Bývalý pilot Formule 1 a čtyřnásobný mistr světa Alain Prost chválí veterána Fernanda Alonsa, jenž se letos po dvouleté přestávce úspěšně vrátil do královské disciplíny motorsportu.
Španěl před svým návratem vybízel k trpělivosti, jelikož si byl vědomý, že se vozy za dobu jeho absence změnily a že mu bude chvíli trvat, než se s nimi dostatečně sžije a bude opět konkurenceschopný.
A v posledních dvou podnicích předváděl kvalitní výkony, díky kterým vyjel pro Alpine body - zatímco v Paul Ricard vybojoval osmou příčku, v předchozí Velké ceně Ázerbájdžánu skončil šestý. V šampionátu se tak drží na 11. místě za Sebastianem Vettelem, jenž letos přešel k Aston Martinu.
"Vždy vzpomínám na to, jak obtížný byl návrat po mé přestávce, která ale v roce 1992 trvala opravdu jen šest měsíců. To jsme ale každý týden testovali, pořád se jezdilo. Je tedy jasné, že Fernando nemohl být na počátku na špici," srovnává Prost.
"Jde o nové auto, nový tým, a navíc v F1 dva roky nejezdil. Měl za cíl GP Francie, když řekl: 'OK, budu potřebovat čtyři nebo pět závodů.' Není ta tom nic zvláštního, je to normální. A nyní je rozhodně zpět," pokračuje 66letý Francouz, jenž kdysi sváděl tvrdé souboje o vítězství s Ayrtonem Sennou.
Jeho návrat do F1 29 lety nebyl snadný: "Jelikož první testy byly odlišné, bylo to náročné fyzicky, fyziologicky. Někdy jste trochu překvapeni tím, že si myslíte, že to zvládnete. A přitom potřebujete nějaký čas, než začnete vše dělat správně. Automatizace, vize a všechno mi to přišlo náročné."
"Proto jsem si uvědomil, jak to musí být těžké pro někoho, jako je Fernando, kdo v F1 dva roky nejezdil. A potom máte pouze jeden a půl dne testů s novým vozem, kdy musíte pochopit všechny ty nové systémy," oceňuje rychlý pokrok 39letého jezdce Alpine, kterému jde po krku mnohem mladší týmový kolega Esteban Ocon.
"Nevím, jestli je věk kritériem. Ale pokud jde o Fernanda, je velmi silný a stále v dobré formě. Je to pro něj normální, jezdit v F1, s nejlepším autem na světě. Pokud by hned byl na špici, tak upřímně by to normální nebylo," říká Prost, jenž ke svým třem titulům s McLarenem přidal v sezóně 1993 další mistrovský zápis s Williamsem.
Alpine podle něj moc nerozumí tomu, proč byl Alonso v Paul Ricard o tolik lepší než Ocon, jenž skončil až 14.: "Esteban měl větší problémy s pneumatikami. Nešlo u něj o dobrý závod a výsledek. Mohli jsme si vést lépe, protože se dotahoval, ale těžko se předjíždělo. Neměli jsme dobrou zastávku. Musíme tedy všechno zlepšit. Více se trápil s pneumatikami, ale vypadá to, že některá auta v jiných týmech měla podobný problém."
"Je to opravdu těžké všechno pochopit a vyřešit, protože někdy to začíná jako drobný problém, a pak se to začne nabalovat. Nevíme. Rozhodně to však nebylo to, co jsme u pneumatik očekávali. Totéž platí pro Ferrari - záleží na autech a jezdcích," hledá Prost odpovědi.
Proč na tom Alpine (bývalý Renault) na tom letos není tak dobře, jak se očekávalo? "Museli jsme všechno o rok odložit. Pro nás to je těžké, jsme pod dodatečným tlakem, protože jsme nezlepšili auto a motor, jelikož čekáme na další rok. Není to tedy překvapivé, že nejsme úplně na špici. Všechno do sebe začíná zapadat, stále je však před námi dlouhá cesta, to rozhodně," odpovídá zkušený poradce týmu.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.