Lewis Hamilton varuje, že tento víkend v Saúdské Arábii Mercedes stále moc konkurenceschopný nebude. Jeho technický ředitel James Allison nicméně věří, že se jim potíže s aerodynamikou podaří vyřešit během dvou až tří závodů.
Stříbrný šíp W13 se trápí s poskakováním (tzv. porpoisingem), které způsobuje interakce proudění vzduchu s podlahou stavějící na přísavném efektu. Auto cyklicky získává a ztrácí přítlak, což se na konci rovinek při vyšších rychlostech projevuje viditelným poskakováním.
Tento efekt týmy během prvních předsezónních testů zaskočil, kvůli omezené rychlosti větru v aerodynamických tunelech (dle pravidel max. 180 km/h) se s ním během vývoje nové generace monopostů nesetkaly. Během předsezónních období se jim ale podařilo s ním celkem dobře vypořádat, byť jej ještě zcela neeliminovaly.
Mercedes kvůli němu musel zvolit velké kompromisy, které se negativně podepisují na výkonnosti jeho auta. S poskakováním se podle sedminásobného šampiona Lewise Hamiltona budou potýkat i tento víkend v Džiddě.
"Rozhodně to není spojeno s tratí, protože jsme tento problém měli i v Barceloně. Očekáváme ho i v příštím závodě. Jsou tam mnohem delší rovinky, budeme trpět stejným problémem, než ho vyřešíme. V pozadí nepřetržitě pracuje obrovské množství neuvěřitelně inteligentních lidí na tom, aby přišli se správnými řešeními. Nechceme to uspěchat, vše pečlivě procházíme, než uděláme rozhodnutí," říká Hamilton.
"Je to velký problém. Ve voze F1 jsem ho nikdy předtím nezažil. Auta nejsou stavěna na to, aby takto poskakovala, takže přítlak získáváte, ztrácíte, získáváte, ztrácíte při každém poskočení," pokračuje pilot mistrovského Mercedesu.
"Trochu jsme to zlepšili, takže to pro záda a krk bylo při jízdě pohodlnější. Bývalo to ale mnohem lepší, tak snad budeme pokračovat ve zlepšování," uvádí pilot, podle něhož poskakování ovlivňuje konkurenceschopnost jejich vozu více než cokoliv jiného.
"Nakonec je to jen o přítlaku, protože kvůli tomu poskakování nemáme takový přítlak, který potřebujeme. Proto se nemůžeme přiblížit ostatním. Mají své vozy v mnohem lepší pozici a dostávají z nich možná ne veškerý přítlak, ale mnohem více než my. Proto dosahují lepších časů na kolo," vysvětluje Hamilton, který o víkend dojel na pódiu, byť díky odstoupení obou Red Bullů.
Allison: Potíže během 2 až 3 závodů vyřešímeMercedes měl i tak v Sáchíru třetí nejrychlejší auto, což po testech technického ředitele Jamese Allisona potěšilo - očekával totiž mnohem horší výsledek. Uvědomuje si, že poskakování musí v zájmu "osudu šampionátu" co nejrychleji vyřešit.
"Hodně nás to zaskočilo a poskakování auta, zejména když jsme na něj nasadili náš první závodní balík v posledním zimním testu, tak míra poskakování byla celkem extrémní. Začínáme ho dostávat pod kontrolu, ale momentálně se nám to daří pouze za cenu zahazování základní výkonnosti auta. Je to menší problém v zájmu toho, abychom dostali trochu pod kontrolu větší problém - nekontrolovatelné poskakování," přiznává Allison.
"V následujících týdnech a s ohromným tlakem, který je na nás vyvíjen, abychom to rychle vyřešili, přijdeme na věci, které nám pomohou poskakování odstranit, aniž bychom se zbavovali základní výkonnosti vozu. Nemůžeme si dovolit s těmi řešeními otálet. V továrně na nich tvrdě pracujeme, abychom je dostali na vůz a užívali si užitek z nich plynoucí a začneme si uvědomovat dobré stránky vrozené při vývoji tomuto vozu, což by nás mělo dostat tam, kde chceme být do čela roštu," věří technický ředitel Mercedesu.
"Ano, je to náročné, ale po zimních testech jsem se obával, že to bude horší. Vlastně si myslím, že nás v týmu dodává důvěru výkonnostní zlepšení, které jsme předvedli mezi zimním testováním a prvním závodem, což fanouškům asi nebylo viditelné.
Hodláme tyto problémy odstranit co nejdříve, možná během dvou až tří závodů. V každém případě se nám je podaří vyřešit a dostat naše auto do čela, abychom mohli bojovat o naplnění našich snů o mistrovských úspěších," dodává Allison.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.