Šéf Mercedesu Toto Wolff uznává, že jejich volba pneumatik pro Velkou cenu Mexika nebyla nejlepší. Skvělou strategií se naopak blýskl jezdec dne Daniel Ricciardo. Dokázal by pomoci ní Lewis Hamilton porazit Maxe Verstappena?
Holanďan si s Red Bullem dojel pohodlně pro své 14. vítězství v letošní sezóně. Po startu na měkkých pneumatikách přešel na středně-tvrdé, kdežto oba jezdci Mercedesu celý závod odjeli na tvrdších směsích (středně-tvrdá - tvrdá). Jejich stratégové předpokládali, že Verstappenovi pneumatiky ke konci odejdou, pokud nezamíří ke druhé zastávce. Nakonec se tak nestalo, degradace byla nižší, než předpokládali.
Když Hamilton v polovině závodu přešel na tvrdé, stěžoval si, že jsou horší než předchozí středně-tvrdé. Jeho týmový kolega George Russell po Mercedesu požadoval, aby mu na poslední stint nasadili měkké. Z boxové zídky mu však odpověděli, že by na nich do cíle nedojel.
Daniel Ricciardo s McLarenem však ukázal, že šlo za daných podmínek o výtečnou strategii. Ve 44. kole nasadil měkkou směs, která byla o 1,6 sekundy na kolo rychlejší než tvrdá v případě Mercedesu, a začal předjíždět jednoho soupeře za druhým. Dotáhl to až na 7. příčku a vyjel si dost na to, aby na jeho konečné postavení neměla vliv ani penalizace, kterou obdržel za najetí do Cunody.
Wolff při dojezdu do boxů Hamiltonovi sdělil, že ve zpětném pohledu jejich strategie nebyla správná. Poté na tiskové konferenci řekl: "Jednozastávková strategie středně-tvrdá - tvrdá vypadala jako ta správná. Bylo překvapením, že středně-tvrdá směs vydržela tak dlouho. Ale zpětný pohled je tou věcí - kdybychom měli závod znovu odstartovat, vybrali bychom si zřejmě jiné pneumatiky."
Na otázku, zda by jim Ricciardova strategie pomohla porazit Red Bull, šéf Mercedesu odpověděl: "Nemyslím si, že bychom je mohli předjet, jelikož s těmi odstupy by šlo v podstatě o opačnou strategii. I měkká - středně-tvrdá by nám poskytlo určitou výhodu v nájezdu do zatáčky č. 1. Lewis byl na vnějšku, takže nevíte, jak by to dopadlo. Ale s odlišnou strategií bychom jim byli určitě blíž."
Mercedes byl v Mexiku s přehledem druhým nejrychlejším týmem, když předčil Ferrari, které se ve vysoké nadmořské výšce překvapivě trápilo, když si jeho piloti stěžovali na špatnou ovladatelnost motoru a jeho nižší výkon. Náskok Scuderie stáhl o 13 bodů, k druhé příčce mezi konstruktéry mu jich však schází ještě 40 a do konce sezóny zbývá odjet již pouze 2 velké ceny.
Podle simulací však Mexiko představovalo jejich nejlepší šanci na vítězství: "Simulace říkaly ano. Ale vidíme tu tendenci, vidíme, že dokážeme soupeřit. Jsem opravdu hrdý na to, co jsme tento víkend dokázali. Experimentovali jsme se spoustu věcí, kluci od motorů fakt posouvali hranice, aby nám také poskytli tu maximální výkonnost. Pokusíme se o směsici pokusit se o maximum, zatímco toho budeme zkoušet co nejvíce pro příští rok," uzavírá Wolff.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.