Mercedes postupně zrychluje a chce do konce roku porazit Ferrari v boji o druhou příčku mezi konstruktéry. Před sezónou 2023 musí navíc učinit závažné rozhodnutí: zůstane u svých ultra-úzkých bočnic nebo předělá celé auto a vydá se cestou konvenčnější konstrukce?
"Všechno je ve hře. Určitě máme celkem unikátní konstrukci bočnic. Nesmetli jsme se ze stolu pokračování s touto konstrukcí ani kompletní změnu filozofie," přibližuje pilot George Russell, jenž letos s vozem W13 nasbíral už 203 bodů, což je jen o 6 méně než má na kontě Sergio Pérez s nejrychlejším Red Bullem.
"Ale jestli nakonec budeme mít široké nebo úzké bočnice, to rozdíl ve výkonnosti nedělá, souvisí s tím více věcí," pokračuje 24letý britský jezdec, který letos jen dvakrát skončil na horším než pátém místě a jasně předčí i svého týmového kolegu, sedminásobného šampiona Lewise Hamiltona.
Mercedes se bude muset brzy rozhodnout, sezóna 2023 se rychle blíží. Letos se mu moc nedaří na rychlých okruzích vyžadujících nízký přítlak - například ve Spa či v Monze. Dobrou zprávou je, že jeho inženýři ví, v čem je problém.
"Myslím, že přesně chápeme, proč jsme byli konkurenceschopní na okruzích, jako je Zandvoort a Budapešť, a rozumíme tomu, proč na těchto rychlých [Monza] nejsme konkurenceschopní. Neznamená to ale, že ty problémy dokážeme přes noc vyřešit," upozorňuje Russell.
"Musíme ale pokračovat ve vývoji tohoto auta a příští rok půjde o evoluci tohoto vozu. Myslím si, že nyní máme zcela jasno, jakým směrem auto vyvíjet," věří talentovaný pilot Mercedesu, jenž před sezónou přišel z Williamsu, aby nahradil Valtteriho Bottase.
"Monza rozhodně nebyl náš nejlepší závod sezóny, auto se neřídilo nikterak skvěle, po 1. tréninku v pátek jsme přišli o celkem dost výkonnosti a fakt nevíme proč. Ale největší věcí byla rychlost Ferrari, ta nás překvapila. Čekali jsme, že Max a Red Bully budou rychlé, přesně jako byly o víkendu a ve Spa, ale Ferrari nás nachytalo, proto jsme ve skutečnosti nemohli bojovat o druhé místo," přiznává Russell.
Cíl pro zbytek sezóny: porazit FerrariMercedes na Ferrari ztrácí v šampionátu 35 bodů, ale stále usiluje o to, aby se dostalo před něj. Šanci ještě má vzhledem k tomu, že do konce zbývá odjet šest velkých cen (Singapur, Suzuka, Austin, Mexiko, Interlagos a Abú Zabí).
"Chceme se pokusit zabojovat s Ferrari o tu druhou pozici, chceme se pokusit letos vyhrát závod nebo ideálně více závodů, ale hlavně se chceme dostat zpět do hry, abychom mohli řádně bojovat příští rok o titul," komentuje technický ředitel Mercedesu Mike Elliott.
"Opravdovým povzbuzením pro mě je pochopení, která plyne ze simulační práce a z aerodynamického tunelu. Umožňuje nám to přicházet na to, proč dochází k výkyvům ve výkonnosti, co potřebujeme k tomu, abychom mohli bojovat na čele a co musíme udělat během zimy. To jsou podle mě klíčové věci," uzavírá Elliott.
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.