"Mercedes má nejohebnější podlahu v F1, nemá si nač stěžovat," diví se Verstappen

George Russell s Mercedesem W13
George Russell s Mercedesem W13, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 8. července 2022 07:00
Sdílej:

Pilot Red Bullu Max Verstappen nechápe nářky Mercedesu kvůli zpřísnění pravidel týkajících se flexibility podlah, protože právě Stříbrné šípy toho podle něj nejvíce zneužívaly.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) hodlá od Velké ceny Francie Belgie (dnes po schůzce s týmy posunuto) zavést nová opatření a sadu měření, které mají zmírnit poskakování monopostů v důsledku přísavného efektu podlah.

Jedním z nich je AOM - metrika aerodynamických oscilací stanovující limit, který týmy nemohou překročit. FIA také hodlá zatrhnout triky s ohýbajícími se podlahami. Některé stáje totiž přišly na chytrý způsob, jak obejít současné omezení v podobě 2 mm, přes které se spodní část podlah nesmí prohnout.

To jim umožňuje získávat velkou výkonnostní výhodu, protože mohou své vozy provozovat níže a tak generovat vyšší přítlak, aniž by riskovaly opotřebení kluzné desky nebo větší poskakování na rovinkách.

"O ničem nevíme," diví se překvapený MercedesKdyž se to zmínilo na poslední schůzce Technického poradního výboru (TAC), některé týmy se velmi podivovaly. "Nikdo o tom neměl ani tušení, dokud s tím FIA nepřišla na poslední schůzce Technického poradního výboru, což bylo pro všechny velké překvapení," uvedl například šéf Mercedesu Toto Wolff.

"Je naprosto jasné, co říkají pravidla a co je jejich záměrem. Chci říct, že neexistuje argument, proč by se měly prohýbat více, než je stanoveno v pravidlech. Proto je to tak trochu překvapením. Spíše šokem," pokračuje šéf Stříbrných šípů.

Jejich hlavní inženýr Andrew Shovlin naproti tomu věří, že zpřísnění v této oblasti pomůže srovnat výkonnost v poli a některé týmy posune zpět: "Když to vyšlo na světlo, uvědomili jsme si, že jsme zřejmě neprozkoumali a nevyužívali některé možnosti. Neovlivní to tedy způsob, jakým provozujeme své auto. Může to ale postihnout soupeře, a díky tomu se jim můžeme trochu přiblížit."

Zloděj křičí: "Chyťte zloděje?"Mercedes tedy tyto kroky vítá, což však v Rakousku udivilo Maxe Verstappena. Podle něj je totiž právě tento tým největším hříšníkem s nejohebnější podlahou, což mu také částečně pomohlo zkrotit poskakování.

"No, moc nerozumím tomu, že si stěžují na flexibilní podlahy, když je ta jejich nejohebnější," sdělil včera na okruhu pro F1news.cz. Nejvíce pozornosti se upíralo na řešení Red Bullu a Ferrari, obě stáje se však dušují, že ony nebudou muset dělat žádné změny kvůli novým omezením týkající se flexibility.

Stalo se
Novinky
Max Verstappen

VÍME PRVNÍ: Max Verstappen přistál v Praze: Co ho po neúspěchu ve Španělsku přivádí do Česka?

Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

Žijeme jen jednou, říká "zuřivý" Max Verstappen. Hrozí mu zákaz, penalizace ho srazila až na desáté místo

Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně

Temný den pro Lewise Hamiltona: Nejhorší závod, jaký jsem zažil

Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Max Verstappen a další trest od FIA: Po kolizi s Russellem přišel o body do superlicence, hrozí mu stopka

Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.