Honda vzpomíná na svůj návrat do Formule 1 před šesti lety s McLarenem a popisuje, jak ji potíže pomohly dostat se do současné formy, kdy bojuje s Mercedesem o mistrovský titul.
Nyní úspěšně pohání vozy AlphaTauri a Red Bull, který bojuje se Stříbrnými šípy o konstruktérský titul, zatímco Max Verstappen má mezi jezdci dokonce navrch nad Lewisem Hamiltonem. A na rovinkách v Monze bylo vidět, že je rovnocenným soupeřem pro obhájce titulu.
Jenže začátky v roce 2015, kdy své síly spojila s McLarenem, tak růžové nebyli: "Kvůli nedostatku zkušeností jsme prožívali krušné chvíle s odstoupeními, vybuchováním motorů a mnoha trablemi během závodních víkendů," vzpomíná technický ředitel Tojoharu Tanabe.
"Nicméně jsme velmi tvrdě pracovali, abychom naplnili naši touhu nejen po vítězství v závodě, nejen po vítězství v šampionátu, ale také po výkonnosti a lepší spolehlivosti. To bylo součástí našich důležitých cílů pro inženýry," pokračuje Tanabe.
Honda sice od McLarenu dostala velkou svobodu pro konstrukci svého motoru, dlouho se jí však nepodařilo dosáhnout konkurenceschopnosti, proto nakonec došlo k rozchodu. V roce 2019 navázala spolupráci s Red Bullem a v Rakousku se dočkala svého prvního vítězství v hybridní éře.
"Od roku 2015, potom 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, to bylo pro lidi náročné, nikdy jsme se ale nevzdali. Dále jsme na to tlačili, ani tak to však nebylo jednoduché. Bojujeme proti mistrovskému týmu," poukazuje technický ředitel Hondy na zkušený Mercedes ověnčený mnoha triumfy.
Vytrvalost se ale nakonec vyplatila: "Pro lidi v minulosti to vypadá negativně - pracovali velmi tvrdě, aniž by se dočkali dobrých výsledků. Zažívali selhání a neměli jsme výkon. Nyní jsme ale vyskočili zpět - máme výkon, větší spolehlivost a vítězství."
"Získali jsme tedy dobré zkušenosti - nejen inženýři, ale také lidé z logistiky a mechanici. Šlo o velmi dobrou zkušenost pro jejich budoucnost. Když prožíváte náročné chvíle, můžete se přitom leccos naučit a dosáhnout technického průlomu. Také duševně se lidé stali velmi silní. Během tohoto projektu jsme tedy zažili smutek i radost," říká Tanabe.
Těší jej, že se nyní dotáhli na absolutní špičku: "V minulosti jsme analyzovali své silné a slabé stránky, většinou ty naše slabiny. Stanovili jsme si cílové oblasti, které musíme zlepšit, abychom mohli bojovat s Mercedesem. Jedna z nich se týkala energie."
"Letos jsme nasadili novou pohonnou jednotku s novým spalovacím motorem, abychom zlepšili energetickou výkonnost. Výsledkem bylo to, že pohonná jednotka funguje tak, jak jsme čekali, a rozdíl mezi Hondou a Mercedesem se v oblasti pohonné jednotky zmenšil - nejen pokud jde o výkonnost spalovacího motoru, ale také v oblasti managementu energie," chlubí se šéf Hondy.
"Proto jsme v Monze sledovali dobrou výkonnost proti Mercedesu ve srovnání s předchozími roky. To je pro nás letos jedním z úspěchů naší nové pohonné jednotky," poukazuje Tanabe.
Honda se po letošní sezóně z F1 stáhne, své motorové oddělení přenechá Red Bullu, který si pak bude pohonné jednotky sám vyvíjet a stavět. Japonská automobilka by se moc ráda rozloučila konstruktérským titulem, a zatím k tomu nemá moc daleko - po 15 podnicích na Mercedes ztrácí jen 18 bodů.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.