Lando Norris musel v závěru Velké ceny Austrálie zpomalit, aby mu v nádrži zůstal dostatek paliva, jeho týmový kolega Daniel Ricciardo proto dostal pokyn, aby na něj netlačil. Oba piloti bodovali, zlepšení konkurenceschopnosti je pro McLaren vzpruhou.
Stáj z Wokingu si od Protinožců přiváží 18 bodů, když Ricciardo projel cílem jako šestý za Norrisem, který musel v závěru hodně šetřit palivo. Jde o její nejlepší výsledek v této sezóně, který ji potěšil po náročném začátku a velkém zklamání z Bahrajnu.
V Melbourne zajížděly oranžové vozy velmi dobré časy již v trénincích, nicméně se čekalo, že v kvalifikaci budou mít opět problémy s postupem do Q3, protože na voze se žádné větší novinky stále neobjevily.
Jenže McLaren proti Bahrajnu výrazně zlepšil svou konkurenceschopnost, když na špičku jako jediný stáhl 0,57 %. Opět to přisuzuje spíše povaze okruhu a lepšímu porozumění svému monopostu, stále však dost ztrácí při brzdění.
Do závodu špatně odstartoval a poté marně stíhal Mercedesy, které měly lepší tempo. Norris navíc v posledních třech kolech ztratil šest sekund, protože před brzděním do zatáčky dostal pokyn, aby kvůli snížení spotřeby povoloval plyn a využíval techniku lift-and-coast.
"Snažíme se zvládnout problém. Daniel je pět sekund za tebou. Chci, abys až do těch pěti sekund používal lift-and-coast. Daniel na tebe nebude vyvíjet tlak," sdělil v 56. kole Norrisovi jeho závodní inženýr Will Joseph. Po projetím cíle dodal: "Na cestě do boxů ušetři co nejvíce paliva."
Týmům musí zůstat v nádrži minimálně 1 litr kvůli pozávodním kontrolám ze strany FIA, jinak jim hrozí diskvalifikace, jak se to stalo o den dříve v kvalifikaci Alexanderovi Albonovi z Williamsu, jemuž zůstalo pouze 0,33 litru. Komisaři jej nakonec do velké ceny pustili, startoval však z posledního místa.
Ricciarda mezitím o problému jeho týmového kolegy uvědomil dvě kola před koncem závodní inženýr Tom Stallard: "Řešíme něco na Landově autě. Nechceme, abys jej dostával pod tlak. Je to v pořádku, pokud se na něj dotáhneš, ale nedostávej jej pod tlak."
"A co když přijde o výkon, co chcete, abych udělal?" tázal se Australan. "Projeď kolem něj. Jen do něj nevraž, Danieli, to je vše. Pokud přijde o výkon, nechci zkrátka vidět nehodu. Ale pokud přijde zcela o výkon, pak v pořádku: můžeš jej předjet. Nechci, abys na něj vyvíjel tlak, pokud je všechno OK," odpovídá mu jeho závodní inženýr.
Norris nakonec cílem projel jako pátý a úspěšně prošel pozávodní inspekcí. S výsledkem byl spokojený, upozornil však, že jde spíše na vrub upraveného městského okruhu, který přišel o jednu šikanu a v zatáčkách byl rozšířen.
"Věc se má tak: kdybychom se vrátili do Bahrajnu, stále bychom v kvalifikaci byli třináctí a skončili bychom zhruba s dvoukolovou ztrátou. Auto je úplně stejně, což je ten problém. Chápeme, že jde o mnohem rychlejší trať, mnohem hladší, a to autu více sedí. Můžeme jej dostat do optimálnějšího rámce. To, co jsme se dnes naučili, se pokusíme uplatnit v příštích závodech," dodává Lando, jemuž v šampionátu patří 8. místo.
Není úplně pravdou, že McLaren nastoupil s identickým vozem - změnila se například konfigurace křidélek za brzdovými kanálky po stranách difuzoru: Ta jsou nyní vyšší, proto pomáhají zvýšit přísavný efekt.
"Týmový výsledek je ve srovnání s těmi několika předchozími mega. Věděl jsem, že ty výsledky byly bídné. Také jsem věděl, že jsme nerozuměli všemu o těchto nových autech, díky tomu jsem myslel na to, že bychom na něco mohli přijít," komentuje Ricciardo.
"Nemyslel jsem si, že by k tomu mohlo dojít v třetím závodě, ale mám radost z toho, že jsme to tady na domácí půdě předvedli," komentuje domácí pilot, kterého v neděli přišlo do Albert Parku povzbudit 128 294 diváků - třetí nejvyšší počet v historii závodu v Melbourne.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.