Alpine spotřebovala v první polovině sezóny spotřebovala už tolik výfukových systémů, že se dostala na hranici penalizace. I přesto věří, že se trestům na startovním roštu v závěru roku vyhne. Výkonný ředitel Marcin Budkowski také odhaluje, kdy konečně nasadí novou pohonnou jednotku - už třetí rok závodí se stejným motorem.
V letošní sezóně mohou týmy využít 3 spalovací motory (ICE), 3 motorgenerátory kinetické (MGU-K) i tepelné (MGU-H) energie, 3 turbodmychadla (TC), 2 baterie (ES), 2 řídicí elektroniky (CE) a až 8 výfukových systémů (EX).
Jenže bývalý Renault je po Velké ceně Maďarska i přes toto vysoké číslo na štíru - Esteban Ocon jich ve svém voze vystřídal už sedm a Fernando Alonso pět. Zbylé týmy jsou přitom po 11 závodech průměrně na třetích výfukový systémech.
Proč je Alpine střídá jako ponožky? "Měli jsme na začátku roku problém, kvůli němuž jsme omezili počet ujetých kilometrů, abychom se vyhnuli selhání během závodů," popisuje výkonný ředitel Marcin Budkowski po překvapivém vítězství na Hungaroringu.
"Proto jsme na počátku roku vystřídali několik výfuků, abychom to riziko snížili. Věříme, že jsme problém už se současnou specifikaci výfuku nasazeného během sezóny vyřešili," ujišťuje dále šéf francouzského týmu, který před letní přestávkou díky triumfu Ocona vyskočil ze sedmého na páté místo před AlphuTauri a Aston Martin.
"Teď opravdu hospodaříme s tím, co jsme nasadili. Máme jich povoleno určité množství, takže si s nimi musíme vystačit. Když jich máte více, tak je ve zbytku sezóny tréninků, kvalifikací a závodů využíváte co nejefektivněji. V této sezóně proto nečekáme penalizace, musím to zaklepat na dřevo. Ale určitě jsme k tomu náchylnější, protože jsme jich na počátku sezóny využili více, než bychom chtěli," uznává Budkowski.
Tři roky starý motorAlpine stále využívá konstrukci pohonné jednotky z roku 2019, proto neudělal takový pokrok jako soupeři. Pro příští sezónu však připravuje zcela nový motor. Jeho nasazení odložil kvůli pandemie Covid-19. Jak na tom momentálně jsou ve srovnání s konkurencí?
"Na to přímo odpovídat nebudu. Máme analýzu soupeřů a docela dobrou představu o tom, jak si na tom stojíme v oblasti výkonu i řízení energie, hmotnosti, vnitřního uspořádání a takových věcí. Používáme však motor z roku 2019. V důsledku toho někteří naši soupeři dosáhli zisků, kterým jsme my nedosáhli," odpovídá šéf Alpine.
"Jsme tedy v lehce neideální situaci, kdy jsme museli odložit naši novou pohonnou jednotku, která kromě vyššího výkonu a poskytované energie, což jsou věci, jež vás obvykle zrychlí na rovinkách, obsahuje i novou architekturu a věci, jež jsou určeny k řešení některých našich slabin ve srovnání s našimi soupeři.
Nicméně jsme neměli zdroje k tomu, abychom znovu spustili vývojový program letošního motoru a pokračovali v práci na motorech pro rok 2022. Proto jsme se rozhodli vložit veškeré úsilí do roku 2022. Šlo o strategické rozhodnutí. Věřím, že bylo správné. Zároveň je ale bolestivé, protože jsme kvůli tomu letos na naše soupeře ztratili," přiznává Budkowski.
Odchod zkušeného inženýraAlpine se navíc minulý měsíc rozešlo s Rémim Taffinem, dlouholetým šéfem vývojového oddělení motorů. Do Viry nastoupil před 21 lety a byl u obou titulů Renaultu či mistrovské šňůry Red Bullu, který používal v minulé dekádě jejich agregáty. Tým přesto věří, že po změně pravidel příští rok začne stoupat pořadím vzhůru a bojovat o vítězství v šampionátech F1.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.
Zak Brown očekává, že mezi Norrisem a Piastrim může v budoucnu dojít ke střetu kvůli jejich ambicím. Zdůraznil však, že McLaren má jasná pravidla a silné vedení, aby podobné situace zvládl.
Isack Hadjar musel na cestě do Formule 1 překonat mnoho překážek, ale nyní, když dostal šanci, ji využívá naplno a zanechává silný dojem.
George Russell, pilot Mercedesu, je přesvědčen, že jeho tým je po pěti závodech v sezóně 2025 „mnohem blíže“ lídrovi šampionátu McLarenu, než se původně očekávalo. Podle Russella se Mercedesu podařilo výrazně zúžit rozdíl a teď už je zcela jasné, že McLaren není jediným tým, který má šanci na titul.
Bývalý pilot F1 Gijs van Lennep tvrdí, že Max Verstappen už dávno dokázal svou výjimečnost a není třeba čekat na konec jeho kariéry. Podle něj si Verstappen své místo mezi nejlepšími zasloužil už nyní.