Aston Martin včera ukázal svou novou zbraň a jeho technický ředitel Andrew Green pohovořil o tom, jakým výzvám při jeho vývoji čelili a co očekává od výkonnosti vozů pro rok 2022.
"U AMR21 jsme toho převzali z předchozího auta spoustu, ale AMR22 je revolučním vozem. Využili jsme asi jen 10 auta z roku 2021, což je relativně málo. A pravidla nám přinášejí různé výzvy," odhaluje šéf řízení výroby Simon Cayzer.
Optimální výkonnost nových monopostů bude vycházet ze schopnosti provozovat monopost co nejníže vozovky, což posílí přísavný efekt nové 3D podlahy. Vozy budou jejím prostřednictvím generovat více přítlaku, o který přišly v důsledku různých omezení (zákaz deflektorů a křidélek před bočnicemi, zákaz foukání vzduchu skrz nápravy, zjednodušení křídel atd.) - to má však pozitivní dopad na čistější proudění vzduchu za vozem, což zlepší jízdu těsně za sebou a možnosti předjíždění.
"Z aerodynamického hlediska existuje několik výzev. To, že jde o vůz s přísavným efektem znamená, že vzdálenost od země je klíčová. Čím blíže k zemi s ním pojedete, tím více výkonnosti získáte. To uplatníte při nastavení, které zajistí tu nejvyšší výkonnost," popisuje Andrew Green.
"Skončíte u relativně tuhého vozu. Abyste si tedy udrželi tu polohu, blízkost k vozovce, piloti budou řídit něco, co se bude celkem podobat motokáře," přibližuje technický ředitel Aston Martinu.
"V oblasti aerodynamiky jsme celkem dost ztratili ve srovnání s vysoce vyvinutými vozy, které jsme měli v roce 2021. Tato auta nyní představují krok zpět, pokud jde o vývoj. Většina týmů na nich pracuje méně než rok. Předchozí generace se svým aerodynamickým konceptem měla za sebou mnoho let vývoje," pokračuje Green.
"Nyní očekáváme krok zpět, myslím si ale, že díky sklonu vývoje nebude trvat dlouho, než se my a všechny týmy překročí úrovně přítlaku, jež jsme pozorovali v roce 2021," očekává rychlý pokrok a pokles časů na kolo. Prozradil, že se jim během pouhých pár měsíců podařilo zvýšit výkonnost až o 50 %. Monoposty by obecně měly být zpočátku o něco pomalejší, v průběhu sezóny se však budou zlepšovat.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.