Nejnovější pohonná jednotka Renaultu ve Formuli 1 zaostává podle šéfa týmu Otmara Szafnauera za Ferrari jen o 10 koní. Nyní před sebou mají náročný úkol vylepšovat šasi A522, podle jejich jezdce Fernanda Alonsa se však na špici ještě letos sotva dotáhnou.
Nedostatečný výkon motoru byl slabinou Alpine v předchozí sezóně, letos však přišli se zcela přepracovanou pohonnou jednotkou s odděleným turbem a kompresorem a navýšili výkon i efektivitu. Nový šéf Szafnauer, jenž přišel z Aston Martinu, si práci továrny sídlící ve Viry-Chatillon velmi cení.
Ztrácíme maximálně 10 koní"Myslím, že jsme s pohonnou jednotkou udělali pokrok. A zřejmě ztrácíme do 10 koní na nejlepší a jsme někde uprostřed. Podle mě ve Viry odvedli skvělou práci. A je teď na nás, abychom pokračovali ve vývoji auta," popisuje Szafnauer.
"Umožňuje nám to těsněji spolupracovat s naším motorovým týmem, abychom mohli dosáhnout určitých zlepšení se změnami architektury šasi. Některé věci, které máme stále k dispozici. Ale také nám to umožňuje se soustředit se na to, co u šasi musíme zlepšit s ohledem na budoucnost," pokračuje.
S přechodem na nové biopalivo s 10% podílem etanolu se nejlépe vyrovnalo Ferrari, naopak Mercedes se trochu propadl. Zlepšení motoru je nyní důležité kvůli zmražení jejich vývoje až do konce sezóny 2025. Nyní je možné do září vylepšit ještě hybridní část, pak již týmy budou muset nastupovat se stejnými agregáty.
Spolehlivost motorů? OKAlpine trochu potrápila spolehlivost jejich motorů v úvodních třech závodech. Fernando Alonso měl v Austrálii už třetí kus, přitom za nasazení čtvrtého hrozí penalizace. Pohonná jednotka z Bahrajnu byla odeslána zpět do továrny, kde po analýze potvrdili, že bude moci být znovu použita. Ta ze Saúdské Arábie nikoliv, po závadě vodního čerpadla došlo k přehřátí a poškození.
K prvnímu motoru z Bahrajnu Szafnauer říká: "Šlo pro nás o preventivní výměnu, abychom si na dynamometry vyzkoušeli nějaké věci. Po testu je v pořádku, motor tedy znovu použijeme. U toho dalšího, i když můžete vodní čerpadlo vyměnit, protože není součástí spalovacího motoru, tak žel došlo k jeho přehřátí. Je po něm, ale budeme OK."
Po havárii Fernanda v kvalifikaci v Melbourne bude v pořádku i třetí motor, který byl ostatně použit v nedělním závodě. "Šlo o kruhové těsnění a těsnění oleje. Kruhové těsnění se uvolnilo a unikl olej. Máme mód proti selhání, který se pokouší zachránit motor. Když se tedy setkáte s poklesem tlaku oleje, aktivuje se ten mód, k čemuž také došlo. Opravili jsme to tedy výměnou kruhového těsnění," vysvětluje Szafnauer.
Obavy nemají ani o australský motor Estebana Ocona, který dostal v závodě příkaz jej chladit. "To proto, že jste v DRS vláčku. Pokud by byl na čele, nemusel by to dělat. Pokud byste plánovali jízdu v DRS vlčáku, nastavili byste tak své chlazení, čímž byste příliš zvýšili odpor. Správnou věcí je být konkurenceschopný. Když k tomu dojde, uvolňujete plyn před tím, než začnete brzdit, nebo vyjedete ze stopy. Musíte mu to ale říct, neví o tom," popisuje šéf Alpine.
Ztrátu na Ferrari letos sotva stáhnemeTento víkend je čeká závod v Imole. Ferrari sice stále nenasadí žádná vylepšení, podle Alonsa se však Alpine nepodaří stáhnout ztrátu na špici, byť věří, že jejich vůz má stále obrovský potenciál.
"Vyrovnat se tempu Ferrari bude těžké, protože momentálně jsme pozadu o osm deseti nebo až o sekundu, když se podíváme na výkonnost v prvních závodech. Tohle stáhnout by bylo příliš optimistické, ale uvidíme," konstatuje španělský pilot.
"Musíme pokračovat v práci. Stále jde o ranou fázi těchto aut. Můžete přijít na něco mnohem většího, než jste si na počátku během testování v aerodynamickém tunelu mysleli, a možná uděláte obrovský pokrok," dodává Alonso.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.