Pro nadcházející sezonu Formule 1 připravil Renault zbrusu nový motor. S jeho výkonem a spolehlivostí panuje prozatím spokojenost.
Pohonná jednotka francouzského výrobce byla z gruntu přepracována. Renault vsadil na řešení takzvaného rozděleného turbodmychadla, se kterým přišel jako první Mercedes na počátku hybridní turboéry. Výhoda této filozofie by měla spočívat jednak ve vyšším výkonu, ale také v oblasti lepší nejen aerodynamické výkonnosti. Ptáte se proč? Především kvůli výhodnějšímu rozložení hmotnosti.
Pravda je taková, že Alpine se čas od času potýkalo během testů v Barceloně s technickými problémy. Nový agregát ale fungoval bez problémů, což vrcholné týmové představitele potěšilo. Ti navíc jedním dechem dodávají, že plný výkon nového motoru ještě neodemkli. Nutno dodat, že výrazně přepracované motory představili před touto sezonou rovněž u Ferrari a Mercedesu. Bude tedy zajímavé sledovat, kdo vzejde z těchto vývojových závodů jako vítěz.
„Během prvního týdne testů jsme nejeli na plný výkon. Neodjeli jsme ani jedno celé kolo s plným výkonem. S novým motorem jsme každopádně spokojeni. Jde o velký pokrok. Tohle je nejkomplexnější motor, který závodní motorová divize Renaultu kdy vytvořila. Prostě jsme ho dali do auta a hned mohli jezdit," pochvaluje si sportovní ředitel Alan Permane.
A jak vypadá nová pohonná jednotka Renaultu ve srovnání s tou loňskou? Těžko soudit. Vzhledem k nucené změně, kdy Formule 1 a všichni dodavatelé přistoupili k ekologičtějšímu palivu, je srovnání velmi obtížné. Přesto jsou u Alpine optimisté. „Jezdci mají radost. Nikdo si nestěžoval, což je pozitivní. Byly tu samozřejmě určité porodní bolesti, ale ty se nám podařilo vyřešit změnou nastavení a tím, že jsme si pohráli s jednotlivými motorovými mapami," dodává Alan Permane.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.