Honda vzpomíná na svůj návrat do Formule 1 před šesti lety s McLarenem a popisuje, jak ji potíže pomohly dostat se do současné formy, kdy bojuje s Mercedesem o mistrovský titul.
Nyní úspěšně pohání vozy AlphaTauri a Red Bull, který bojuje se Stříbrnými šípy o konstruktérský titul, zatímco Max Verstappen má mezi jezdci dokonce navrch nad Lewisem Hamiltonem. A na rovinkách v Monze bylo vidět, že je rovnocenným soupeřem pro obhájce titulu.
Jenže začátky v roce 2015, kdy své síly spojila s McLarenem, tak růžové nebyli: "Kvůli nedostatku zkušeností jsme prožívali krušné chvíle s odstoupeními, vybuchováním motorů a mnoha trablemi během závodních víkendů," vzpomíná technický ředitel Tojoharu Tanabe.
"Nicméně jsme velmi tvrdě pracovali, abychom naplnili naši touhu nejen po vítězství v závodě, nejen po vítězství v šampionátu, ale také po výkonnosti a lepší spolehlivosti. To bylo součástí našich důležitých cílů pro inženýry," pokračuje Tanabe.
Honda sice od McLarenu dostala velkou svobodu pro konstrukci svého motoru, dlouho se jí však nepodařilo dosáhnout konkurenceschopnosti, proto nakonec došlo k rozchodu. V roce 2019 navázala spolupráci s Red Bullem a v Rakousku se dočkala svého prvního vítězství v hybridní éře.
"Od roku 2015, potom 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, to bylo pro lidi náročné, nikdy jsme se ale nevzdali. Dále jsme na to tlačili, ani tak to však nebylo jednoduché. Bojujeme proti mistrovskému týmu," poukazuje technický ředitel Hondy na zkušený Mercedes ověnčený mnoha triumfy.
Vytrvalost se ale nakonec vyplatila: "Pro lidi v minulosti to vypadá negativně - pracovali velmi tvrdě, aniž by se dočkali dobrých výsledků. Zažívali selhání a neměli jsme výkon. Nyní jsme ale vyskočili zpět - máme výkon, větší spolehlivost a vítězství."
"Získali jsme tedy dobré zkušenosti - nejen inženýři, ale také lidé z logistiky a mechanici. Šlo o velmi dobrou zkušenost pro jejich budoucnost. Když prožíváte náročné chvíle, můžete se přitom leccos naučit a dosáhnout technického průlomu. Také duševně se lidé stali velmi silní. Během tohoto projektu jsme tedy zažili smutek i radost," říká Tanabe.
Těší jej, že se nyní dotáhli na absolutní špičku: "V minulosti jsme analyzovali své silné a slabé stránky, většinou ty naše slabiny. Stanovili jsme si cílové oblasti, které musíme zlepšit, abychom mohli bojovat s Mercedesem. Jedna z nich se týkala energie."
"Letos jsme nasadili novou pohonnou jednotku s novým spalovacím motorem, abychom zlepšili energetickou výkonnost. Výsledkem bylo to, že pohonná jednotka funguje tak, jak jsme čekali, a rozdíl mezi Hondou a Mercedesem se v oblasti pohonné jednotky zmenšil - nejen pokud jde o výkonnost spalovacího motoru, ale také v oblasti managementu energie," chlubí se šéf Hondy.
"Proto jsme v Monze sledovali dobrou výkonnost proti Mercedesu ve srovnání s předchozími roky. To je pro nás letos jedním z úspěchů naší nové pohonné jednotky," poukazuje Tanabe.
Honda se po letošní sezóně z F1 stáhne, své motorové oddělení přenechá Red Bullu, který si pak bude pohonné jednotky sám vyvíjet a stavět. Japonská automobilka by se moc ráda rozloučila konstruktérským titulem, a zatím k tomu nemá moc daleko - po 15 podnicích na Mercedes ztrácí jen 18 bodů.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.