"Neměli jsme výkon, byli jsme nespolehliví," přiznává Honda. Co pomohlo k návratu mezi špičku?

Pohonná jendotak Hondy
Pohonná jendotak Hondy, foto: Honda Racing F1
Petr Hlawiczka 22. září 2021 06:00
Sdílej:

Honda vzpomíná na svůj návrat do Formule 1 před šesti lety s McLarenem a popisuje, jak ji potíže pomohly dostat se do současné formy, kdy bojuje s Mercedesem o mistrovský titul.

Nyní úspěšně pohání vozy AlphaTauri a Red Bull, který bojuje se Stříbrnými šípy o konstruktérský titul, zatímco Max Verstappen má mezi jezdci dokonce navrch nad Lewisem Hamiltonem. A na rovinkách v Monze bylo vidět, že je rovnocenným soupeřem pro obhájce titulu.

Jenže začátky v roce 2015, kdy své síly spojila s McLarenem, tak růžové nebyli: "Kvůli nedostatku zkušeností jsme prožívali krušné chvíle s odstoupeními, vybuchováním motorů a mnoha trablemi během závodních víkendů," vzpomíná technický ředitel Tojoharu Tanabe.

"Nicméně jsme velmi tvrdě pracovali, abychom naplnili naši touhu nejen po vítězství v závodě, nejen po vítězství v šampionátu, ale také po výkonnosti a lepší spolehlivosti. To bylo součástí našich důležitých cílů pro inženýry," pokračuje Tanabe.

Honda sice od McLarenu dostala velkou svobodu pro konstrukci svého motoru, dlouho se jí však nepodařilo dosáhnout konkurenceschopnosti, proto nakonec došlo k rozchodu. V roce 2019 navázala spolupráci s Red Bullem a v Rakousku se dočkala svého prvního vítězství v hybridní éře.

"Od roku 2015, potom 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, to bylo pro lidi náročné, nikdy jsme se ale nevzdali. Dále jsme na to tlačili, ani tak to však nebylo jednoduché. Bojujeme proti mistrovskému týmu," poukazuje technický ředitel Hondy na zkušený Mercedes ověnčený mnoha triumfy.

Vytrvalost se ale nakonec vyplatila: "Pro lidi v minulosti to vypadá negativně - pracovali velmi tvrdě, aniž by se dočkali dobrých výsledků. Zažívali selhání a neměli jsme výkon. Nyní jsme ale vyskočili zpět - máme výkon, větší spolehlivost a vítězství."

"Získali jsme tedy dobré zkušenosti - nejen inženýři, ale také lidé z logistiky a mechanici. Šlo o velmi dobrou zkušenost pro jejich budoucnost. Když prožíváte náročné chvíle, můžete se přitom leccos naučit a dosáhnout technického průlomu. Také duševně se lidé stali velmi silní. Během tohoto projektu jsme tedy zažili smutek i radost," říká Tanabe.

Těší jej, že se nyní dotáhli na absolutní špičku: "V minulosti jsme analyzovali své silné a slabé stránky, většinou ty naše slabiny. Stanovili jsme si cílové oblasti, které musíme zlepšit, abychom mohli bojovat s Mercedesem. Jedna z nich se týkala energie."

"Letos jsme nasadili novou pohonnou jednotku s novým spalovacím motorem, abychom zlepšili energetickou výkonnost. Výsledkem bylo to, že pohonná jednotka funguje tak, jak jsme čekali, a rozdíl mezi Hondou a Mercedesem se v oblasti pohonné jednotky zmenšil - nejen pokud jde o výkonnost spalovacího motoru, ale také v oblasti managementu energie," chlubí se šéf Hondy.

"Proto jsme v Monze sledovali dobrou výkonnost proti Mercedesu ve srovnání s předchozími roky. To je pro nás letos jedním z úspěchů naší nové pohonné jednotky," poukazuje Tanabe.

Honda se po letošní sezóně z F1 stáhne, své motorové oddělení přenechá Red Bullu, který si pak bude pohonné jednotky sám vyvíjet a stavět. Japonská automobilka by se moc ráda rozloučila konstruktérským titulem, a zatím k tomu nemá moc daleko - po 15 podnicích na Mercedes ztrácí jen 18 bodů.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.