Šéf Alfy Romeo Frederic Vasseur potvrzuje, že s letošními monoposty není problém dostat se na limit minimální hmotnosti, jeho soupeři však chtěli těžit z výhod tužší konstrukce a přesvědčit FIA, že je třeba pravidla dodatečně upravit. Kdo má nejtěžší vůz a jak týmy nadváhu řeší?
Minimální hmotnost vozů (včetně pilot a provozních kapalin, ale bez paliva) byla původně stanovena na 792 kg po loňských 752 kg. Vzhledem k přechodu na 18" pneumatiky a prodloužení jejich životnosti, zvýšení bezpečnosti a nasazení těžších standardních dílů pak došlo k navýšení na 795 kg.
Ani to však nestačilo. Některé týmy těsně před začátkem předsezónních testů naříkaly, že je váhový limit příliš přísný a že jej nikdo nedokáže splnit. FIA se s nimi na poslední chvíli dohodla na navýšení o 3 kg na 798 kg. Někteří však požadovali podstatně vyšší nárůst, protože jim ani to nestačilo.
Usilovná snaha zhubnout, týmy se zbavují i barevRed Bull byl například stále o 10 kg těží, nadváhu má také Ferrari či Mercedes. Špička proto usilovně pracuje na snižování hmotnosti, někteří se vzdávají barvení a lakování a přecházejí na prostou černou barvu karbonových dílů. "Kompletní zbarvení zabere kolem 6 kg," přibližuje manažer Alfy Romeo Beat Zehnder.
Aston Martin se například zbavil zeleného lakování v některých částech, aby ušetřil. "Nestříkali jsme částí bočnic a zadního křídla, abychom ušetřili 350 gramů," potvrzuje technický ředitel Andy Green. To odpovídá cenné desetině v časech na kolo.
K podobnému kroku přistoupil také McLaren, jenž kvůli tomu kvitoval příchod sponzora Googlu a více černé barvy na svém monopostu. "S váhou mají problémy všichni - kromě jednoho týmu," uvádí jeho šéf Andreas Seidl. O tom se zmíním v závěru.
"Nejtlustším" v poli je Williams, jenž se naposledy v Imole zbavil dalších částí lakování svého monopostu - modré barvy bylo mnohem méně. Jde o nákladově efektivní, pragmatický krok, jak se v krátkodobém horizontu zbavit váhy navíc. Kolik tím stáj z Grove získala? "Nemůžu vám sdělit žádná čísla, ale je to docela dost. Rozhodně to má smysl," připouští šéf výkonnosti Dave Robson. "Jde o kompromis. Auto si musí zachovat určitou viditelnou osobnost, zároveň je však v zájmu sponzorů, aby bylo co nejrychlejší."
Týmy se proto snaží také navrhnout lehčí díly, aby dosáhli výraznějších úspor. Red Bull například v Imole nasadil nové brzdové kanálky a podlahu, čímž shodil 3 - 5 kg, "stále však v této oblasti musíme pracovat, pořád jsme nad minimální hmotností stanovenou FIA," přiznává odborný poradce Helmut Marko.
798 kg nebyl žádný problém, týmy se rozhodly pro jiné výhodyZmiňovaným týmem, který jako jediný neměl problém dostat se hned na počátku sezóny na 798 kg, je Alfa Romeo, které v šampionátu konstruktérů patří pátá příčka. Její šéf Vasseur obviňuje soupeře z toho, jak se snažili ovlivnit FIA k většímu navýšení.
"Upřímně nechápu všechny ty komentáře, protože si myslím, že pro všechny je při navrhování závodního vozu cílem číslo jedna hmotnost. Nikdo nemůže být na poslední chvíli překvapen hmotností. Podle mě si některé týmy s FIA pohrávali, když očekávali, že na poslední chvíli ještě více zvýší minimální hmotnost," popisuje šéf Alfy Romeo.
"To by ale bylo naprosto nefér, protože během tohoto projektu jsme přijali určitá rozhodnutí v oblasti komplexity spojená také s hmotností. Sami jsme se rozhodli. A jak víte, svět Formule 1 je takový: všichni se snaží hrát hry," pokračuje 53letý Francouz, podle něhož se ostatní dostali do potíží kvůli vlastním rozhodnutím v oblasti konstrukce monopostů.
"Bylo nad slunce jasné, že hmotností cíl byl naprosto dosažitelný, že to lze dokázat bez nadváhy. Pokud se některé týmy nevešly do hmotnostního limitu, tak to je dáno tím, že využili jiných možností, s nimiž jsou spojeny jiné výhody, ovšem na úkor hmotnosti," dodává Vasseur.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.