Špatně sepsaná pravidla zajistila předčasný druhý titul pro Maxe Verstappena. I když se ve Velké ceně Japonska ujela jen polovina ze stanoveného počtu kol, přesto byl po ní jezdcům udělen plný počet bodů.
Po loňském fiasku v deštivé Belgii, kde piloti ujeli za safety-carem pouze dvě kola, bylo před sezónou 2022 vytvořeno nové pravidlo stanovující určitý počet kol ( > 75 %), které musí piloti ujet, aby mohli obdržet plný počet bodů.
V případě, že by se ujelo něco mezi 50 a 75 % plánované vzdálenosti závodů jako včera v Suzuce, mělo být dle něj bodování následující: 19-14-12-10-8-6-4-3-2-1, což by včera Maxovi Verstappenovi i přes penalizaci Charlese Leclerca k oslavě druhého titulu nestačilo.
Jenže toto pravidlo řeší pouze situaci, kdy je velká cena pozastavena a již se v ní "nemůže pokračovat." Včera se ve Velké ceně Japonska po 3hodinové přestávce nicméně pokračovalo, proto se na ní loňské úpravy pravidel s redukcí bodů nevztahují a Holanďan si za vítězství ke svému překvapení připsal plný počet bodů a mohl slavit.
A překvapený nebyl jen on, ale také Red Bull, Ferrari i ostatní týmy Formule 1. Tvůrci pravidel zkrátka nepomysleli na zcela reálnou variantu, kdy by se po vyvěšení vlajek v závodění pokračovalo do naplnění stanoveného 4hodinového celkového limitu, který je určen pro velkou cenu.
Šéf Red Bullu Christian Horner si je jistý, že chyba bude opraveno ještě letos během virtuálního hlasování při schůzce Světové rady motorsportu: "Když si čtete pravidla, tak to, co podle mě mělo být napraveno po Spa, tam není specifikováno. Je to chyba, že po loňském Spa pravidla nebyla dotažena."
"Žili jsme v tom, že plné body budou uděleny pouze tehdy, pokud se odjede 75 % vzdálenosti závodu. A domnívali jsme se, že nám dnes bude bod chybět. Ale nakonec po manévru Checa na Charlese Max získal titul, proto jste mohli pozorovat, jak byl on i tým překvapen. Bylo to ale báječné překvapení," libuje si Horner.
Jeho protějšek u Ferrari Mattia Binotto výsledky akceptuje, ovšem ani on nezakrývá zmatek: "Musím si to prověřit u našich sportovních kluků, jaké byl chápaní, závěr a způsob, jakým to bylo zaneseno do pravidel a vyloženo ve srovnání se záměrem."
"Je to detail a chápu, že to musíme vyjasnit s ohledem na budoucí skutečný záměr, co byste měli dělat a zda je to naprosto jasné. Ale nedělá mi to přílišné starosti, nejsem tím moc zklamaný. Akceptuji způsob, jakým to FIA vyložila. Pojďme to zhodnotit a promluvit si o tom," vybízel šéf Scuderie po závodě v Japonsku.
Podle šéfa McLarenu Andrease Seidla šlo o neúmyslnou díru v pravidlech: "To, jak byly dnes rozděleny body, neodpovídá tomu, co jsme měli na mysli. Nebylo to záměrem FIA ani týmů. Ale zdá se, že jsme všichni tuto díru přehlídli, a proto jsme za to všichni zodpovědní. Znamená to, že příště musíme odvést lepší práci."
"Cítím za tohle zodpovědnost, protože nakonec si to každou zimu všichni pročítáme, každý tým má možnost přijít s body, které nejsou jasné. Bylo mi řečeno, že všechno, na čem jsme se s FIA a s F1 shodli po Spa platí pouze tehdy, pokud závod není normálně dokončen. Musíme se na to samozřejmě podívat a je-li tomu tak, uzavřít díru, pokud se tam ve výkladu nachází," uzavírá Seidl.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.