Red Bull od příštího roku přebírá výrobu pohonných jednotek Hondy ve Formuli 1, po 4 letech však bude muset přijít s jiným řešením své současné situace.
Rakouská stáj miliardáře Dietricha Mateschitze čelila po překvapivém rozhodnutí Hondy opustit svět F1 neblahé situaci - kde vzít motor pro své monoposty? Mercedes ani Ferrari jim ty své poskytnout nechtěli a Red Bull se k Renaultu, se kterým se po časté kritice vztahy vyhrotili, vracet nechtěl.
Nakonec se ale s Japonci domluvil, že převezme výrobu pohonných jednotek a s jejich podporou je přesune do nového zázemí ve své továrně v Milton Keynes. Spolupráce pod hlavičkou oddělení Red Bull Powertrains ovšem nepotrvá věčně.
Práva na využívání duševního vlastnictví Hondy skončí v roce 2026. "Je to pravda, nebudou je moci využívat," odpovídá šéf Masaši Jamamoto na dotaz ke konkrétnímu datu.
Red Bull tedy bude do roku 2025 vyrábět a provádět nejnutnější vývoj a úpravy pohonné jednotky Hondy (např. kvůli změnám v palivu), poté podpora a souhlas japonského výrobce s využíváním jeho duševního vlastnictví skončí.
"Musí to tak být. Potřebují ty informace pro stavbu, udržování a nákup dílů pro samotné motory," pokračuje Jamamoto. Proč však chce Honda sáhnout ke tvrdé stopce?
K odebrání práv na využívání jejího duševního vlastnictví může být spekulace, že se Red Bull před zavedením nových motorů v F1 může spojit s jiným výrobcem - nejčastěji se hovoří o Volkswagenu.
Nebojí se Honda toho, že ke koncernu prosáknout citlivé informace o jejich motoru? "To, že musíte a máte možnost vidět tyto informace ještě neznamená, že si dokážete sami zkonstruovat motor," odpovídá Jamamoto.
Red Bull poháněný Hondou letos bojuje o titul s Mercedesem. Ten má před Velkou cenou Spojených států mezi konstruktéry náskok 36 bodů, ale mezi jezdci vede o 6 bodů Max Verstappen před Lewisem Hamiltonem. Do konce sezóny přitom zbývá odjet ještě šest závodů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.