Šéf Mercedesu Toto Wolff po závodu v Rakousku uvedl, kolik jim po dalším zlepšením ještě schází na špičku Formule 1 v podobě stájí Ferrari a Red Bull, s nimiž by chtěli bojovat o vítězství. Proti začátku roku je nyní jejich deficit poloviční.
Stříbrné šípy po zisku osmi konstruktérských titulů v řadě za sebou letos nezvládli velkou změnu technických pravidel a přechod na novou generaci monopostů. Poskakování už sice dostali pod kontrolu, přesto letos ani v jedné z velkých cen nedosáhli na zlato ani na stříbro, proto po 11 podnicích ztrácejí na Red Bull už 122 bodů.
Postupně se ale zlepšují - po nasazení větších balíků ve Španělsku a ve Velké Británii stáhli svou ztrátu a dále se přibližují špičce. V Rakousku dojel Lewis Hamilton po startu z osmého místa na roštu třetí a jeho týmový kolega George Russell po úvodním kontaktu se Sergiem Pérezem a pětisekundové penalizaci čtvrtý.
Na rozdíl od sedminásobného šampiona nemohl jezdit s křídlem pro nižší přítlak - kvůli nedostatku dílů po havárii v kvalifikaci měl starší specifikaci, která jej kvůli nižší maximální rychlosti na rovinkách stála kolem 2 desetin na kolo.
Mercedes je nyní už jasně třetím nejrychlejším týmem, jeho výkonnost o víkendu šéfa týmu Wolffa celkem potěšila: "Když se podíváte na výsledek, a motorsport je založen na výsledcích, tak třetí a čtvrté místo jsou po rozbití aut v pátek velmi dobré. Stále však ještě nejsme dostatečně rychlí na to, abychom bojovali na čele."
Podle něj jim v Rakousku scházely "dvě až tři desetiny v čisté výkonnosti. Poskakování jsme podle mě už vyřešili. Myslím, že kdybychom se vrátili zpět do Monaka a do Baku, tak bychom na tom nebyli skvěle, ale určitě už nemáme ty problémy, s nimiž jsme se potýkali před několika týdny," pokračuje Wolff.
Mercedes měl potíže se přizpůsobit nejměkčím C5 pneumatikám, na nichž byl vůz W13 méně stabilnější, což vedlo k pátečním nehodám. Motoru moc nepomohla ani nadmořská výška - Hamilton například dosahoval v aerodynamickém stínu v nájezdu do kopce do třetí zatáčky 305 km/h, zatímco Mick Schumacher i s větším zadním křídlem 310 km/h. Proto ho Lewis dlouho nemohl předjet a musel počkat, až se Haasu trochu opotřebují pneumatiky.
Mercedes nasadí novou pohonnou jednotku (Fáze 3) po letní přestávce společně s novou hybridní částí, což by mu mělo pomoci přiblížit se výkonnosti Hondy a Ferrari a konečně využívat plný výkon. I když pokrok udělal už s 2. specifikací, stále je při jejím užívání konzervativní ze spolehlivostních důvodů.
Víkendový výsledek jej těší zejména proto, že na Red Bull Ringu od jeho návratu do kalendáře v sezóně 2014 nikdy nebyli nejsilnější: "Pro nás nikdy v Rakousku nešlo o dobrou trať. V předchozích osmi letech, když jsme slavili úspěchy v šampionátech, tak na této trati jsme se obvykle trápili."
"Z toho hlediska to je v pořádku, jak to dopadlo. V sobotu jsme opravdu byli zaseklí v území nikoho. V neděli jsme možná také byli zaseklí v území nikoho, ale aspoň byly časy na kolo konkurenceschopné. V sobotu jsme v každém kole ztráceli půl sekundy," konstatuje šéf Mercedesu, jehož tempo je letos obvykle lepší v závodech než v kvalifikacích.
#F1 Used-power unit components after #AustrianGP 🇦🇹:#Sainz can expect penalty in #FrenchGP after another #Ferrari's PU issue pic.twitter.com/G5XjoaucJt
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 11, 2022Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.