Špatně sepsaná pravidla zajistila předčasný druhý titul pro Maxe Verstappena. I když se ve Velké ceně Japonska ujela jen polovina ze stanoveného počtu kol, přesto byl po ní jezdcům udělen plný počet bodů.
Po loňském fiasku v deštivé Belgii, kde piloti ujeli za safety-carem pouze dvě kola, bylo před sezónou 2022 vytvořeno nové pravidlo stanovující určitý počet kol ( > 75 %), které musí piloti ujet, aby mohli obdržet plný počet bodů.
V případě, že by se ujelo něco mezi 50 a 75 % plánované vzdálenosti závodů jako včera v Suzuce, mělo být dle něj bodování následující: 19-14-12-10-8-6-4-3-2-1, což by včera Maxovi Verstappenovi i přes penalizaci Charlese Leclerca k oslavě druhého titulu nestačilo.
Jenže toto pravidlo řeší pouze situaci, kdy je velká cena pozastavena a již se v ní "nemůže pokračovat." Včera se ve Velké ceně Japonska po 3hodinové přestávce nicméně pokračovalo, proto se na ní loňské úpravy pravidel s redukcí bodů nevztahují a Holanďan si za vítězství ke svému překvapení připsal plný počet bodů a mohl slavit.
A překvapený nebyl jen on, ale také Red Bull, Ferrari i ostatní týmy Formule 1. Tvůrci pravidel zkrátka nepomysleli na zcela reálnou variantu, kdy by se po vyvěšení vlajek v závodění pokračovalo do naplnění stanoveného 4hodinového celkového limitu, který je určen pro velkou cenu.
Šéf Red Bullu Christian Horner si je jistý, že chyba bude opraveno ještě letos během virtuálního hlasování při schůzce Světové rady motorsportu: "Když si čtete pravidla, tak to, co podle mě mělo být napraveno po Spa, tam není specifikováno. Je to chyba, že po loňském Spa pravidla nebyla dotažena."
"Žili jsme v tom, že plné body budou uděleny pouze tehdy, pokud se odjede 75 % vzdálenosti závodu. A domnívali jsme se, že nám dnes bude bod chybět. Ale nakonec po manévru Checa na Charlese Max získal titul, proto jste mohli pozorovat, jak byl on i tým překvapen. Bylo to ale báječné překvapení," libuje si Horner.
Jeho protějšek u Ferrari Mattia Binotto výsledky akceptuje, ovšem ani on nezakrývá zmatek: "Musím si to prověřit u našich sportovních kluků, jaké byl chápaní, závěr a způsob, jakým to bylo zaneseno do pravidel a vyloženo ve srovnání se záměrem."
"Je to detail a chápu, že to musíme vyjasnit s ohledem na budoucí skutečný záměr, co byste měli dělat a zda je to naprosto jasné. Ale nedělá mi to přílišné starosti, nejsem tím moc zklamaný. Akceptuji způsob, jakým to FIA vyložila. Pojďme to zhodnotit a promluvit si o tom," vybízel šéf Scuderie po závodě v Japonsku.
Podle šéfa McLarenu Andrease Seidla šlo o neúmyslnou díru v pravidlech: "To, jak byly dnes rozděleny body, neodpovídá tomu, co jsme měli na mysli. Nebylo to záměrem FIA ani týmů. Ale zdá se, že jsme všichni tuto díru přehlídli, a proto jsme za to všichni zodpovědní. Znamená to, že příště musíme odvést lepší práci."
"Cítím za tohle zodpovědnost, protože nakonec si to každou zimu všichni pročítáme, každý tým má možnost přijít s body, které nejsou jasné. Bylo mi řečeno, že všechno, na čem jsme se s FIA a s F1 shodli po Spa platí pouze tehdy, pokud závod není normálně dokončen. Musíme se na to samozřejmě podívat a je-li tomu tak, uzavřít díru, pokud se tam ve výkladu nachází," uzavírá Seidl.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.