Šéf závodního týmu Aston Martin Otmar Szafnauer si považuje spolupráce se zkušeným jezdcem Sebastianem Vettelem. Ten letos sice vpředu nebyl moc často vidět, jezdil nekonzistentně a tu a tam chyboval, přesto jej označuje za skvělého.
Loni prožil Vettel u Ferrari mizernou sezónu a v Maranellu o něj ztratili zájem, německý pilot si před letošní sezónou našel místo u Aston Martinu (bývalý Racing Point), kde si zvykal nejen na nové auto, ale také na novou pohonnou jednotku.
Čtyřnásobný mistr světa svou nejlepší éru ve Formuli 1 prožil v letech 2010 - 2013 s Red Bullem, kdy ani jednou nenašel přemožitele. Letos ale nasbíral jen 43 bodů a mezi jezdci skončil až na 12. místě, těsně před svým týmovým kolegou Lancem Strollem. Nejlepšího výsledku zaznamenal letos v Ázerbájdžánu, kde skončil druhý.
Vedení si jeho výkonu cení: "Byl skvělý. Je to poctivý chlap - tvrdě pracuje, má skvělou pracovní morálku, nenechává kámen na kameni. Inženýři s ním rádi pracují, mechanici jej milují jako člověka, je zkrátka upřímný kluk. A to má dalekosáhlé dopady v životě," popisuje Szafnauer.
"Znám ho 15 let. Všichni o něm hovoří stejným způsobem jako já teď. Nebyl jsem překvapený, přesto mě potěšilo, že svými skutky potvrdil to, co jsem si myslel," pokračuje šéf Aston Martinu, který letos mezi konstruktéry obsadil až 7. příčku, zatímco loni byl čtvrtý.
Vettel přitom do sezóny vstoupil špatně, v prvních čtyřech velkých cenách se dostal maximálně na 13. pozici. Zlepšení přišlo až v Monaku, kde dojel pátý. "Trvalo mu to 4 závody, než poznal nás, auto, pohonné ústrojí. Od té doby odváděl dobrou práci," komentuje 57letý rodák z rumunského Semlacu.
"Myslím, že jeho největší předností jakožto závodního jezdce je zkrátka neúnavná práce na dalším a dalším zrychlování. Dělá to dokonce i v závodech. Po startu sleduje ostatní, jaké volí stopy, a v dalším průběhu zkouší zrychlit, více šetřit pneumatiky nebo udělat cokoliv, co musíte. Pro mě to je jeho nejlepší stránkou," chválí Szafnauer.
Vettel sice nejezdil letos příliš konzistentně, na jeho obranu je však třeba dodat, že neměl k dispozici tu nejlepší techniku. Na vůz AMR21 těžce dopadla změna pravidel v oblasti podlahy a tým měl omezené prostředky na jeho další úpravy a vývoj.
Německý jezdec přesto na jedno prvenství dosáhl: stal se nejlepším 'předjížděčem,' když během roku na dráze úspěšně zdolal 132 soupeřů. Nejblíže mu v této statistice byl Fernando Alonso, jenž zaznamenal o 4 předjížděcí manévry méně. Dlužno říci, že takových čísel by piloti startující z předních pozic na roštu sotva mohli dosáhnout.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.