Red Bull od roku 2026 nebude moci využívat duševní vlastnictví Hondy v oblasti motorů

Pohonná jednotka Hondy pro Red Bull
Pohonná jednotka Hondy pro Red Bull, foto: Honda Racing F1
Petr Hlawiczka 20. října 2021 06:30
Sdílej:

Red Bull od příštího roku přebírá výrobu pohonných jednotek Hondy ve Formuli 1, po 4 letech však bude muset přijít s jiným řešením své současné situace.

Rakouská stáj miliardáře Dietricha Mateschitze čelila po překvapivém rozhodnutí Hondy opustit svět F1 neblahé situaci - kde vzít motor pro své monoposty? Mercedes ani Ferrari jim ty své poskytnout nechtěli a Red Bull se k Renaultu, se kterým se po časté kritice vztahy vyhrotili, vracet nechtěl.

Nakonec se ale s Japonci domluvil, že převezme výrobu pohonných jednotek a s jejich podporou je přesune do nového zázemí ve své továrně v Milton Keynes. Spolupráce pod hlavičkou oddělení Red Bull Powertrains ovšem nepotrvá věčně.

Práva na využívání duševního vlastnictví Hondy skončí v roce 2026. "Je to pravda, nebudou je moci využívat," odpovídá šéf Masaši Jamamoto na dotaz ke konkrétnímu datu.

Red Bull tedy bude do roku 2025 vyrábět a provádět nejnutnější vývoj a úpravy pohonné jednotky Hondy (např. kvůli změnám v palivu), poté podpora a souhlas japonského výrobce s využíváním jeho duševního vlastnictví skončí.

"Musí to tak být. Potřebují ty informace pro stavbu, udržování a nákup dílů pro samotné motory," pokračuje Jamamoto. Proč však chce Honda sáhnout ke tvrdé stopce?

K odebrání práv na využívání jejího duševního vlastnictví může být spekulace, že se Red Bull před zavedením nových motorů v F1 může spojit s jiným výrobcem - nejčastěji se hovoří o Volkswagenu.

Nebojí se Honda toho, že ke koncernu prosáknout citlivé informace o jejich motoru? "To, že musíte a máte možnost vidět tyto informace ještě neznamená, že si dokážete sami zkonstruovat motor," odpovídá Jamamoto.

Red Bull poháněný Hondou letos bojuje o titul s Mercedesem. Ten má před Velkou cenou Spojených států mezi konstruktéry náskok 36 bodů, ale mezi jezdci vede o 6 bodů Max Verstappen před Lewisem Hamiltonem. Do konce sezóny přitom zbývá odjet ještě šest závodů.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.