Alpine odhaluje, jak se nechalo inspirovat řešením Mercedesu při vylepšování motoru

Pod kapotou Alpine A522
Pod kapotou Alpine A522, foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images
Petr Hlawiczka 21. prosince 2022 06:30
Sdílej:

Šéf vývoje motorů Renault Bruno Famin popisuje přechod na koncept Mercedesu, který jim pomohl zvýšit výkonnost pohonné jednotky E-Tech22 v průběhu letošní sezóny, kdy nakonec mezi konstruktéry porazili McLaren a obsadili čtvrtou příčku.

Francouzský výrobce motorů během poslední hybridní éry F1 zaostával za svými soupeři v podobě Ferrari, Mercedesu a Hondy. Díky změně konceptu však letos své manko dokázali stáhnout, byť občas bojovali se spolehlivostí, což vedlo k frustracím Fernanda Alonsa.

Klíčový bylo rozhodnutí přejít na řešení Mercedesu, který již od roku 2014 nastupoval do závodů s rozděleným turbem a kompresorem, přičemž obě části byly mezi válci propojeny společnou hřídelí. To vedlo k dalším ziskům v oblasti aerodynamiky.

"V roce 2022 jsme měli zcela novou pohonnou jednotku s velkými změnami v uspořádání. Nejdůležitější v této oblasti bylo rozdělení turba, což vylepšilo aerodynamickou výkonnost vozu, což je dokladem toho, jakým způsobem spolupracujeme s Enstone," popisuje Famin dobré fungování mezi továrnou ve Francii a ve Velké Británii.

"Nepracovali jsme pouze na samotné pohonné jednotce, pracovali jsme na výkonnosti auta. Samozřejmě, že výkonnost pohonné jednotky je velmi důležitá, pokud však můžeme dosáhnout zisku v oblasti aerodynamiky či šasi pomocí nějakých kompromisů na straně pohonné jednotky, pak to uděláme. Hodně jsme na tom pracovali," pokračuje šéf motorů Renault.

"Pokud jde o integraci, hmotnost a chlazení, tak se nejedná jen o změnu technické filozofie, ale o změnu globální práce s Enstone. Z pohledu výkonnosti šlo o pozitivní sezónu a opravdu jsme ztrátu stáhli. Mezi nejlepší a nejhorší pohonnou jednotkou na roštu už nejsou výraznější rozdíly," potvrzuje Famin.

Alpine ale musí před sezónou 2023 vylepšit spolehlivost svých motorů, kvůli kterým piloti často nemohli dokončit závod: "Docela hodně jsme riskovali při co nejpozdějším vývoji motorů a riskovali jsme i v tom, že jsme nepodstoupili celý validační proces."

"Normálně bychom jej zvládli, ale opravdu jsme to chtěli oddálit na ten poslední možný okamžik, někdy trochu moc pozdě, protože jsme měli určité potíže, vážně jsme ale chtěli v oblasti vývoje získat maximum," popisuje Famin.

"Naše strategie byla jasná a díky tomu, že jsme se s pohonnou jednotkou dostali zpět do hry, jsme ji splnili. Vzhledem ke zmrazenému vývoji na 4 roky bylo základem strategie provést něco s výkonností a mít možnost řešit problémy se spolehlivostí později," dodává Famin, který je před příští ročníkem F1 docela optimistický, pokud jde o vyřešení spolehlivosti.

Stalo se
Novinky
Max Verstappen

Napětí roste: Max Verstappen má učinit klíčové rozhodnutí už v srpnu, říká Piquet Jr.

Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.

Novinky
Liam Lawson

Liam Lawson po ztracené šanci na Silverstonu ví, že F1 je často boj o přežití

Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.

Novinky
Christian Horner, Bernie Ecclestone a Helmut Marko v Brazílii

Bernie Ecclestone bez slitování: Horner si hrál na dvacátníka

Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.

Novinky
První den Laurenta Mekiese v pozici šéfa Red Bullu

První den v Red Bullu: Laurent Mekies přebírá otěže s odhodláním a vášní

Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.