Šéf Mercedesu Toto Wolff po závodu v Rakousku uvedl, kolik jim po dalším zlepšením ještě schází na špičku Formule 1 v podobě stájí Ferrari a Red Bull, s nimiž by chtěli bojovat o vítězství. Proti začátku roku je nyní jejich deficit poloviční.
Stříbrné šípy po zisku osmi konstruktérských titulů v řadě za sebou letos nezvládli velkou změnu technických pravidel a přechod na novou generaci monopostů. Poskakování už sice dostali pod kontrolu, přesto letos ani v jedné z velkých cen nedosáhli na zlato ani na stříbro, proto po 11 podnicích ztrácejí na Red Bull už 122 bodů.
Postupně se ale zlepšují - po nasazení větších balíků ve Španělsku a ve Velké Británii stáhli svou ztrátu a dále se přibližují špičce. V Rakousku dojel Lewis Hamilton po startu z osmého místa na roštu třetí a jeho týmový kolega George Russell po úvodním kontaktu se Sergiem Pérezem a pětisekundové penalizaci čtvrtý.
Na rozdíl od sedminásobného šampiona nemohl jezdit s křídlem pro nižší přítlak - kvůli nedostatku dílů po havárii v kvalifikaci měl starší specifikaci, která jej kvůli nižší maximální rychlosti na rovinkách stála kolem 2 desetin na kolo.
Mercedes je nyní už jasně třetím nejrychlejším týmem, jeho výkonnost o víkendu šéfa týmu Wolffa celkem potěšila: "Když se podíváte na výsledek, a motorsport je založen na výsledcích, tak třetí a čtvrté místo jsou po rozbití aut v pátek velmi dobré. Stále však ještě nejsme dostatečně rychlí na to, abychom bojovali na čele."
Podle něj jim v Rakousku scházely "dvě až tři desetiny v čisté výkonnosti. Poskakování jsme podle mě už vyřešili. Myslím, že kdybychom se vrátili zpět do Monaka a do Baku, tak bychom na tom nebyli skvěle, ale určitě už nemáme ty problémy, s nimiž jsme se potýkali před několika týdny," pokračuje Wolff.
Mercedes měl potíže se přizpůsobit nejměkčím C5 pneumatikám, na nichž byl vůz W13 méně stabilnější, což vedlo k pátečním nehodám. Motoru moc nepomohla ani nadmořská výška - Hamilton například dosahoval v aerodynamickém stínu v nájezdu do kopce do třetí zatáčky 305 km/h, zatímco Mick Schumacher i s větším zadním křídlem 310 km/h. Proto ho Lewis dlouho nemohl předjet a musel počkat, až se Haasu trochu opotřebují pneumatiky.
Mercedes nasadí novou pohonnou jednotku (Fáze 3) po letní přestávce společně s novou hybridní částí, což by mu mělo pomoci přiblížit se výkonnosti Hondy a Ferrari a konečně využívat plný výkon. I když pokrok udělal už s 2. specifikací, stále je při jejím užívání konzervativní ze spolehlivostních důvodů.
Víkendový výsledek jej těší zejména proto, že na Red Bull Ringu od jeho návratu do kalendáře v sezóně 2014 nikdy nebyli nejsilnější: "Pro nás nikdy v Rakousku nešlo o dobrou trať. V předchozích osmi letech, když jsme slavili úspěchy v šampionátech, tak na této trati jsme se obvykle trápili."
"Z toho hlediska to je v pořádku, jak to dopadlo. V sobotu jsme opravdu byli zaseklí v území nikoho. V neděli jsme možná také byli zaseklí v území nikoho, ale aspoň byly časy na kolo konkurenceschopné. V sobotu jsme v každém kole ztráceli půl sekundy," konstatuje šéf Mercedesu, jehož tempo je letos obvykle lepší v závodech než v kvalifikacích.
#F1 Used-power unit components after #AustrianGP 🇦🇹:#Sainz can expect penalty in #FrenchGP after another #Ferrari's PU issue pic.twitter.com/G5XjoaucJt
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 11, 2022Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.