Red Bull od příštího roku přebírá výrobu pohonných jednotek Hondy ve Formuli 1, po 4 letech však bude muset přijít s jiným řešením své současné situace.
Rakouská stáj miliardáře Dietricha Mateschitze čelila po překvapivém rozhodnutí Hondy opustit svět F1 neblahé situaci - kde vzít motor pro své monoposty? Mercedes ani Ferrari jim ty své poskytnout nechtěli a Red Bull se k Renaultu, se kterým se po časté kritice vztahy vyhrotili, vracet nechtěl.
Nakonec se ale s Japonci domluvil, že převezme výrobu pohonných jednotek a s jejich podporou je přesune do nového zázemí ve své továrně v Milton Keynes. Spolupráce pod hlavičkou oddělení Red Bull Powertrains ovšem nepotrvá věčně.
Práva na využívání duševního vlastnictví Hondy skončí v roce 2026. "Je to pravda, nebudou je moci využívat," odpovídá šéf Masaši Jamamoto na dotaz ke konkrétnímu datu.
Red Bull tedy bude do roku 2025 vyrábět a provádět nejnutnější vývoj a úpravy pohonné jednotky Hondy (např. kvůli změnám v palivu), poté podpora a souhlas japonského výrobce s využíváním jeho duševního vlastnictví skončí.
"Musí to tak být. Potřebují ty informace pro stavbu, udržování a nákup dílů pro samotné motory," pokračuje Jamamoto. Proč však chce Honda sáhnout ke tvrdé stopce?
K odebrání práv na využívání jejího duševního vlastnictví může být spekulace, že se Red Bull před zavedením nových motorů v F1 může spojit s jiným výrobcem - nejčastěji se hovoří o Volkswagenu.
Nebojí se Honda toho, že ke koncernu prosáknout citlivé informace o jejich motoru? "To, že musíte a máte možnost vidět tyto informace ještě neznamená, že si dokážete sami zkonstruovat motor," odpovídá Jamamoto.
Red Bull poháněný Hondou letos bojuje o titul s Mercedesem. Ten má před Velkou cenou Spojených států mezi konstruktéry náskok 36 bodů, ale mezi jezdci vede o 6 bodů Max Verstappen před Lewisem Hamiltonem. Do konce sezóny přitom zbývá odjet ještě šest závodů.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.