Nejnovější pohonná jednotka Renaultu ve Formuli 1 zaostává podle šéfa týmu Otmara Szafnauera za Ferrari jen o 10 koní. Nyní před sebou mají náročný úkol vylepšovat šasi A522, podle jejich jezdce Fernanda Alonsa se však na špici ještě letos sotva dotáhnou.
Nedostatečný výkon motoru byl slabinou Alpine v předchozí sezóně, letos však přišli se zcela přepracovanou pohonnou jednotkou s odděleným turbem a kompresorem a navýšili výkon i efektivitu. Nový šéf Szafnauer, jenž přišel z Aston Martinu, si práci továrny sídlící ve Viry-Chatillon velmi cení.
Ztrácíme maximálně 10 koní"Myslím, že jsme s pohonnou jednotkou udělali pokrok. A zřejmě ztrácíme do 10 koní na nejlepší a jsme někde uprostřed. Podle mě ve Viry odvedli skvělou práci. A je teď na nás, abychom pokračovali ve vývoji auta," popisuje Szafnauer.
"Umožňuje nám to těsněji spolupracovat s naším motorovým týmem, abychom mohli dosáhnout určitých zlepšení se změnami architektury šasi. Některé věci, které máme stále k dispozici. Ale také nám to umožňuje se soustředit se na to, co u šasi musíme zlepšit s ohledem na budoucnost," pokračuje.
S přechodem na nové biopalivo s 10% podílem etanolu se nejlépe vyrovnalo Ferrari, naopak Mercedes se trochu propadl. Zlepšení motoru je nyní důležité kvůli zmražení jejich vývoje až do konce sezóny 2025. Nyní je možné do září vylepšit ještě hybridní část, pak již týmy budou muset nastupovat se stejnými agregáty.
Spolehlivost motorů? OKAlpine trochu potrápila spolehlivost jejich motorů v úvodních třech závodech. Fernando Alonso měl v Austrálii už třetí kus, přitom za nasazení čtvrtého hrozí penalizace. Pohonná jednotka z Bahrajnu byla odeslána zpět do továrny, kde po analýze potvrdili, že bude moci být znovu použita. Ta ze Saúdské Arábie nikoliv, po závadě vodního čerpadla došlo k přehřátí a poškození.
K prvnímu motoru z Bahrajnu Szafnauer říká: "Šlo pro nás o preventivní výměnu, abychom si na dynamometry vyzkoušeli nějaké věci. Po testu je v pořádku, motor tedy znovu použijeme. U toho dalšího, i když můžete vodní čerpadlo vyměnit, protože není součástí spalovacího motoru, tak žel došlo k jeho přehřátí. Je po něm, ale budeme OK."
Po havárii Fernanda v kvalifikaci v Melbourne bude v pořádku i třetí motor, který byl ostatně použit v nedělním závodě. "Šlo o kruhové těsnění a těsnění oleje. Kruhové těsnění se uvolnilo a unikl olej. Máme mód proti selhání, který se pokouší zachránit motor. Když se tedy setkáte s poklesem tlaku oleje, aktivuje se ten mód, k čemuž také došlo. Opravili jsme to tedy výměnou kruhového těsnění," vysvětluje Szafnauer.
Obavy nemají ani o australský motor Estebana Ocona, který dostal v závodě příkaz jej chladit. "To proto, že jste v DRS vláčku. Pokud by byl na čele, nemusel by to dělat. Pokud byste plánovali jízdu v DRS vlčáku, nastavili byste tak své chlazení, čímž byste příliš zvýšili odpor. Správnou věcí je být konkurenceschopný. Když k tomu dojde, uvolňujete plyn před tím, než začnete brzdit, nebo vyjedete ze stopy. Musíte mu to ale říct, neví o tom," popisuje šéf Alpine.
Ztrátu na Ferrari letos sotva stáhnemeTento víkend je čeká závod v Imole. Ferrari sice stále nenasadí žádná vylepšení, podle Alonsa se však Alpine nepodaří stáhnout ztrátu na špici, byť věří, že jejich vůz má stále obrovský potenciál.
"Vyrovnat se tempu Ferrari bude těžké, protože momentálně jsme pozadu o osm deseti nebo až o sekundu, když se podíváme na výkonnost v prvních závodech. Tohle stáhnout by bylo příliš optimistické, ale uvidíme," konstatuje španělský pilot.
"Musíme pokračovat v práci. Stále jde o ranou fázi těchto aut. Můžete přijít na něco mnohem většího, než jste si na počátku během testování v aerodynamickém tunelu mysleli, a možná uděláte obrovský pokrok," dodává Alonso.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.