Šéf Red Bullu Christian Horner zkritizoval rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace (FIA) vystřídat Michaela Masiho na pozici závodního ředitele. Upozorňuje na problém, který letos jeho nahrazením dvěma lidmi vznikne.
Prezident FIA Muhamad Sulajím minulý týden oznámil, že Masi po kontroverzní Velké ceně Abú Zabí na sklonku minulé sezóny v roli závodního ředitele letos pokračovat nebude, přestože se jej většina jezdců i vedoucích představitelů týmů zastává. Opatření patří k sérii změn ve vedení Formule 1, k nimž patří také zavedení virtuální závodní řídicí místnosti.
Podle Hornera navíc není pravda, že se Masi nedržel správně pravidel: "Myslím, že to je náročné, jde o byznys FIA. Podle mě to je tvrdé. Byl loni ve velmi těžké pozici," zastává se bývalého ředitele závodů, který na počátku sezóny 2019 nahradil Charlieho Whitinga.
"Cítíme, že spousta rozhodnutí byla minulý rok mířena proti nám a podle mě, když se podíváte na to, co má v oblasti zdrojů k dispozici ve srovnání s týmy, tak tam je obrovský, obrovský rozdíl. Je to fajn slyšet, že zavádějí věci jako ekvivalent VAR [video asistent rozhodčího] a že vrátí toho nejzkušenějšího muže, Herbieho Blashe," chválí Horner.
"Jen si myslím, že na odstranění Michaela [Masiho] byl vyvíjen příliš velký tlak, a to není správné. Tak to osobně cítím," vysvětluje šéf Red Bullu svůj názor na změny, které činí FIA. Kontrastuje to s postojem Tota Wolffa z Mercedesu, jenž loni obvinil Masiho z toho, že obral Lewise Hamiltona o titul.
Masi podle Hornera "vlastně neudělal nic špatně podle pravidel." Kontroverze podle něj zbytečně zastínila vyvrcholení šampionátu. Verstappen vyhrál více závodů, kvalifikací a vedl více kol, je tedy zaslouženým vítězem. Mercedes měl podle něj využít příležitosti k zastávce Hamiltona, byť by tím na chvíli přišel o pozici na dráze.
"Jde tak trochu o kouřovou clonu, protože když se ohlédnete zpět, tak Mercedes měl dvě příležitosti k zastávce v boxech. Byla tam fáze virtuálního safety caru i safety caru a jezdec pilot při obou požadoval zastávku a oni jej nechali na trati. Ke konci závodu byl kvůli tomu bezbranný. My jsme to v ten den takticky zvládli dobře, vše je o těch drobných rozdílech," vrací se Horner k Velké ceně Abú Zabí 2021.
"Když pět kol před koncem Nicholas Latifi havaroval, ihned jsme zareagovali. Povolali jsme Maxe do boxů, nasadili jsme mu novou sadu pneumatik. Mercedes nechal Lewise na trati na 44 kol starých pneumatikách na konci své životnosti. Max musel zvládnout to předjetí v posledním kole, což se mu podařilo."
"Myslím, že se zakrývá část té kontroverze, protože hlavní příčinou je to, že jsme to takticky zvládli. Max jej předjel a stal se mistrem světa, což byl fenomenální výsledek. Můžete se přít o 100 rozhodnutí učiněných v průběhu roku," pokračuje Horner.
"Byla penalizace za Silverstone dostatečná? Byly fér penalizace, které jsme dostali v Džiddě? Existuje spousta věcí. Myslím, že je čas otočit stránku a posunout se dále. Máme nového prezidenta FIA, snaží se zavést novou strukturu a přijmout více technologií, které by pomohly podpořit ty komisaře," oceňuje.
FIA nahradí Masiho na pozici závodního ředitele dvěma lidmi - závodním ředitelem vytrvalostního šampionátu WEC Eduardem Freitasem a jeho protějškem z DTM Nielsem Wittichem. Podle Hornera by však tato role z důvodu konzistence rozhodnutí neměla být dělena mezi dva lidi.
"Osobně bych to nedělal, protože to je jako rotovat závodní inženýry nebo týmové manažery v našem týmu. Chcete, aby absolvovali všechny závody, usilujete o konzistenci. To je jedna věc, kterou si přejí jezdci - konzistentní uplatňování pravidel, ne penalizace, jež se mění závod od závodu. To je výzva, kterou bude muset letos FIA řešit," upozorňuje Horner.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.