v podstatě všechno zůstane s vyvíjenými věcmi stejné. Proto přidáme také vývojové díly vysoké úrovně," pokračuje.
Větší pokroky očekává až po rozjetí nového aerodynamického tunelu, k čemu by mělo dojít někdy v polovině roku: "Mělo by to představovat skok z mnoha důvodů, nejen kvůli tomu, že to zlepší vaše metodologie. A také přijde nový simulátor. Máme nové výrobní zařízení. Mnoho investic tedy začne přinášet plody v polovině roky, což by nás mělo dále nakopnout v tomto závodě o pozici mezi čtyřmi nejlepšími v sezóně, a snad i více ve střednědobém horizontu."
"Užitek z té infrastruktury začne plynout později a bude se dlouho vyplácet. Pokud ji zprovozníme v polovině roku, realisticky bychom její plody měli začít pozorovat na voze pro rok 2024. Velmi těžko ovlivní rok 2023, protože v té době se už budeme v podstatě plně soustředit na rok 2024. Poloviční užitek z ní tedy budeme mít na počátku roku 2024 a plný při vývoji vozu pro příští ročník," vypočítává Stella.
Větší pokrok v relativní konkurenceschopnosti během závodů tedy McLaren očekává až příští rok, popř. v roce 2025. "Teď je na nás, abychom technické stránce poskytly to správné vybavení a se správným týmem dokázali bojovat na čele," uvědomuje si 51letý Ital, jenž dlouho pracoval na výkonnosti u Ferrari, než přešel v roce 2015 do Wokingu společně s Fernandem Alonsem.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.