Hlavní inženýr Mercedesu Andrew Shovlin popisuje letošní aerodynamický vývoj vozu W13 a vysvětluje, proč se nezabývali možností okopírovat řešení konkurence ve snaze vyřešit své potíže s poskakováním v první části sezóny.
"Pro nás bylo vždy cílem snažit se to pochopit sami, poznat to a najít svou vlastní cestu, protože když chcete vyhrávat, a vy chcete vyhrávat závody a mistrovské tituly, tak se k tomu nedostanete tím, že kopírujete řešení všech ostatních," popisuje Shovlin po sezóně, do níž sice vstoupili s novým konceptem ultra-úzkých bočnic, na vítěznou šňůru s ním však nenavázali.
"Všechna naše ostatní auta měla na sobě průkopnické rysy, chytré nápady. Snažili jsme se vést díky technologie a i nadále v tom budeme pokračovat," pokračuje šéfinženýr Mercedesu, jenž letos dosáhl až na třetí příčku mezi konstruktéry. Chvíli mu totiž trvalo, než zkrotil poskakování, které způsoboval přísavný efekt podlahy nové generace vozů.
Další slabou stránkou byly nízké maximální rychlosti na rovinkách, což se v průběhu sezóny podařilo také zlepšit. "Na začátku roku jsme museli jezdit s velmi vysokým přítlakem, což nám z tohoto pohledu určitě nepomáhalo," uznává Shovlin.
"Když se ale podíváte na Brazílii, neměli jsme sice nejrychlejší auto, ale Red Bull jsme dokázali předjet a obsadit první a druhé místo. Naší prioritou tedy není, aby auto bylo rychlé na rovinkách. A jedním z nejrychlejších na rovinkách je Williams. Takže to neurčuje vaši výkonnostní úroveň," vysvětluje 49letý britský inženýr.
"Když jste si na tom ale velmi podobně, tak jde o příjemnou výhodu. Proto jde o něco, co bychom rádi napravili. Jen prioritou zkrátka bude základní výkonnost auta a to, abychom jej dostali do toho správného mísa," pokračuje.
I když se díky zimnímu vývoji týmům podaří navýšit přítlak, tak poskakování díky novým pravidlům (zvýšení okrajů podlahy) již nebude takovým problémem jako letos.
"Čím více zatěžujete podlahu, tím častěji můžete narazit na tyto problémy. My jsme na rovinkách dosáhli velmi slušného pokroku. V Imole, Džiddě, v Bahrajnu, ve všech těch úvodních závodech naše auto divoce poskakovalo ve vysokých rychlostech. A podařilo se nám opravdu dobře zvládnout," ohlíží se Shovlin.
"Stále se objevovaly potíže, když auto vtrhlo do rychlé zatáčky a podlaha se dostala do bodu, kdy došlo k doteku s vozovkou, což může vést k nestabilitě, ale změny pravidel pro příští rok tomu pomohou... Pro týmy to bude o něco jednodušší. My věříme, že práce, kterou jsme v úvodní části vynaložili na pochopení toho nám pomůže vyvinout přinejmenším dobrý základ pro příští rok," dodává.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.