Týmy ke konci sezóny nasazují i za cenu penalizací nové pohonné jednotky, s nimiž jde nahoru i výkon. Na Red Bull v Turecku velmi zapůsobil Mercedes, který byl na rovinkách mnohem rychlejší. A velký krok vpřed učinilo s novým hybridním systémem i Ferrari.
Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera byl Stříbrný šíp W12 na rovinkách až o 20 km/h rychlejší než jejich monopost RB16B poháněný Hondou, na což nedokázali zareagovat.
"S rychlostí na rovinkách teď dosáhli významného pokroku. Zatímco dříve jsme se jim dokázali s menšími křídly vyrovnat, nyní to nedokážeme," kroutí hlavou Horner po vítězství Valtteriho Bottase ve Velké ceně Turecka.
Náskok Mercedesu byl podle šéfa Red Bullu jasně patrný, když Lewis Hamilton dokázal zaútočit na Sergia Péreze i bez systému pro redukci odporu (DRS), jehož využívání bylo kvůli mokrým podmínkám na dráze zakázáno.
"Obzvlášť Lewis měl na rovinkách významnou výhodu, i když měl na voze větší křídlo. Musíme co nejlépe maximalizovat náš balík. A jak říkám, je to překvapivé, že se svou pohonnou jednotkou udělali takový pokrok," pokračuje Horner.
Mercedes nasadil během uplynulého víkendu Hamiltonovi nový spalovací motor a výfukový systém, Valtteriho Bottase o dva týdny dříve v Rusku vybavil kromě toho také novým turbem a oběma motorgenerátory (MGU-H i MGU-K).
Během roku nesmí výrobci motoru nasazovat kromě jedné nové specifikace již žádná vylepšení svých komponent. Red Bull si zatím není jistý tím, zda vyšší výkonnost není svázána pouze s tím, že jde o čerstvý motor, jehož výkon s ujetou vzdáleností mírně degraduje.
"U všech jejich týmů můžete vidět, že očividně mají se spolehlivostí určité potíže, které se snaží zvládnout, což je v případě Mercedesu neobvyklé. Ale i přesto je ta výkonnost stále neuvěřitelně působivá. Nevím, jestli to jde na vrub jednoho či druhého," říká Horner.
"Myslím si ale, že to dnes bylo naprosto zřejmé, když se podíváte na rozdíly v rychlostech na zadní rovince: v některých chvílích dosahovaly 15 - 20 km/h, což je dokonce více než s DRS," poukazuje šéf Red Bullu na poslední pokrok Stříbrných šípů.
Nenápadný skok FerrariItalská stáj na počátku sezóny nasadila pouze nový spalovací motor, nový hybridní systém přivezla až minulý víkend do Turecka. A tam byly rudé vozy ve fázi akcelerace podstatně silnější a do rekuperačních módů se dostávaly později na rovinkách. Díky tomu patřili Carlos Sainz s Charlesem Leclercem na rovinkách k těm nejrychlejším.
Ferrari však příliš sdílné nebylo, pokud jde o detaily jejich nového hybridního systému a jeho přínosu. "Naším nejdůležitějším cílem v jeho nasazení letos je získání zkušeností pro příští rok. Přináší ale také výhody, které nemůžeme kvantifikovat v čase na kolo," odpovídal stroze šéf Mattia Binotto.
"Pomáhá nám v bitvách. S naším starým hybridním systémem bychom zřejmě skončili o dvě místa více vzadu," dodal Binotto po úspěšném závodu z pohledu Scuderie. Leclerc v ní dojel čtvrtý a Sainz po startu z konce roštu osmý. Stáj získala 16 mistrovských bodů, o 10 bodů tím stáhla náskok třetího McLarenu v šampionátu konstruktérů před sebou.
#F1 Let's look at the #TurkishGP data: sector max. speeds & speed trap📊: - #Ferrari fastest on back straight: #Leclerc 311.3kph- then P2 - P5 #Mercedes-powered cars (#Latifi received new engine in Russia), #Hamilton 0.6kph off- #RedBull slowest in the straight-line (MV -14.2) pic.twitter.com/JLXwjvKweC
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 12, 2021Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.