Nekonzistentní posuzování incidentů je pravidelně propíraným tématem po každé velké ceně. Někteří proto navrhují, aby se komisaři podnik od podniku neměnili, ale byli stálí po celou sezónu. Současnému řediteli závodů FIA Michaelovi Massimu se však tento nápad moc nezamlouvá.
Spoustu fanoušků zvedl ze židle souboj Maxe Verstappena s Lewisem Hamiltonem ve 4. zatáčce na Interlagu během Velké ceny Brazílie. Holanďan do ní velmi pozdě brzdil, natlačil se před pilota Mercedesu, zatáčku přitom nezvládl projet a oba opustili trať.
Mnozí zástupci týmů i samotní jezdci se divili, že se celá záležitost obešla bez penalizace pro Verstappena. Například šéf McLarenu nechápal, proč byl za obdobný manévr na Sergia Péreze v Rakousku potrestán Lando Norris.
"Když to srovnáme s Landovým případem, pak rozhodně máme nějaké otázky. V Rakousku dostal penalizaci za něco, co bylo z našeho pohledu sporné. Rozhodně byste mohli namítnout, že tam šlo o Landovu zatáčku. V Brazílii to tentokrát bylo odlišné, proto nás velmi zajímá vysvětlení... Rozhodně to změní přístup jezdců k určitým manévrům na trati," uvádí Andreas Seidl.
Pomohlo by podle něj jmenování stálých komisařů v F1? "Nemyslím si, že by to byl problém, že nejsou stálí, abych byl upřímný, protože když se objeví nějaký případ, tak komisaři jako první věc procházejí historii případů a zkoumaní, zda existuje závodní precedens a je srovnatelný, aby byli konzistentní," odpovídá šéf McLarenu.
Austria 2021 - Norris v PerezNorris kept his car on track and made the corner but received a 5 second penalty. pic.twitter.com/1Jbke5t3Lw
— Whipped🍯 (@SS_Khoza) November 16, 2021"Chápu, že každý víkend dochází k velké výměně mezi komisaři, aby měli všichni stejnou úroveň informací a do detailu chápali, co se děje. Proto to podle mě nepředstavuje velký problém. V minulosti existoval důvod, proč bylo mnoho lidí pro střídaní komisařů, aby u nich například nenarůstala negativita vůči určitému týmů nebo jezdci. A to je podle mě dobrý důvod," vysvětluje Seidl svůj pohled na věc.
A to je příčinou, proč proti zavedení stálých komisařů bojuje také závodní ředitel Michael Masi: "U těch, kdo sloužili jako stálí komisaři, lidé vnímali nadržování. Proto nyní máme skupinu čtyř předsedů, které sdílíme a řadu komisařů z řad jezdců a způsob, jak se pravidelně scházejí."
"Každý systém je třeba hodnotit s odstupem. A nezapomínejme, že jde poprvé po dlouhé době o skutečný souboj v šampionátu mezi dvěma úžasnými jezdci, dvěma fantastickými týmy, a neexistuje na světě žádný regulátor, který by byl populární... Vždy bude docházet k drobným odchylkám, ale komisaři jsou nakonec od toho, aby je dělali," dodává Masi.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.