Kimi Raikkonen je nejstarším pilotem v současné Formuli 1. Finský závodník debutoval v královské třídě motorsportu během sezony 2001, přičemž nyní vybral za všechna ta léta svůj nejoblíbenější monopost.
A asi málokoho překvapí, že jde o Ferrari z roku 2007, se kterým získal Raikkonen svůj jediný mistrovský titul. Koneckonců asi všichni máme ještě v živé paměti strhující finále této sezony, v němž se o titulu rozhodovalo v úplně posledním závodě. Navíc hned mezi třemi jezdci. Na stejnou úroveň však Kimi staví ještě McLaren, který řídil v roce 2005. Tehdy bojoval rodák z Espoo o mistrovskou korunu proti Fernandu Alonsovi.
„Pro mě je nejoblíbenější vůz ten z roku 2007, se kterým jsme vyhráli, případně ten z roku 2005. Ale když se nad tím zamyslím, tak ani auto z roku 2006 nebylo špatné. Řídilo se dobře, jenže pohonná jednotka tehdy nebyla zrovna nejlepší. Byla tu ale zase konkurence mezi pneumatikami, každý mohl říct, co mu vyhovuje. Byly to dobré bitvy, rád na to vzpomínám," přemítá Kimi.
A jaký je podle finského závodníka rozdíl mezi F1, ve které před lety začínal a tou nynější? Současný pilot Alfy Romeo si všímá, že dnes záleží na každém detailu mnohem víc než dřív. To je podle něj hlavní změna, které všichni zainteresovaní čelí.
„Máme větší zázemí, je tu více členů týmů, jiné motory... Celkově bych řekl, že na každém detailu teď záleží mnohem víc než v době, kdy jsem byl mladý a ve Formuli 1 debutoval. Mění se i pravidla, některé vozy jsou rychlejší, jiné pomalejší. Ale abych byl upřímný, v autě ten rozdíl moc nepocítíte. Tam je to totéž. Rozdíl je vidět hlavně na stopkách."
A byla podle Raikkonena F1 ze začátku tisíciletí lepší než ta současná? „Vozy se hodně změnily, to je bez debat. Aktuálně jsou velké a dost těžké. Je jasné, že kdybychom teď nárazově pilotovali něco z roku 2000, byly by ty pocity úplně jiné. Ale paměť vás klame a s přibývajícím časem vám vše splývá. Bylo to každopádně o dost jiné, ale jestli lepší? To vám říct nedokážu," uzavírá šampion z roku 2007.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.