Alpine spotřebovala v první polovině sezóny spotřebovala už tolik výfukových systémů, že se dostala na hranici penalizace. I přesto věří, že se trestům na startovním roštu v závěru roku vyhne. Výkonný ředitel Marcin Budkowski také odhaluje, kdy konečně nasadí novou pohonnou jednotku - už třetí rok závodí se stejným motorem.
V letošní sezóně mohou týmy využít 3 spalovací motory (ICE), 3 motorgenerátory kinetické (MGU-K) i tepelné (MGU-H) energie, 3 turbodmychadla (TC), 2 baterie (ES), 2 řídicí elektroniky (CE) a až 8 výfukových systémů (EX).
Jenže bývalý Renault je po Velké ceně Maďarska i přes toto vysoké číslo na štíru - Esteban Ocon jich ve svém voze vystřídal už sedm a Fernando Alonso pět. Zbylé týmy jsou přitom po 11 závodech průměrně na třetích výfukový systémech.
Proč je Alpine střídá jako ponožky? "Měli jsme na začátku roku problém, kvůli němuž jsme omezili počet ujetých kilometrů, abychom se vyhnuli selhání během závodů," popisuje výkonný ředitel Marcin Budkowski po překvapivém vítězství na Hungaroringu.
"Proto jsme na počátku roku vystřídali několik výfuků, abychom to riziko snížili. Věříme, že jsme problém už se současnou specifikaci výfuku nasazeného během sezóny vyřešili," ujišťuje dále šéf francouzského týmu, který před letní přestávkou díky triumfu Ocona vyskočil ze sedmého na páté místo před AlphuTauri a Aston Martin.
"Teď opravdu hospodaříme s tím, co jsme nasadili. Máme jich povoleno určité množství, takže si s nimi musíme vystačit. Když jich máte více, tak je ve zbytku sezóny tréninků, kvalifikací a závodů využíváte co nejefektivněji. V této sezóně proto nečekáme penalizace, musím to zaklepat na dřevo. Ale určitě jsme k tomu náchylnější, protože jsme jich na počátku sezóny využili více, než bychom chtěli," uznává Budkowski.
Tři roky starý motorAlpine stále využívá konstrukci pohonné jednotky z roku 2019, proto neudělal takový pokrok jako soupeři. Pro příští sezónu však připravuje zcela nový motor. Jeho nasazení odložil kvůli pandemie Covid-19. Jak na tom momentálně jsou ve srovnání s konkurencí?
"Na to přímo odpovídat nebudu. Máme analýzu soupeřů a docela dobrou představu o tom, jak si na tom stojíme v oblasti výkonu i řízení energie, hmotnosti, vnitřního uspořádání a takových věcí. Používáme však motor z roku 2019. V důsledku toho někteří naši soupeři dosáhli zisků, kterým jsme my nedosáhli," odpovídá šéf Alpine.
"Jsme tedy v lehce neideální situaci, kdy jsme museli odložit naši novou pohonnou jednotku, která kromě vyššího výkonu a poskytované energie, což jsou věci, jež vás obvykle zrychlí na rovinkách, obsahuje i novou architekturu a věci, jež jsou určeny k řešení některých našich slabin ve srovnání s našimi soupeři.
Nicméně jsme neměli zdroje k tomu, abychom znovu spustili vývojový program letošního motoru a pokračovali v práci na motorech pro rok 2022. Proto jsme se rozhodli vložit veškeré úsilí do roku 2022. Šlo o strategické rozhodnutí. Věřím, že bylo správné. Zároveň je ale bolestivé, protože jsme kvůli tomu letos na naše soupeře ztratili," přiznává Budkowski.
Odchod zkušeného inženýraAlpine se navíc minulý měsíc rozešlo s Rémim Taffinem, dlouholetým šéfem vývojového oddělení motorů. Do Viry nastoupil před 21 lety a byl u obou titulů Renaultu či mistrovské šňůry Red Bullu, který používal v minulé dekádě jejich agregáty. Tým přesto věří, že po změně pravidel příští rok začne stoupat pořadím vzhůru a bojovat o vítězství v šampionátech F1.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.