Týmy ke konci sezóny nasazují i za cenu penalizací nové pohonné jednotky, s nimiž jde nahoru i výkon. Na Red Bull v Turecku velmi zapůsobil Mercedes, který byl na rovinkách mnohem rychlejší. A velký krok vpřed učinilo s novým hybridním systémem i Ferrari.
Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera byl Stříbrný šíp W12 na rovinkách až o 20 km/h rychlejší než jejich monopost RB16B poháněný Hondou, na což nedokázali zareagovat.
"S rychlostí na rovinkách teď dosáhli významného pokroku. Zatímco dříve jsme se jim dokázali s menšími křídly vyrovnat, nyní to nedokážeme," kroutí hlavou Horner po vítězství Valtteriho Bottase ve Velké ceně Turecka.
Náskok Mercedesu byl podle šéfa Red Bullu jasně patrný, když Lewis Hamilton dokázal zaútočit na Sergia Péreze i bez systému pro redukci odporu (DRS), jehož využívání bylo kvůli mokrým podmínkám na dráze zakázáno.
"Obzvlášť Lewis měl na rovinkách významnou výhodu, i když měl na voze větší křídlo. Musíme co nejlépe maximalizovat náš balík. A jak říkám, je to překvapivé, že se svou pohonnou jednotkou udělali takový pokrok," pokračuje Horner.
Mercedes nasadil během uplynulého víkendu Hamiltonovi nový spalovací motor a výfukový systém, Valtteriho Bottase o dva týdny dříve v Rusku vybavil kromě toho také novým turbem a oběma motorgenerátory (MGU-H i MGU-K).
Během roku nesmí výrobci motoru nasazovat kromě jedné nové specifikace již žádná vylepšení svých komponent. Red Bull si zatím není jistý tím, zda vyšší výkonnost není svázána pouze s tím, že jde o čerstvý motor, jehož výkon s ujetou vzdáleností mírně degraduje.
"U všech jejich týmů můžete vidět, že očividně mají se spolehlivostí určité potíže, které se snaží zvládnout, což je v případě Mercedesu neobvyklé. Ale i přesto je ta výkonnost stále neuvěřitelně působivá. Nevím, jestli to jde na vrub jednoho či druhého," říká Horner.
"Myslím si ale, že to dnes bylo naprosto zřejmé, když se podíváte na rozdíly v rychlostech na zadní rovince: v některých chvílích dosahovaly 15 - 20 km/h, což je dokonce více než s DRS," poukazuje šéf Red Bullu na poslední pokrok Stříbrných šípů.
Nenápadný skok FerrariItalská stáj na počátku sezóny nasadila pouze nový spalovací motor, nový hybridní systém přivezla až minulý víkend do Turecka. A tam byly rudé vozy ve fázi akcelerace podstatně silnější a do rekuperačních módů se dostávaly později na rovinkách. Díky tomu patřili Carlos Sainz s Charlesem Leclercem na rovinkách k těm nejrychlejším.
Ferrari však příliš sdílné nebylo, pokud jde o detaily jejich nového hybridního systému a jeho přínosu. "Naším nejdůležitějším cílem v jeho nasazení letos je získání zkušeností pro příští rok. Přináší ale také výhody, které nemůžeme kvantifikovat v čase na kolo," odpovídal stroze šéf Mattia Binotto.
"Pomáhá nám v bitvách. S naším starým hybridním systémem bychom zřejmě skončili o dvě místa více vzadu," dodal Binotto po úspěšném závodu z pohledu Scuderie. Leclerc v ní dojel čtvrtý a Sainz po startu z konce roštu osmý. Stáj získala 16 mistrovských bodů, o 10 bodů tím stáhla náskok třetího McLarenu v šampionátu konstruktérů před sebou.
#F1 Let's look at the #TurkishGP data: sector max. speeds & speed trap📊: - #Ferrari fastest on back straight: #Leclerc 311.3kph- then P2 - P5 #Mercedes-powered cars (#Latifi received new engine in Russia), #Hamilton 0.6kph off- #RedBull slowest in the straight-line (MV -14.2) pic.twitter.com/JLXwjvKweC
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 12, 2021Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.