Šéf Red Bullu Christian Horner zkritizoval rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace (FIA) vystřídat Michaela Masiho na pozici závodního ředitele. Upozorňuje na problém, který letos jeho nahrazením dvěma lidmi vznikne.
Prezident FIA Muhamad Sulajím minulý týden oznámil, že Masi po kontroverzní Velké ceně Abú Zabí na sklonku minulé sezóny v roli závodního ředitele letos pokračovat nebude, přestože se jej většina jezdců i vedoucích představitelů týmů zastává. Opatření patří k sérii změn ve vedení Formule 1, k nimž patří také zavedení virtuální závodní řídicí místnosti.
Podle Hornera navíc není pravda, že se Masi nedržel správně pravidel: "Myslím, že to je náročné, jde o byznys FIA. Podle mě to je tvrdé. Byl loni ve velmi těžké pozici," zastává se bývalého ředitele závodů, který na počátku sezóny 2019 nahradil Charlieho Whitinga.
"Cítíme, že spousta rozhodnutí byla minulý rok mířena proti nám a podle mě, když se podíváte na to, co má v oblasti zdrojů k dispozici ve srovnání s týmy, tak tam je obrovský, obrovský rozdíl. Je to fajn slyšet, že zavádějí věci jako ekvivalent VAR [video asistent rozhodčího] a že vrátí toho nejzkušenějšího muže, Herbieho Blashe," chválí Horner.
"Jen si myslím, že na odstranění Michaela [Masiho] byl vyvíjen příliš velký tlak, a to není správné. Tak to osobně cítím," vysvětluje šéf Red Bullu svůj názor na změny, které činí FIA. Kontrastuje to s postojem Tota Wolffa z Mercedesu, jenž loni obvinil Masiho z toho, že obral Lewise Hamiltona o titul.
Masi podle Hornera "vlastně neudělal nic špatně podle pravidel." Kontroverze podle něj zbytečně zastínila vyvrcholení šampionátu. Verstappen vyhrál více závodů, kvalifikací a vedl více kol, je tedy zaslouženým vítězem. Mercedes měl podle něj využít příležitosti k zastávce Hamiltona, byť by tím na chvíli přišel o pozici na dráze.
"Jde tak trochu o kouřovou clonu, protože když se ohlédnete zpět, tak Mercedes měl dvě příležitosti k zastávce v boxech. Byla tam fáze virtuálního safety caru i safety caru a jezdec pilot při obou požadoval zastávku a oni jej nechali na trati. Ke konci závodu byl kvůli tomu bezbranný. My jsme to v ten den takticky zvládli dobře, vše je o těch drobných rozdílech," vrací se Horner k Velké ceně Abú Zabí 2021.
"Když pět kol před koncem Nicholas Latifi havaroval, ihned jsme zareagovali. Povolali jsme Maxe do boxů, nasadili jsme mu novou sadu pneumatik. Mercedes nechal Lewise na trati na 44 kol starých pneumatikách na konci své životnosti. Max musel zvládnout to předjetí v posledním kole, což se mu podařilo."
"Myslím, že se zakrývá část té kontroverze, protože hlavní příčinou je to, že jsme to takticky zvládli. Max jej předjel a stal se mistrem světa, což byl fenomenální výsledek. Můžete se přít o 100 rozhodnutí učiněných v průběhu roku," pokračuje Horner.
"Byla penalizace za Silverstone dostatečná? Byly fér penalizace, které jsme dostali v Džiddě? Existuje spousta věcí. Myslím, že je čas otočit stránku a posunout se dále. Máme nového prezidenta FIA, snaží se zavést novou strukturu a přijmout více technologií, které by pomohly podpořit ty komisaře," oceňuje.
FIA nahradí Masiho na pozici závodního ředitele dvěma lidmi - závodním ředitelem vytrvalostního šampionátu WEC Eduardem Freitasem a jeho protějškem z DTM Nielsem Wittichem. Podle Hornera by však tato role z důvodu konzistence rozhodnutí neměla být dělena mezi dva lidi.
"Osobně bych to nedělal, protože to je jako rotovat závodní inženýry nebo týmové manažery v našem týmu. Chcete, aby absolvovali všechny závody, usilujete o konzistenci. To je jedna věc, kterou si přejí jezdci - konzistentní uplatňování pravidel, ne penalizace, jež se mění závod od závodu. To je výzva, kterou bude muset letos FIA řešit," upozorňuje Horner.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.