Hlavní inženýr Mercedesu Andrew Shovlin popisuje letošní aerodynamický vývoj vozu W13 a vysvětluje, proč se nezabývali možností okopírovat řešení konkurence ve snaze vyřešit své potíže s poskakováním v první části sezóny.
"Pro nás bylo vždy cílem snažit se to pochopit sami, poznat to a najít svou vlastní cestu, protože když chcete vyhrávat, a vy chcete vyhrávat závody a mistrovské tituly, tak se k tomu nedostanete tím, že kopírujete řešení všech ostatních," popisuje Shovlin po sezóně, do níž sice vstoupili s novým konceptem ultra-úzkých bočnic, na vítěznou šňůru s ním však nenavázali.
"Všechna naše ostatní auta měla na sobě průkopnické rysy, chytré nápady. Snažili jsme se vést díky technologie a i nadále v tom budeme pokračovat," pokračuje šéfinženýr Mercedesu, jenž letos dosáhl až na třetí příčku mezi konstruktéry. Chvíli mu totiž trvalo, než zkrotil poskakování, které způsoboval přísavný efekt podlahy nové generace vozů.
Další slabou stránkou byly nízké maximální rychlosti na rovinkách, což se v průběhu sezóny podařilo také zlepšit. "Na začátku roku jsme museli jezdit s velmi vysokým přítlakem, což nám z tohoto pohledu určitě nepomáhalo," uznává Shovlin.
"Když se ale podíváte na Brazílii, neměli jsme sice nejrychlejší auto, ale Red Bull jsme dokázali předjet a obsadit první a druhé místo. Naší prioritou tedy není, aby auto bylo rychlé na rovinkách. A jedním z nejrychlejších na rovinkách je Williams. Takže to neurčuje vaši výkonnostní úroveň," vysvětluje 49letý britský inženýr.
"Když jste si na tom ale velmi podobně, tak jde o příjemnou výhodu. Proto jde o něco, co bychom rádi napravili. Jen prioritou zkrátka bude základní výkonnost auta a to, abychom jej dostali do toho správného mísa," pokračuje.
I když se díky zimnímu vývoji týmům podaří navýšit přítlak, tak poskakování díky novým pravidlům (zvýšení okrajů podlahy) již nebude takovým problémem jako letos.
"Čím více zatěžujete podlahu, tím častěji můžete narazit na tyto problémy. My jsme na rovinkách dosáhli velmi slušného pokroku. V Imole, Džiddě, v Bahrajnu, ve všech těch úvodních závodech naše auto divoce poskakovalo ve vysokých rychlostech. A podařilo se nám opravdu dobře zvládnout," ohlíží se Shovlin.
"Stále se objevovaly potíže, když auto vtrhlo do rychlé zatáčky a podlaha se dostala do bodu, kdy došlo k doteku s vozovkou, což může vést k nestabilitě, ale změny pravidel pro příští rok tomu pomohou... Pro týmy to bude o něco jednodušší. My věříme, že práce, kterou jsme v úvodní části vynaložili na pochopení toho nám pomůže vyvinout přinejmenším dobrý základ pro příští rok," dodává.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.