Zachovat ultra-úzké bočnice auto úplně změnit? Mercedes chce letos porazit Ferrari a v roce 2023 titul

George Russell s Mercedesem W13 ve Spa
George Russell s Mercedesem W13 ve Spa, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 19. září 2022 6:45
Sdílej:

Mercedes postupně zrychluje a chce do konce roku porazit Ferrari v boji o druhou příčku mezi konstruktéry. Před sezónou 2023 musí navíc učinit závažné rozhodnutí: zůstane u svých ultra-úzkých bočnic nebo předělá celé auto a vydá se cestou konvenčnější konstrukce?

"Všechno je ve hře. Určitě máme celkem unikátní konstrukci bočnic. Nesmetli jsme se ze stolu pokračování s touto konstrukcí ani kompletní změnu filozofie," přibližuje pilot George Russell, jenž letos s vozem W13 nasbíral už 203 bodů, což je jen o 6 méně než má na kontě Sergio Pérez s nejrychlejším Red Bullem.

"Ale jestli nakonec budeme mít široké nebo úzké bočnice, to rozdíl ve výkonnosti nedělá, souvisí s tím více věcí," pokračuje 24letý britský jezdec, který letos jen dvakrát skončil na horším než pátém místě a jasně předčí i svého týmového kolegu, sedminásobného šampiona Lewise Hamiltona.

Mercedes se bude muset brzy rozhodnout, sezóna 2023 se rychle blíží. Letos se mu moc nedaří na rychlých okruzích vyžadujících nízký přítlak - například ve Spa či v Monze. Dobrou zprávou je, že jeho inženýři ví, v čem je problém.

"Myslím, že přesně chápeme, proč jsme byli konkurenceschopní na okruzích, jako je Zandvoort a Budapešť, a rozumíme tomu, proč na těchto rychlých [Monza] nejsme konkurenceschopní. Neznamená to ale, že ty problémy dokážeme přes noc vyřešit," upozorňuje Russell.

"Musíme ale pokračovat ve vývoji tohoto auta a příští rok půjde o evoluci tohoto vozu. Myslím si, že nyní máme zcela jasno, jakým směrem auto vyvíjet," věří talentovaný pilot Mercedesu, jenž před sezónou přišel z Williamsu, aby nahradil Valtteriho Bottase.

"Monza rozhodně nebyl náš nejlepší závod sezóny, auto se neřídilo nikterak skvěle, po 1. tréninku v pátek jsme přišli o celkem dost výkonnosti a fakt nevíme proč. Ale největší věcí byla rychlost Ferrari, ta nás překvapila. Čekali jsme, že Max a Red Bully budou rychlé, přesně jako byly o víkendu a ve Spa, ale Ferrari nás nachytalo, proto jsme ve skutečnosti nemohli bojovat o druhé místo," přiznává Russell.

Cíl pro zbytek sezóny: porazit FerrariMercedes na Ferrari ztrácí v šampionátu 35 bodů, ale stále usiluje o to, aby se dostalo před něj. Šanci ještě má vzhledem k tomu, že do konce zbývá odjet šest velkých cen (Singapur, Suzuka, Austin, Mexiko, Interlagos a Abú Zabí).

"Chceme se pokusit zabojovat s Ferrari o tu druhou pozici, chceme se pokusit letos vyhrát závod nebo ideálně více závodů, ale hlavně se chceme dostat zpět do hry, abychom mohli řádně bojovat příští rok o titul," komentuje technický ředitel Mercedesu Mike Elliott.

"Opravdovým povzbuzením pro mě je pochopení, která plyne ze simulační práce a z aerodynamického tunelu. Umožňuje nám to přicházet na to, proč dochází k výkyvům ve výkonnosti, co potřebujeme k tomu, abychom mohli bojovat na čele a co musíme udělat během zimy. To jsou podle mě klíčové věci," uzavírá Elliott.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.