Mercedes postupně zrychluje a chce do konce roku porazit Ferrari v boji o druhou příčku mezi konstruktéry. Před sezónou 2023 musí navíc učinit závažné rozhodnutí: zůstane u svých ultra-úzkých bočnic nebo předělá celé auto a vydá se cestou konvenčnější konstrukce?
"Všechno je ve hře. Určitě máme celkem unikátní konstrukci bočnic. Nesmetli jsme se ze stolu pokračování s touto konstrukcí ani kompletní změnu filozofie," přibližuje pilot George Russell, jenž letos s vozem W13 nasbíral už 203 bodů, což je jen o 6 méně než má na kontě Sergio Pérez s nejrychlejším Red Bullem.
"Ale jestli nakonec budeme mít široké nebo úzké bočnice, to rozdíl ve výkonnosti nedělá, souvisí s tím více věcí," pokračuje 24letý britský jezdec, který letos jen dvakrát skončil na horším než pátém místě a jasně předčí i svého týmového kolegu, sedminásobného šampiona Lewise Hamiltona.
Mercedes se bude muset brzy rozhodnout, sezóna 2023 se rychle blíží. Letos se mu moc nedaří na rychlých okruzích vyžadujících nízký přítlak - například ve Spa či v Monze. Dobrou zprávou je, že jeho inženýři ví, v čem je problém.
"Myslím, že přesně chápeme, proč jsme byli konkurenceschopní na okruzích, jako je Zandvoort a Budapešť, a rozumíme tomu, proč na těchto rychlých [Monza] nejsme konkurenceschopní. Neznamená to ale, že ty problémy dokážeme přes noc vyřešit," upozorňuje Russell.
"Musíme ale pokračovat ve vývoji tohoto auta a příští rok půjde o evoluci tohoto vozu. Myslím si, že nyní máme zcela jasno, jakým směrem auto vyvíjet," věří talentovaný pilot Mercedesu, jenž před sezónou přišel z Williamsu, aby nahradil Valtteriho Bottase.
"Monza rozhodně nebyl náš nejlepší závod sezóny, auto se neřídilo nikterak skvěle, po 1. tréninku v pátek jsme přišli o celkem dost výkonnosti a fakt nevíme proč. Ale největší věcí byla rychlost Ferrari, ta nás překvapila. Čekali jsme, že Max a Red Bully budou rychlé, přesně jako byly o víkendu a ve Spa, ale Ferrari nás nachytalo, proto jsme ve skutečnosti nemohli bojovat o druhé místo," přiznává Russell.
Cíl pro zbytek sezóny: porazit FerrariMercedes na Ferrari ztrácí v šampionátu 35 bodů, ale stále usiluje o to, aby se dostalo před něj. Šanci ještě má vzhledem k tomu, že do konce zbývá odjet šest velkých cen (Singapur, Suzuka, Austin, Mexiko, Interlagos a Abú Zabí).
"Chceme se pokusit zabojovat s Ferrari o tu druhou pozici, chceme se pokusit letos vyhrát závod nebo ideálně více závodů, ale hlavně se chceme dostat zpět do hry, abychom mohli řádně bojovat příští rok o titul," komentuje technický ředitel Mercedesu Mike Elliott.
"Opravdovým povzbuzením pro mě je pochopení, která plyne ze simulační práce a z aerodynamického tunelu. Umožňuje nám to přicházet na to, proč dochází k výkyvům ve výkonnosti, co potřebujeme k tomu, abychom mohli bojovat na čele a co musíme udělat během zimy. To jsou podle mě klíčové věci," uzavírá Elliott.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.