Šéf Alfy Romeo Frederic Vasseur potvrzuje, že s letošními monoposty není problém dostat se na limit minimální hmotnosti, jeho soupeři však chtěli těžit z výhod tužší konstrukce a přesvědčit FIA, že je třeba pravidla dodatečně upravit. Kdo má nejtěžší vůz a jak týmy nadváhu řeší?
Minimální hmotnost vozů (včetně pilot a provozních kapalin, ale bez paliva) byla původně stanovena na 792 kg po loňských 752 kg. Vzhledem k přechodu na 18" pneumatiky a prodloužení jejich životnosti, zvýšení bezpečnosti a nasazení těžších standardních dílů pak došlo k navýšení na 795 kg.
Ani to však nestačilo. Některé týmy těsně před začátkem předsezónních testů naříkaly, že je váhový limit příliš přísný a že jej nikdo nedokáže splnit. FIA se s nimi na poslední chvíli dohodla na navýšení o 3 kg na 798 kg. Někteří však požadovali podstatně vyšší nárůst, protože jim ani to nestačilo.
Usilovná snaha zhubnout, týmy se zbavují i barevRed Bull byl například stále o 10 kg těží, nadváhu má také Ferrari či Mercedes. Špička proto usilovně pracuje na snižování hmotnosti, někteří se vzdávají barvení a lakování a přecházejí na prostou černou barvu karbonových dílů. "Kompletní zbarvení zabere kolem 6 kg," přibližuje manažer Alfy Romeo Beat Zehnder.
Aston Martin se například zbavil zeleného lakování v některých částech, aby ušetřil. "Nestříkali jsme částí bočnic a zadního křídla, abychom ušetřili 350 gramů," potvrzuje technický ředitel Andy Green. To odpovídá cenné desetině v časech na kolo.
K podobnému kroku přistoupil také McLaren, jenž kvůli tomu kvitoval příchod sponzora Googlu a více černé barvy na svém monopostu. "S váhou mají problémy všichni - kromě jednoho týmu," uvádí jeho šéf Andreas Seidl. O tom se zmíním v závěru.
"Nejtlustším" v poli je Williams, jenž se naposledy v Imole zbavil dalších částí lakování svého monopostu - modré barvy bylo mnohem méně. Jde o nákladově efektivní, pragmatický krok, jak se v krátkodobém horizontu zbavit váhy navíc. Kolik tím stáj z Grove získala? "Nemůžu vám sdělit žádná čísla, ale je to docela dost. Rozhodně to má smysl," připouští šéf výkonnosti Dave Robson. "Jde o kompromis. Auto si musí zachovat určitou viditelnou osobnost, zároveň je však v zájmu sponzorů, aby bylo co nejrychlejší."
Týmy se proto snaží také navrhnout lehčí díly, aby dosáhli výraznějších úspor. Red Bull například v Imole nasadil nové brzdové kanálky a podlahu, čímž shodil 3 - 5 kg, "stále však v této oblasti musíme pracovat, pořád jsme nad minimální hmotností stanovenou FIA," přiznává odborný poradce Helmut Marko.
798 kg nebyl žádný problém, týmy se rozhodly pro jiné výhodyZmiňovaným týmem, který jako jediný neměl problém dostat se hned na počátku sezóny na 798 kg, je Alfa Romeo, které v šampionátu konstruktérů patří pátá příčka. Její šéf Vasseur obviňuje soupeře z toho, jak se snažili ovlivnit FIA k většímu navýšení.
"Upřímně nechápu všechny ty komentáře, protože si myslím, že pro všechny je při navrhování závodního vozu cílem číslo jedna hmotnost. Nikdo nemůže být na poslední chvíli překvapen hmotností. Podle mě si některé týmy s FIA pohrávali, když očekávali, že na poslední chvíli ještě více zvýší minimální hmotnost," popisuje šéf Alfy Romeo.
"To by ale bylo naprosto nefér, protože během tohoto projektu jsme přijali určitá rozhodnutí v oblasti komplexity spojená také s hmotností. Sami jsme se rozhodli. A jak víte, svět Formule 1 je takový: všichni se snaží hrát hry," pokračuje 53letý Francouz, podle něhož se ostatní dostali do potíží kvůli vlastním rozhodnutím v oblasti konstrukce monopostů.
"Bylo nad slunce jasné, že hmotností cíl byl naprosto dosažitelný, že to lze dokázat bez nadváhy. Pokud se některé týmy nevešly do hmotnostního limitu, tak to je dáno tím, že využili jiných možností, s nimiž jsou spojeny jiné výhody, ovšem na úkor hmotnosti," dodává Vasseur.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.