Komisaři po Velké ceně Saúdské Arábie zkoumali počínání jezdců během ní a dodatečně udělili penalizaci Alexanderovi Albonovi, zatímco ostatní vyvázli bez trestu. Mezi ně patří i Sergio Pérez, nad čímž se podivuje Carlos Sainz. Co se vlastně během závodu přihodilo?
Albon bude v Melbourne pykatThajský pilot Williamsu v 47. kole velké ceny kolidoval v nájezdu do zatáčky s Lancem Strollem. Komisaři si oba jezdce a zástupce týmů předvolali a vyslechli, po shlédnutí opakovaných záběrů se rozhodli potrestat pilota Williamsu, který byl podle nich hlavním viníkem kolize.
"Vůz č. 23 [Albon] se pokoušel o předjetí vozu č. 18 [Stroll] po vnitřní straně pozdním bržděním. Během manévru si vůz č. 23 zablokoval kola a kolidoval s vozem č. 18 ve vrcholu zatáčky. Určili jsme, že vůz č. 23 nese za kolizi plnou či hlavní vinu," píšou komisaři ve své zprávě.
Albona potrestali odsunem o tři místa zpět na startovním roštu příštího závodu, tj. Velké ceny Austrálie, která se pojede za 2 týdny. Navíc dostal ke své licenci dva trestné body.
Jízda za žlutých vlajek - vše bez trestuKromě toho vyšetřovali údajnou příliš rychlou jízdu vozů za žlutých vlajek během posledních 2 kol napínavého závodu, nakonec ale za to nikoho trestat nebudou.
Konkrétně zkoumali počínání Kevina Magnussena, Sergia Péreze a Carlose Sainze, kteří podle nich původně zřejmě nedostatečně zpomalili v místě vyvěšení žlutých vlajek. Později ale komisaři rozhodli, že v těchto případech "není po prozkoumání dat zapotřebí další šetření či akce."
Sainze naštvalo předjetí Péreze a otálení s vrácením poziceJejich nečinnost v průběhu Velké ceny Saúdské Arábie naštvala Sainze při jiné situaci: když se po zajetí do boxů během safety caru vracel na trať, tak jej Pérez předjel těsně za safety-car čarou. Pilot Red Bullu mu však pozici ani přes jeho urgence nevracel - k tomu došlo až po restartu.
"Nemůžete ztrácet tři nebo čtyři kola, musíte pozici vrátit. Pravidla by proto měla být super jasná, měla by být uplatňována v okamžiku, kdy dojde k nějakému tření," popisuje 27letý pilot Scuderie.
Incident s Pérezem je pro něj "prioritou č. 1, kterou musíme probrat s FIA." Nelíbí se mu totiž předání pozice až po restartu, protože kvůli pozdnímu zpomalení Mexičana ztratil kontakt s lídry závodu.
Komisaři musí reagovat rychleji, jinak vzniká chaos"Checo [Pérez] v podstatě přišel během restartu o možnost bojovat se mnou a já o možnost bojovat s Maxem, protože mi pozici nevrátil během safety caru. Museli jsme odjet mnoho kol. FIA nám to neumožnila: Podle mě k tomu musí docházet dříve a efektivněji," vysvětluje naštvaný Sainz.
"Vytvořili jsme z mého pohledu zbytečný chaos vzhledem k tomu, že jsme za safety carem odjeli šest kol a Checo měl milión příležitostí, kdy mě mohl pustit před sebe a při restartu pěkně zabojovat. Co bychom dělali, kdyby mě například předjel Russell? Pustil by pak Checo před sebe mě a Russella, což by k němu bylo velmi nefér? Nebo by mi pak Checo pozici nevracel, protože by mezi námi byl Russell, což by zase bylo velmi nefér vůči mně?
"Takže nevím. Jde zkrátka o tyto věci, v nichž se ve sportu musíme zlepšit. Podle mě to musí být jednodušší, rychlejší a pro všechny snadněji pochopitelné a aby piloti mohli závodit s mnohem čistší myslí," dodává pilot Ferrari.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.