Aston Martin využil jen 10 % věcí z loňského vozu, kvůli přísavnému efektu bude jezdit co nejníže

Aston Martin AMR22
Aston Martin AMR22, foto: Aston Martin
Petr Hlawiczka 11. února 2022 6:30
Sdílej:

Aston Martin včera ukázal svou novou zbraň a jeho technický ředitel Andrew Green pohovořil o tom, jakým výzvám při jeho vývoji čelili a co očekává od výkonnosti vozů pro rok 2022.

"U AMR21 jsme toho převzali z předchozího auta spoustu, ale AMR22 je revolučním vozem. Využili jsme asi jen 10 auta z roku 2021, což je relativně málo. A pravidla nám přinášejí různé výzvy," odhaluje šéf řízení výroby Simon Cayzer.

Optimální výkonnost nových monopostů bude vycházet ze schopnosti provozovat monopost co nejníže vozovky, což posílí přísavný efekt nové 3D podlahy. Vozy budou jejím prostřednictvím generovat více přítlaku, o který přišly v důsledku různých omezení (zákaz deflektorů a křidélek před bočnicemi, zákaz foukání vzduchu skrz nápravy, zjednodušení křídel atd.) - to má však pozitivní dopad na čistější proudění vzduchu za vozem, což zlepší jízdu těsně za sebou a možnosti předjíždění.

"Z aerodynamického hlediska existuje několik výzev. To, že jde o vůz s přísavným efektem znamená, že vzdálenost od země je klíčová. Čím blíže k zemi s ním pojedete, tím více výkonnosti získáte. To uplatníte při nastavení, které zajistí tu nejvyšší výkonnost," popisuje Andrew Green.

"Skončíte u relativně tuhého vozu. Abyste si tedy udrželi tu polohu, blízkost k vozovce, piloti budou řídit něco, co se bude celkem podobat motokáře," přibližuje technický ředitel Aston Martinu.

"V oblasti aerodynamiky jsme celkem dost ztratili ve srovnání s vysoce vyvinutými vozy, které jsme měli v roce 2021. Tato auta nyní představují krok zpět, pokud jde o vývoj. Většina týmů na nich pracuje méně než rok. Předchozí generace se svým aerodynamickým konceptem měla za sebou mnoho let vývoje," pokračuje Green.

"Nyní očekáváme krok zpět, myslím si ale, že díky sklonu vývoje nebude trvat dlouho, než se my a všechny týmy překročí úrovně přítlaku, jež jsme pozorovali v roce 2021," očekává rychlý pokrok a pokles časů na kolo. Prozradil, že se jim během pouhých pár měsíců podařilo zvýšit výkonnost až o 50 %. Monoposty by obecně měly být zpočátku o něco pomalejší, v průběhu sezóny se však budou zlepšovat.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.